Lille Kolibri Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 1) ikkje studer deltid, då mister du pengar sida lånekassen opererer med semester og ikkje studiepoeng: altså, du får støtte til færre studiepoeng totalt. 2) ikkje studer i permisjonstida viss ein kan unngå det, då mister ein rett til utvida studietid 3) ikkje stol blindt på det lånekassefolka seier, det er ikkje alltid dei veit kva dei snakkar om, be om å få alle løfter skriftlig 4) les regelverket minst fire ganger og be helst om tolkehjelp hos lånekassen, det er ikkje alltid den mest innlysande tolkinga som er den rette... Her kan sikkert mange bidra meg mange gode tips...
~sjiraff~ Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Hmm.. Synes lånekassa er greie å forholde seg til jeg. Lurer jeg på noe sender jeg e-post. Da får man kjapt svar og har det skriftelig tilfelle problemer (som jeg ennå ikke har hatt). Hvorfor mener du at man skal ha rett på full støtte om man skal studere deltid??
Lille Kolibri Skrevet 20. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2008 Det er greit så lenge alt "går på skinner", men med ein gang det er eit tilfelle litt utafor normen, så er det hit dit og ingen kan svare skikkeleg. Poenget mitt er, unngå deltid viss du kan, meld deg ev. opp til fullt studie, uansett om du trur du klarar det eller ikkje. Eg studerte t.d. deltid med den tanken å forlenge studietida og vere heime med barna, men det går ikkje å forlenge studielåntida slik, sida dei teller semester. Men no må eg stikke, gråtande barn...
~sjiraff~ Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Okay, det du sier med deltid var jeg ikke klar over. Det er jo teit ja. De burde ha en lengere studietid med deltidsstudier enn med fulltidsstudier. Er vel kanskje det som har vært bra for meg da, alt har gått på skinner ;o)
Gjest Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 Det har jeg faktisk aldri tenkt på. Jeg trodde de mente studieår omregnet i tilsvarende ved heltidsstudier, og ikke antall semestre. Grei advarsel til dem som er unge nok til at det er aktuelt for :-)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 Har og brent meg på det med deltidsstudier. Så her ble det bråstopp ett år før forventet pga for lang studietid.. og da hjalp det lite at 4 av dem var på deltid...
kanutteogkruttet Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Ikke alltid de svarer mail nei..... og ikke innrømmer de det etterpå heller. Jeg fikk problemer med de, og anken hjalp ikke heller. Og da hadde jeg mange personer på saken....
Sommerfugl78 Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 Takk for advarselen! Nå har jeg skrevet e-post til lånekassen, så jeg ikke plutselig står der med "skjegget i postkassa"!
Gjest Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Og OBS, selv om du får støtte er det ikke sikkert du har rett på den likevel. De kan jo nemlig også gjøre feil og her sitter jeg med 3 mnd gammel baby og ingen rett på penger for neste år fordi jeg fikk i fjor, noe jeg egentlig ikke skulle hatt, men det glemte de visst bort den gang jeg fikk det tildelt og jeg ante ingenting. *sender min 100000 fax til lånekassen*
Nosa Skrevet 21. august 2008 #10 Skrevet 21. august 2008 ..du får ikke lån for dette året mener du tillab ?! Jeg var ikke klar over at jeg måtte søke på nytt denne høsten, selv om jeg er i permisjon. Eneste betingelsen er vel at du har hatt rett på lån de siste 6 mnd før termin, eller?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. august 2008 #11 Skrevet 21. august 2008 Jeg lurer litt på den nr 2 der jeg... Hvis man studerer i permisjonstida. Teller plutselig den studietida likevel da? For jeg vet at det ikke kreves at man tar noen eksamener så lenge man mottar fødselsstipend. Uavhengig av om du tar permisjon fra skolen eller ikke. hmm..
tante grusom master of law Skrevet 21. august 2008 #12 Skrevet 21. august 2008 Enig! Det eneste som nytter når det oppstår problemer er å dra til lånekassen personlig, da blir det som regel løst. Som regel. Skjønner ikke helt hva de driver med der borte.
hit og dit Skrevet 21. august 2008 #13 Skrevet 21. august 2008 Faen. Eg treng utvida studietid. F f f f f f f f. MItt ørtende problem med lånekassen.
Lille Kolibri Skrevet 21. august 2008 Forfatter #14 Skrevet 21. august 2008 Ja, du har rett til støtte i eit visst antal semester og viss du studerer i permisjonen blir den rekna inn i det antalet (altså totalt 8 år). Viss du ikkje studerer får du utvida studielånrett med opp til eit år (altså totalt 9 år). Eg har brent meg på både det og deltidsstudier, så her må eg fullføre studiet uten støtte. Og ingen eg snakkar med veit dette, viss ikkje dei har brent seg på det sjølv, så her er ein advarsel til alle som er litt tidlegare i studieløpet ;-)
cocochin med to små Skrevet 21. august 2008 #15 Skrevet 21. august 2008 Noen om vet HVA som menes med å ha hatt rett til lån og stipend i 6 måneder før termin? Mener de fra du får tildelt studieplass da, fordi det er jo først den dagen man kan søke lån og stipend? Isåfall mangler jeg 10 dager for å få fødselsstipend Fikk studieplass 20. Juli og har termin 10. Januar. Hvis jeg føder ti dager for sent, kan jeg likevel søke om fødselsstipend da?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. august 2008 #16 Skrevet 21. august 2008 Da vil du nok dessverre ikke få fødselsstipend:( Studieåret starter ikke før 15. august, og du vil ikke få støtte hvis du føder før 15. februar (mulig det er 14., men det har jo ingen betydning for deg). Utrolig kjipt, men sant:(
cocochin med to små Skrevet 21. august 2008 #17 Skrevet 21. august 2008 Ja jeg regnet ikke med å få noe. Men de sier jo ikke at studieåret må ha startet, de sier at du må ha hatt rett på lån og stipend, hvilket du etter min tolkning har når skoleplassen er tildelt - da er det jo fritt frem til å søke lån og stipend. Men uansett hvordan jeg vrir på det får jeg ikke fødselsstipend, fordi de er visst blånøye på det her..
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 21. august 2008 #18 Skrevet 21. august 2008 Ja, men du har ikke "rett til" lån og stipend i juli. Derfor teller heller ikke denne måneden med. Eneste unntak er hvis du hadde rett på lån og stipend også før sommeren:) Da teller både juni og juli.
Gjest Skrevet 21. august 2008 #19 Skrevet 21. august 2008 Nosa, jeg var klar over alle reglene jeg, og har søkt studier også for dette semesteret, da jeg jo har tenkt å fullføre hele utdannelsen min, ikke bare første semester, (skal mao ikke ha permisjon om ikke nødvendig) Men det jeg ikke var klar over var følgende; Jeg begynte på UiO i 02, skulle ta exphil. Moren min døde i feb 02 og jeg sluttet og flytta hjem. Prøvde på nytt høst 02/vår 03 og min far stakk av og prøvde å ta livet av seg 26 mai 03, fikk ham tvangsinnlagt på psykriatrisk sykehus, hadde en bror på 14 og barnevernet krevde at jeg skulle flytte hjem dersom ikke han skulle flyttes i beredskapshjem så fosterhjem. Sluttet studiene og flytta. Etter 3 ufullførte semestere har man ikke krav på støtte, noe jeg visste men har opplyst kort om omstendighetene og fikk jo støtte for foregående år, noe jeg faktisk ikke skulle hatt. Og siden jeg trodde alt var i skjønneste orden fikk vi jo også barn oppi dette. Men så viser det seg at de har gjort en feil og nå er vi på "sende fax" stadiet, så får vi se hvordan det går...
Twintipp og himmelblå Skrevet 21. august 2008 #20 Skrevet 21. august 2008 Studer deltid så slipper du lånekassen:o)) Helt genialt spør du meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå