Gå til innhold

Svagerskapspenger og ny jobb!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) Jeg lurer på hva som er regler i forhold til svangerskaps penger. Også har jeg akk begynt i ny jobb, et års vikariat. Kan jeg få noen konsekevnser hvis jeg blir gravis i prøvetiden??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må ha hatt inntekt de siste 6 mnd før termin. Har du f.eks termin 1.juli må du hatt inntekt siden 1.januar. Og har du hatt jobb sammenhengde lenger, så tar de uansett de 6 beste mnd med lønn fra de siste 10 mnd. (skjønner?).

Tror nok ikke du får konsekvenser ift prøvetida, men en arb.giver har sitt på det rene når det har gått dette ene året som har vært din prøvetid, og kan i så måte "slippe" å ansette deg. Arb.giveren får ingen konsekvenser, og har retten på sin side og ikke ansette deg.

Men la oss si du blir gravid, og du får en gjennomsnittslønn fra de 6 siste mnd da. Så kan du velge om du vil ha 54 uker med 80% lønn, eller 44 uker med 100% lønn. Pappan skal ha (minst) 6 uker av disse ukene. Permisjonen begynner 3 uker før din termindato. Uavhengig når babyen faktisk blir født. Så er det termin/ULtermin de går ut ifra.

Capishe? :)

Skrevet

Jeg tok kontakt med NAV for å høre litt ang min situasjon. Jeg har jobbet i mange år, men jobber nå bare 80% i en periode(har 20%permisjon). Jeg vil selvfølgelig ikke risikere å bare få 80% lønn av 80% og lurte på hvor lenge jeg måtte jobbe 100% for å få fullt utbetalt. NAV sa da at det er den lønna jeg har den dagen jeg går ut ipermisjon som gjelder,- mao kan jeg jobbe 80% helt frem til nest siste dagen om det passer seg slik.

Det beste for deg er å ringe NAV å høre, evt send en e-post. Det har jo blitt en del endringer på dette ganske nylig så vidt jeg har skjønt og sikkert litt forvirring ute å går.

Skrevet

Må man ikke ha jobbet 6 mnd sammenhengende i løpet av de 10 siste månedene?? Gjør vel ikke noe om man er arbeidsløs ett par måneder før termin pga en kontrakt som har gått ut?

Skrevet

Må bare påpeke noen feil i innlegget ditt Lara.. Man må ha hatt inntekt i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen, dvs at man trenger ikke ha jobbet i de siste mnd før fødsel.. Det er heller ikke termin som gjelder om man bare har jobbet 6 mnd - det er når permisjonen som gjelder så i ditt eksempel ville ikke personen fått foreldrepenger dersom hun ikke hadde begynt i jobb 3 uker tidligere..

Det stemmer heller ikke at man får permisjonen beregnet på grunnlag av de 6 beste månedene - dette gjelder KUN dersom man har vært arbeidsledig i opptjeningsperioden. I utgangspunktet er det den lønnen man har de siste 4 ukene som danner grunnlag for permisjonspengene, men dersom man har hatt veldig variabel inntekt kan nav beregne et gjennomsnitt.

Når det gjelder prøvetid så er den vanligvis på 6 mnd, arbeidsgiver har IKKE lov å si deg opp pga graviditet, men det hender jo at de finner på andre grunner til at du ikke får jobbe lengre..

Pappaen får kun 6 uker fedrekvote om mor har jobbet i minst 50% stilling, stemmer at permisjonen begynner 3 uker før fødsel - føder man tidlig mister man disse og går rett på de resterende 45 eller 35 ukene..

Skrevet

Tusen takk for innlegg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...