Gå til innhold

Fordeler og ulemper med ks vs vaginal fødsel ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man kan føde vaginalt er det da vel ingen fordeler med ks.

Skrevet

Jeg ser heller ingen fordeler med KS, dersom man har et valg...

De to første fikk jeg trykka ut selv, og sistemann ble tatt med KS. Endte opp med blodprop i lunga etter KS, så der fikk jeg en kjip uke på sykehus:( I tillegg så fikk jeg sykt vondt i hodet pga spinalbedøvelsen...

Mange vil jo nærmest ha det til at det er naturstridig med vaginal fødsel, men hallo? Hvordan har menneskeheten overlevd da?

Skrevet

Fordeler vet planlagt ks:

* mat vet når babyen kommer

* trenger ikke gå langt over termin

* sex livet kommer fortere i gang.

Ulemper:

* tar tid og komme seg etterpå.

* smerter i sår og vondt for og bevege seg.

* Legene klarer ikke sette spinalbedøvelse. au au au..

* blir beveglesehemmed av slanger og spinal. angst.

* sette inn kateter

Fordeleler ved vaginal fødsel:

* letter for og bevege seg etter fødselen.

* kan være sammen med barnet med engang

Ulemper:

* Man vet ikke når babyen kommer, og går og venter og venter og venter.. Og bommer noen ganger og blir sendt hjem igjen,

* Fødslen tar laaang tid

* revning (au au au)

* sliter med inkontinens etter fødsel pga revning

* blir liggenede mye alene og venter

* tar lenger tid før sex livet er i gang (dette pga revning)

Slik jeg har opplevd det i alle fall. men folk er forskjellig.

Skrevet

skal jo vente 6-8 ulker med sex etter fødsel... å når du kommer hjem med en nyfødt baby, er vel ikke d å ta opp igjen sexlivet d første som prioriteres?? ;) hørtes snålt ut, i så fall...

tror ikke der er noe spes med fordeler med ks, så lenge en kan føde normalt, er d d aller beste både for mor OG barn ....

syns forresten at altfor mange får innvilget ks, rett og slett fordi de ikke har lyst å føde.....d syns jeg er direkte tåplig! vet om folk, uten sterk fødselsangst, som har fått d....mange andre ting jeg å kunne tenkt meg enn å ligge å trykke i timesvis, men d er jo en naturlig slutt på et svangerskap............

Skrevet

høres det snålt ut at man tenker og har lyst på sex etter en fødsel? For meg (jeg som skrev over) synes det var greiere med sex etter ks enn vaginal fødsel da jeg revna noe helt for jævlig, og det tok laaang tid før det ble bra og det var deilig og ha sex.

Og jeg vet man må vente med sex til rennselsen er over. det gjelder jo uansett om man har ks eller vaginal fødsel.

Skrevet

Det er i mine øyne ingen fordeler med keisersnitt så lenge man har et valg, dvs hvis keisersnitt ikke er tilrådet av legene av medisinske årsaker så forstår jeg ikke helt hvorfor man skal velge det.

Har forståelse for at de som har gått gjennom fæle vaginalfødsler og fått fødselsangst av dette vurderer keisersnitt, men førstegangsfødende syns jeg nå gjerne kan prøve å føde normalt før de bestemmer seg for at det er fælt. Fødselen min var lang og ganske slitsom, men jeg ville ikke vært den foruten, er utrolig opplevelse. Klart det er utrolig å få barn uansett hvilken vei de kommer ut, men syns det er mer spesielt å gjøre det mest mulig slik "naturen" har ment det.

Skrevet

Jeg har hatt keisersnitt og født på den vanlige måten. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen vil utsette seg for umenneskelige smerter (vanlig fødsel altså, hvis noen er i tvil) hvis de ikke må.

Ja, det er "naturlig" at kvinner føder barn, det er faktisk så naturlig at i Afrika dør hver 10. kvinne i forbindelse med fødsler siden de mangler "unaturlige " hjelpemidler.

De som sier at alle bør føde på den vanlige måten, må ha hatt fødsler som har gitt noe smerter, men greit å komme igjennom liksom.

Skrevet

Jeg har hatt begge. Først keisersnitt og så vaginalfødsel. Ikke tvil om at jeg ville hatt keisersnitt igjen. Keisersnittet gjorde overhode ikke vondt å ta. Litt ømt de 2 første dagene (heller ikke vondt). Ammingen gikk som en lek. Vaginal fødsel var vond når de sto på 24 timer. Revning og vondt i allefall i 8 uker. Horribel erfaring jeg kunne vært for uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...