Gå til innhold

Hva syns dere????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått mange,eller rettere sagt bare negative tilbakemeldinger i hennhold til navnevalg.Va mener dere om at jeg/andre kaller sin sønn opp etter faren sin,slik at det blir senior og junior.Alle sier at det er teit,å det passer ikke,altså ingen som har sagt noe positivt om det,å da vil jeg heller finne et annet navn,er ikke morsomt når hele familien fra begge kanter syns det er dumt :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

antar at du vil ha ærlige svar her...

jeg synes også det er teit. høres gammeldags og rart ut.

jeg hadde ikke gjort det og stusser litt hvis jeg hører at noen gjør det.

men det er jo deres valg, og hvis dere har veldig lyst til det så synes jeg dere skal gjøre det. drit i hva andre synes og gjør det du har lyst til. folk venner seg sikkert etterhvert.

Skrevet

Jeg har aldri likt det.

Når jeg hører om noen som heter det samme som faren sin (sånn jr sr-opplegg) så tenker jeg alltid at faren må ha utrolig høye tanker om seg selv som vil kalle sønnen det samme. Tenker at da vil faren (eller begge foreldrene for den saks skyld) at sønnen skal liksom bli som faren. Jeg sier ikke at "sånn er det", men det er det første jeg tenker.

Men husk at det er dere som bestemmer! Jeg synes dere skal velge det navnet dere vil ha, så får andre bare mene det de vil.

Lykke til med navnevalget!

Skrevet

Jeg synes oppkalling etter far blir litt rart "til hverdags". Altså at to i samme husstand skal hete det samme, for en sier jo ikke "Tor junior, kan du komme hit litt?". Så sånn sett er jeg enig i de reaksjonene du har fått.

At man bruker fars navn som del av et dobbeltnavn synes jeg da er en mye bedre idé. Om pappa heter Erik kan sønnen hete Tor Erik (sorry for lite oppfinnsomme eksempler).

Eventuelt ta et av fars fornavn (dersom han har dobbelt) som eneste fornavn til barnet. Heter far Tor Erik kan barnet hete bare Erik.

Eventuelt bruke et av fars navn (ved dobbelt) som et av navnene i dobbeltnavn til barnet. Altså heter far Tor Erik kan barnet hete Jan Erik.

Et annet alternativ kan jo være å forlenge eller forkorte fars navn. Heter far Torstein kan barnet hete enten Stein eller Tor, og heter far Stein eller Tor kan barnet hete Torstein.

Så, det jeg vil komme frem til er at det er mange måter å kalle opp etter far uten å bruke et helt identisk navn ;-)

Skrevet

vi skal kalle våres nr 3 opp etter faren om vifår enda en gutt...synes ikke det er noe sært...Liker navnet så godt bare

Skrevet

Enig at det er teit. Er mer vanlig i utlandet, særlig engelskspråkelige land. Men så utrolig fantasiløst da!!! Må jo være mulig å komme opp med et som ingen i samme husstand har fra før!?

Skrevet

Hmmm, litt delte meninger. Hadde vi fått en gutt kan det hende vi hadde gjort det, fordi samboeren min er sjette(!) generasjon med samme navn, og det er litt halvkjipt å være den som bryter rekka. Men der har det heldigvis vært en del dobbeltnavn, så vi kunne feks tatt navnet til samboeren min som mellomnavn og ikke brukt det til daglig. Nå ser det heldigvis ikke ut til å bli en problemstilling, siden de sa på ultralyden at vi venter jente.

Selv er jeg oppkalt etter mamma, og det er noe herk. Jeg har riktignok et navn til, som familien bruker, men på skolen har alltid alle syntes at det er tungt og langt og upraktisk, og droppet fornavn nr to. På telefon fungerte det sjelden, selv om det kanskje ikke er et problem lenger nå som alle har mobil. Men det var faktisk litt kjipt, feks når han jeg var forelska i på ungdomsskolen ringte hjem og ville snakke med meg, men fikk mamma på tråden fordi noen misforsto hvem han mente å spørre etter... Det ble aldri oss to, for å si det sånn:-) For ikke å snakke om alle feilåpnede brev.

Synes faktisk det andre navnet mitt, det de fleste ikke gidder å bruke, er vel så fint som det første, og vurderer å gi det videre til ungen, enten som eneste fornavn eller som det andre i et dobbeltnavn, men lurer litt på om det ikke høres teit ut. Vi får se hva det blir...

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...