Gå til innhold

gravid og usikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

Kanskje litt dumt å spørre om på et internettforum, men vet ikke helt hvor ellers jeg skal få luftet tankene. Jeg nettopp har funnet ut at jeg er gravid, jeg er nok i uke 3/4, helt i starten av graviditeten- testet positivt bare for noen timer siden.

Er litt forvirret akkurat nå og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har ett barn fra før på 13 mnd. Saken er at jeg siden gutten vår ble født ikke har hatt det helt godt i meg selv og har slitt (sliter) med depresjon og store søvnvansker. Årsaken er vel en god blanding av fødselsdepresjon/ har hatt en del problemer i samlivet, mye alene og at livet ikke helt har gått min vei i det i det siste. Konsekvens av dette er tider med bunnløs tristhet/ingen livsglede/avmakt/har ikke lyst til å leve. Sliter veldig med å sove og har vel gått ned 5-10 kg i vekt. Med andre ord en god gammeldags depresjon.

Har fått god hjelp av fastlegen min og har fått time på poliklinikk (men lang ventetid).

Jeg må ta sovetabletter hver natt for å sove, hvis ikke ligger jeg våken til klokken 5. Ligger jeg våken til klokken 5 fungerer jeg ikke som menneske og mor. Jeg er i jobb, så jeg fungerer jo, men sliter. Klarer jeg og kroppen min (og sønnen min og partneren min) å få et barn nå? Hva skal jeg gjøre? Føler det blir galt uansett, blir jo sikkert ikke mindre deprimert av å ta abort.

Ikke kom med belæring -"dette burde du tenkt på før du hadde sex"- det hjelper meg ingenting akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes seriøst du skal overveie en abort. Spør deg selv: blir det bedre med ett barn til oppi dette? Har barna godt av at du sliter sånn som du gjør? Med enda en "i puppen"..tror du det blir lettere enn det er nå?

Hvis du synes abort er greit når forholdene tilsier at det aboslutt ikke passer med et barn til, synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for å velge det bort. Det er tross alt veldig tidlig i svangerskapet også. Barn kan du få på et senere tidspunkt hvor helsen din er bedre osv. Synes ikke du skal la være å ta abort fordi du synes abort er dumt. Det er klart at du overlever en fødsel og et barn til, men er premissene til stede for å få to tette nå? Synes du skal snakke med legen din om det. Men alt i alt er det du som kjenner best hvor skoen trykker og er du så sliten som du framstiller det her.. er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt hvis jeg var deg.

Skrevet

Jeg synes du skal sykemelde deg fra jobben din slik at du får tid til å jobbe med deg selv. Du trenger overskudd og tid, og det får du ikke hvis du jobber og har barn. Synes det er merkelig at du ikke er sykemeldt allerede siden du sliter som du gjør. Be fastlegen om få tak i en psykolog/psykiater til deg snarest, det er sjelden så lang ventetid som det sies. -Det er mange å velge mellom.

Abort synes ikke jeg er en god løsning på problemet, men det er min mening. Du har jo en mann som også er ansvarlig her. Hvis du er sliten og syk, så er det han som må på banen!!!

Lykke til videre!

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å jobbe igjen etter fødselsperm. Legen ville sykmelde meg, men jeg valgte å jobbe deltid isteden fordi jeg ikke orket mer. Sa til arbgiver at dette var pga barnet, men det er vel fordi jeg har det som jeg har det.

Faren er på banen, og han virket positiv og rørt (men han har hatt lite tid til å tenke over dette han også- snakka med han såvidt på tlf).

Og ja, det er lang ventetid, jeg får time om 14 dgr ca.

Er så usikker i meg, er alvorlig redd for at hvis jeg fjerner det blir det veldig tomt og trist. Det er jo ikke en baby, men det blir nå tross alt det. Samtidig er det vanskelig å beholde det også.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...