Gå til innhold

lite innlegg ej fann i vg..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke enig i det.

Skrevet

Må si meg enig med ChellBell... Er dette vi er bygd for... Skjønner selvsagt at det er unntak til alt, og prøver virkelig ikke å erte på meg alle de som faktisk har en grunn til å få innvilget KS... Men er desverre sånn nå at veldig mange ber om KS kun for å slippe å la kroppen gå gjennom en fødsel, og det synes jeg er synd!

Igjen, prøver ikke erte på meg de som har en reel grunn!!!

Skrevet

Nei å nei!

Ks er jo farligere enn å føde nårmalt! Dette er en vurderings sak som er opp til jordmor/lege og den gravide!

Skrevet

Er overhodet ikke enig! Keisersnitt er en nødløsning som bare må bør brukes om det er uforsvarlig/umulig å føde normalt.

Skrevet

Syns den artikkelen vitnet om total kunnskapsløshet.

"Norge ligger nok en gang etter". Eh, vel det er fordi Norge er ekstremt opptatt av SIKKERHET og HELSE, og det er derfor det skal være tunge grunner for å få keisersnitt. Keisersnitt er risikabelt og noe ikke være hvem som helst bare kan velge å få.

Jeg syns overhodet ikke Norge ligger "etter" på noen som helst måte. Føler meg mer trygg i dette landet enn noe annet.

Skrevet

Dette er jo bare pinlig...

Alle vil tjene på at fødsler startet på naturlig vis blir speedet litt opp med drypp, fo da korter man ned tiden på fødslene, mor har det bedre fordi fødselen går raskere og mere smertefritt..??!?

Dama har jo overhodet inegn kunnskap om hva hun skriver om!

Og det hun skriver om valg av smertestillinde blir jo også litt grundt... Virker som hun tror det er en kvinnerett å få velge smertefrie fødsler...

Nei, spar meg....

Skrevet

Artikkelforfatteren er jo en innskriver og hun viser stor uvitenhet på området. Hvorvidt det skal være valgfritt er jo en ting, men det er mange faktafeil i innlegget hennes.

i min barselgruppe var det to som to KS og begge hadde store komplikasjoner i ettertid. Det tror jeg det er mange som ikke setter seg godt inni hvis de ønsker seg KS Vet det er mange som har grunner til KS så ikke meningen å trå noen på tærne jeg heller

Jeg tror vi har et godt fødetilbud i Norge, men vi er ikke verdensmestere på alle områder som det virker som myndighetene vil ha oss til å tro.

Skrevet

tenker på di satkkarane som har skikkeli fødselsangst etter en hard/vanskeli eller forferdeli fødsel og helst ikkje vil oppleve det igjen.dem synst eg skal få velge når sjangsen for att det kan skje igjen.

sjøl har eg fødd mi første uten snakk om keisersnitt engang,å uten annen smertestillende enn lystgass..å det samme skal eg nå med mi andre..keisersnitt er ikkje et alternativ for meg,men der er kvinner som sikkert trenger det.

er enig i begge parter her..vi er skapt for de,men der er et men....

Skrevet

Du vet at ks kan være farlig? Det er jo en av grunnene til at dette ikke er et fritt valg. I fra naturen skal alle kvinner føde sine barn på den vanlige måten, men om det er snakk om komplikasjoner så er jo saken helt anderledels!

Hvis noen har så fødselsangst må de jo kontakte en pyskolog eller få bedre oppfølging av jordmor og lege, og ikke tro at ks er noe bedre!

Skrevet

hva skal man med leger og jordmødre når en hver gravid er kyndig nok til å bestemme når de skal opereres? Gi dem en skalpell og nål og tråd så kan de åpne og sy igjen seg selv siden de har så peiling.

Snakker her selvfølgelig ikke om mennesker som har medisinsk grunnlag for ks ("medisinsk grunnlag" som i "vurdert av en medisiner", ikke av seg selv)

Skrevet

Ikke enig... men det er en vanskelig problemstilling! Keisersnitt er naturligvis helt OK når det er medisinske grunner til det, og/eller den som skal føde har ekstrem fødselsangst. Mange har hatt traumatiske tidligere fødsler, og da skjønner jeg at keisersnitt er et bra alternativ.

Men når man har hatt et helt normalt svangerskap, alt er i orden og man bare er "normalt" bekymret, synes jeg ikke det skal være opp til den gravide selv. Da tror jeg faktisk at leger og jordmødre vet best. All forskning tilsier at det er best både for mor og barn å føde på normal måte. Mistenker at en del av dem som ønsker seg keisersnitt mangler kunnskap, og tror dette er en lettere løsning enn å føde naturlig, men virkeligheten trenger dessverre ikke å være slik...

Skrevet

Nå skal vi vell ikke dra den her så veldig lant på landet da...det er ikke tvil om hvilke land som har mest å gjøre med keiser snitt osv ..og statestikken der er god i forhold til andre land som lever tids messig i stein alderen spør du meg .

Og legene er oppe gående (burde være) til å kunne ta en avgjørelse på vegne om din /min kropp tåler et keiser snitt .Hvis ikke ,bytt lege ,etter jeg ble gravid har jeg jammen hørt om møtt mye rart av leger ,men dt eer en helt annen sak .

Det er KUN opp til den gravide ,da hun får klar signal fra kyndig personell om hvor vidt det går el ikke med det ene eller det andre å si JA el NEI ...så er det et stort ønske om keiser snitt så....skal man ha mulighet ..

Dessuten ...spyr av alt som *ja vi hadde høyere brøyte kanter før ,bedre mat,mindre kriminalitet ,millioner av kvinner har født vaginalt OSV*

FØLG MED I TIDEN FOR POKKER!!!!!!!!!!!!

Legene blir flinkere ,vi får mer info ...igjen ....valget burde vært så enkelt at hver eneste gravid med grundig lege sjekk burde kunne sitte ned og få ta et valg på hva de ville ..

Skrevet

Og få privatisert flere sykehus ..slik at folk kan få betale for det dem ønsker av tjenester ,jeg benytter meg av det så å si hele tiden ,og er stor fornøyd!!!!

Skrevet

Naturligvis må vi ha tilgang til keisersnitt hvis dette er nødvendig, men dette innlegget var vel drøyt. har selv erfaring med akutt keisersnitt, med etterfølgende komplikasjoner i form av blodpropp og betennelse i såret. Mitt råd er at kan en føde naturlig så er nok det det beste, men at dersom noe skjer undervegs eller at medisinske årsaker tilsier det så få tatt keisersnitt!

Keisersnitt var riktig i mitt tilfelle, men det har ført til at jeg har vært - og er, redd for at det samme skal skje igjen. Det ga meg et sår på magen som brukte ET HALVT ÅR på å gro, og det ga meg en blodpropp som skadet benet så kraftig at legene snakket om amputering av benet i verste fall. i samband med denne graviditeten betyr det at jeg går på blodfortynnende medisiner hele tiden, og at jeg har smerter i den skada foten.

Jeg vil presisere at for de fleste så går det helt fint med keisersnitt, men at det er en stor operasjon som man skal tenke seg nøye om før man gjennomfører, og i forhold til dette tror jeg at leger og jordmødre er best kvalifisert til å vurdere om det er nødvendig.

Så vil jeg bare si at alle som lider av fødselsangst må tas på alvor, og det har jeg opplevd i mitt tilfelle nå. Legene og jordmora har vært kjempegreie og har vært på sykehuset til samtale osv. Der har jeg nærmest blitt tilbudt keisersnitt denne gangen, men for meg er det jo nettopp keisersnitt jeg frykter! Så denne gangen håper jeg at alt går etter oppskrifta og at jeg slipper det - men selvsagt - er det ingen annen utvei så er det viktigste å få babyen ut uten skader hverken på baby eller mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...