Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Rett og slett. Nytt år, nye elever. En kjekk og grei gutt som vil gå i klassen min, men far er uenig. Så han kasta like greit ut gutten, ettersom han ikke gjorde som far ville og gikk videre å studieforberedende. Elevene har faktisk lovfestet rett til å velge videregående utdanning selv, og trenger ikke glede sine foreldre. Gutten bor nå hos en kompis, mens han leter etter hybel. God start på det nye året for gutten. Hurra.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 jaja, kanskje like greit det da... Å bo på hybel altså.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2008 Er ikke uenig i det, men å kaste ut ungen din fordi han ikke vil gå studieforberedende? Det er jo ikke snakk om at han skal begynne på plata her da. Han vil gå videre på skole, men er lei og vil gjøre noe annet et år. Hvordan kan matte og kjemi være så viktig?
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Sånn sett får vel også foreldre delvis sparken i en del tilfeller, er ikke dette barnevernssak?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2008 Nei,fordi gutten flytter til mor neste uke, men denne uka rakk han det ikke. Så jeg har blitt oppringt av en gråtende mor, og har en litt blek gutt på skolen. Men jeg fatter det fortsatt ikke, hva slags forventninger har far til denne gutten?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. august 2008 Men mor bor så langt unna at han kan ikke reise frem og tilbake hver dag uten å bruke 5 timer i reise. Så da hybel.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Nå fikk jeg faktisk litt vondt i hjertet mitt ( i den grad det går an...) Stakkars gutt. For en far - eller, han burde kanskje ikke kalles far en gang. Annet enn på papiret... Håper han er tøff nok til at han klarer seg uansett! Han er vel bare 15/16?
Gjest Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Og er faren sur fordi han valgte en annen linje enn han ville at sønnen skulle?
Gjest Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Litt vanskelig å egentlig sette seg inn i tankegangen til faren. "Hvis du ikke blir akkurat det jeg hadde planlagt, så til helvete med deg" ?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. august 2008 Jepp, sønnen gikk studieforberedende ifjor, men gikk lei og gjorde det dårlig. Nå ville han over på noe mer praktisk, og da er data ofte ett greit valg. Dessuten er min linje ett såkalt kryssløp så vi tar inn elever fra alle vg1-kurs. Og dersom de vil studere kan de gå ett år med påbygning etterpå og få studiekompetanse. Far mener at sønnen heller bør fortsette på studieforberedende.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 20. august 2008 Det er der jeg sliter litt også..
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 Forsåvidt en fordel med skilte foreldre, forresten, i så måte - men enhver foreldre som kvitter seg med ungen - fysisk eller mentalt - over ungens helt legitime valg bør være klar over at det ikke nødvendigvis er reversibelt. Det er ikke gitt at man skal ha kontakt med sine foreldre selv når disse mener at de har kommet over det og vil gjenopprette forbindelsen. Jamnt over bør foreldre være særdeles varsomme med å oppføre seg som en middels sovjet-kloning og se på ungene sine som vasallstater.
Supha Skrevet 20. august 2008 #14 Skrevet 20. august 2008 Det var et snodig innlegg å legge inn på krangle.. på DiB og av en mannlig lærer?
Gjest Rabarbra Millicent Skrevet 20. august 2008 #15 Skrevet 20. august 2008 Det er vel mer snodig at du reagerte på det. Men leser man andre innlegg av deg forsvinner ethvert overraskelsesmoment og enhver snodighet umiddelbart - er det ikke fascinerende?
piano♫ Skrevet 20. august 2008 #16 Skrevet 20. august 2008 Noen foreldre burde få sparken, ingen tvil om det! I dette yrket ser en ganske mye mer enn en hadde ønsket å se, og en kan dessverre gjøre alt for lite med det. Ha tro på at du kan være en signifikant annen for denne gutten!
Cat.68 Skrevet 20. august 2008 #17 Skrevet 20. august 2008 Uff sånt får det til å dirre i meg av sinne. Hvordan i svarte kan foreldre gjøre slikt??. jeg skjønner det bare ikke.???
Gjest Skrevet 20. august 2008 #18 Skrevet 20. august 2008 Åssen landa du på at Doppler er en mannlig lærer egentlig??
Gjest Skrevet 20. august 2008 #19 Skrevet 20. august 2008 Etter en viss alder burde ungdom selv kunne gi foreldrene sine sparken. Det hadde vært saker det!
Gjest Skrevet 20. august 2008 #20 Skrevet 20. august 2008 Vel, moren min snakket ikke til meg på over tre uker da jeg hadde bestemt meg for et annet studie enn det jeg begynte på ifjor - tilslutt ga jeg etter og omprioriterte ønskene mine for henne... Dummeste jeg har gjort! Det er veldig trist med foreldre som innbiller seg at de kan leve barnas liv - enda tristere er det med de barna som lar foreldrene sine styre seg slik. Vet det ikke er så lett, men allikevel. Han virker jo uansett tøff sånnsett da - han står på sitt og gjør det han vil, tiltross for at far klikker i vinkel... Det viser jo at han er sterk! Men noen foreldre burde vel aldri vært foreldre - i hvert fall ikke til de barna de behandler dårlig...
Ønderkåver Skrevet 21. august 2008 #21 Skrevet 21. august 2008 Helt enig! Selvfølgelig kan man ha forhåpninger for sine barn, men de må tross alt gjøre sine egne valg. Jeg var ikke kjempehappy da eldstedattern min først gikk to år for å bli blomsterdekoratør, for deretter å bestemme seg for at hun skulle bli sykepleier... Så nå har hun gått fire år på skole, begynte på allmenn påbygging nå. Så hun bruker jo et par år ekstra.Men hun har gjort det mye bedre på skolen de to siste åra, og har hatt en sommerjobb på sykehjem som hun har trivdes veldig godt med. Så hun har tydligvis havna på rett hylle nå Ikke alle vet hva de vil bli når de blir store i en alder av 16, men vi foreldre kan hvertfall ikke tvinge dem, det blir sjelden særlig vellykka... Heldigvis har hun fått borteboerstipend hele tiden, så hun har ikke ei krone i studiegjeld. Sånn er det når man bor på steder uten vgs:)
tante grusom master of law Skrevet 21. august 2008 #22 Skrevet 21. august 2008 Høres ut som noe moren min kunne finne på å gjøre. Fy!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå