Gå til innhold

Men er det greit å spørre om barnet var planlagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter nr 3, og alle forventer at han ikke er planlagt siden det blir vårt tredje barn på fire år. Jeg begynner å bli veldig lei alle kommentarer og spørsmål. Folk på jobb som f.eks overhodet ikke kjenner meg personlig, har kommet rett bort og lurt på om han er et arbeidsuhell eller virkelig planlagt... Til og med profesjonelt helsepersonell har spurt hva dette dreier seg om.

Jeg kunne aldri fått meg til å spørre om en graviditet er planlagt eller ei, enten det er barn nummer 1 eller 7, og enten mor er 17 år eller 47,...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det synes jeg er direkte uhøflig!

Skrevet

Hmm.. det har jeg i grunn aldri tenkt så mye over. Har vel aldri spurt noen om det heller, og heller ikke brydd meg om det da noen har spurt meg.

Skrevet

jeg ble spurt om det med nummer en..

tror det er en sånn ting folk bare "sier".. og hva så om de spør? Du kan jo bare svare: ja, imotsetning til hva du må ha vært.

Skrevet

Har fått spørsmålet ørten ganger og synes faktisk at det er bedre at folk spør slik at de kan få vite at alle er godt planlagt enn at de går rundt og "regner med" at de ikke var planlagt.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om noen spør meg.... men jeg spør aldri andre...dvs hvis vi ikke er veldg close:)

Skrevet

ENIG! Når jeg var gravid spurte alle om det! Folk jeg så vidt kjenner, blir veldig irritert, ingen som har noe med det!

Jeg ville ALDRI spurt noen om det!

Dette var min første, og eneste :P

Skrevet

Jeg skal aldri spørre noen om det var planlagt! Du ANER ikke hvor mange som har spurt oss, og helst med en litt ironisk tone i stemmen! Gud jeg ble så lei!

Nr. 1 og jeg var 17, men likevel! Aldri, aldri, aldri om jeg skal spørre noen om det...!

Skrevet

Hehe, ser jo at det er litt uhøflig ja, men har spurt om det selv.

Men det datt uttav meg pga av at jeg var gravid, uplanlagt, så fikk jeg vite av far til sønnen min at de også ventet..

Da datt det utav meg om det var planlagt?

Syns det var slik et sammentreff at vi hadde termin me kun ukers mellimrom...Derfor.

Ellers hadde jeg aldri spurt.

Skrevet

Ville nok ikke spurt om det selv, men hadde ikke tatt meg nær av det hvis noen hadde spurt meg. :-)

Skrevet

På samme måte som jeg aldri kommer til å spørre noen "ja, skal ikke dere ha barn snart da?" til par som man liksom forventer skal begynne å formere seg så ville jeg aldri spurt et slikt respektløst spørsmål. Med kun 16 mnd mellom våre så har jeg hørt det nok ganger, samtidig som folk liksom lo og gottet seg "16 mnd mellom, dere kommer til å få det hektisk!". Men jeg bare svarte at nei, det var ikke planlagt å få to så tette men at vi nok ville takle det også.

Skrevet

Pleier ikke å spørre om det selv, men at folk spurte meg om det var helt greit, ikke så mange som spurte da..men det var veldig uplanlagt og det legger jeg ikke skjul på:)

Skrevet

Jeg spør ikke andre om det, synes det er en privatsak.

Men jeg er helt åpen om at førstemann ikke var planlagt. Men han var veldig velkommen, vi hadde vel tenkt å begynne å prøve omtrent da jeg fant ut at han skulle komme. Så vi slapp å prøve.. :o) Dette tror jeg alle vi kjenner vet, synes ikke det gjør noe.

Faktisk så er visst veldig mange av de førstefødte som ikke er planlagt.... :o)

Skrevet

Jeg synes det er greit å spørre jeg - og haddeikke noe i mot å bli spurt heller. Min var ikke planlagt da :-)

Jeg opplever at spørsmålet brukes litt sånn for å lodde stemninga når noen forteller de skal ha barn - jeg presterte en gang å spørre en kollega "om det var med vilje?" Det jeg MENTE å spørre om, eller det jeg ville vite, var om hvordan de hadde det med graviditeten - var det en lenge etterlengtet som endelig klaffet, slik at lykkerusen var komplett, eller var det en uventet overraskelse som trengte litt tid for å synke inn?

Synes man kan være varsom i spørsmålstillingen og ikke spørre hvem-som-helst, men jeg synes altså i utgangspunktet det er helt fair å spørre :-)

Skrevet

Ja, det er dette med at folk litt ironisk godter seg over hvor hektisk vi skal få det, som liksom er verst. Jeg svarer at siden vi allerede har to små, og er bundet på hender og føtter, kan vi like gjerne få nr 3 nå.

Skrevet

Har fått spørsmålet 1000 ganger ca med minsten. Og faktum er ingen var vel mer planlagt av mine. I mange år faktisk. Gjorde meg ingenting. Bare en ubetenksom bemerkning, velger jeg å tro:)

Skrevet

Jeg synes det er skikkelig frekt å spørre om! Har det noe å si om barnet var planlagt eller ikke liksom? hvorfor skal noen trenge å vite det egentlig?

Første vår var ikke planlagt og det var jo rimelig klart for alle i og med at vi var såpass unge :) men den i magen var planlagt så det irriterer meg skikkelig at mange antar at hun også var et uhell og at vi bare har gått glipp av en viktig del av seksualundervisningen.

Skrevet

Jeg hadde ikke spurt om det, og jeg husker jeg syntes spørsmålet var litt ekkelt. Hvorfor lurer egentlig folk man ikke kjenner på det, spør de bare i håp om å få noe å prate om eller?

Skrevet

Er det da ikke bedre at de spør og får vite at hun er planlagt og ikke nok ett uhell?

Skrevet

Hehe... Jeg er jo såpass voksen at folk tror jeg glemte pillene mine pga alzheimers!!

Skrevet

Nei, det er direkte uhøffligt. Ingen i verden har noe med om et barn er planlagt eller ikke dersom foreldrene ikke ønsker å si det.

Når vi ringte for å gi svigerfar beskjed om at vi ventet nr en spurte han om det var planlagt. Vi var rundt 25 år, hadde vert kjærester i over fem år, jeg var ferdig med utdannelsen og hadde fått god fast jobb og vi haddde kjøpt hus. Slik jeg ser det var det ingen grunn til å tro at det ikke var planlagt.

Nå når vi ventet nummer to (født 4,5 år etter storebror) klarte min svigerinne å komme med det samme spørsmålet. Jeg har alltid sagt at han ikke skulle forbli enebarn, men at han ikke behøvde å få søsken med en gang.

Skrevet

Ja, det er mulig de er ute etter et samtaletema. På jobben hadde jeg i hvert fall inntrykk av det.

Skrevet

Klart uhøflig.

Og like uhøflig med standardspørsmålet "Har dere vært i Danmark?" som ethvert homopar som venter barn får. Responsen "Nei. Enn dere da, har dere pult?" blir sjelden helt godt mottatt.

Skrevet

Det er vel ikke helt greit.

Men det kunne nok ha plumpet ut av meg, er jeg redd.

Jeg synes ikke det er mindre stas med en uplanlagt baby - tror det er ganske mange mennesker som ikke er planlagte her i verden.

Skrevet

jeg syns det er teit å spør om det..

jeg ble spurt om det hele tia..og jenta var planlagt..

men ingen trodde på det..bortsett fra bestevenninda mi..

sikkert fordi jeg var 19 år..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...