**Marge Simpson** Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Jeg var hos legen i går, men glemte å spørre om det. Mora mi fødte meg tre uker for tidlig, og søstera mi to uker for tidlig. Jeg tror ikke det er sånn at alt blir helt likt, men mye er ofte arvelig, har jeg inntrykk av. Størrelsen på de nyfødte er jo til en viss grad arvelig, og hvor greit fødselene går også. Er det noen som vet om det stemmer når det gjelder tidspunktet for fødselen også?
<3 girls <3 Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 jada,dei sei att det også er arvelig.. så lykke til:)
**Marge Simpson** Skrevet 20. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2008 Det er jo greit å vite. Takk for svar, og lykke til selv! :-)
Laybik Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Har hørt det jeg også. Mamma gikk over tiden, og her sitter jeg, 9 dager over termin...
2 gutter og 1 jente Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 ja, jeg fikk høre av min jordmor at dette ofte var noe man kunne arve. min mor gikk over tiden med alle 3. 3 uker, 2 uker og 1 uke. Jeg ble igangsatt med forrige 16 dager ove, og er mentalt forberedt på det samme denne gangen. ;( skulle gjerne ha ønsket det var ettpar uker før tiden ja.
GeneralSpringSkalle Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 det er arvelig har jeg og fått beskjed om, min første datter var to mnd prematur og jeg kan også regne med tidlig fødsel denne gang. datteren min er ekstra utsattb for å føde prematurt iom at hun er det selv...
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Tror ikke du skal regne med at du føder til omtrent samme tid iforhold til terminen som mora di. Mora til ei venninne fødte utrolig nok alle sine tre på selve termindagen, venninna mi måtte settes i gang 14 dager over termin og søstera fikk 12 dager over termin etter flere dager med modningsakupunktur....Mora mi fikk iallefall flere av oss 4 langt over tida mens jeg fikk min første 3 dager før termin....I tillegg i forhold til type fødsel har faktisk 4 slektsledd bakover før meg fått førstefødte i seteleie - men jeg brøt den tradisjonen:)
Gjest Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 ups, hvis det er arvelig må jeg pakke bagen, for moren min fødte alle oss for tidlig, alt fra 2 uker til 2 mnd for tidlig. Søsteren min fødte begge sine for tidlig, selv har jeg bare 7 uker igjen
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Mamma fødte nr 2 2-3uker før(hun husker ikke ) Jeg fødte nr 2 4dager over ul termin, som var utsatt 1 uke fra mens termin. Det med ca samme str tror jeg på, men resten har vært ulikt hos oss
Grevinne von Grillvott Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Hm.. Da er jeg tilbake til at hva som helst kan skje når som helst, da. Jeg har 40 dager igjen i dag, og har ikke noe behov for å føde tidlig, egentlig. Grunnen til at jeg tenkte på om det var arvelig var også fordi at hun la seg med hodet ned da jeg var 32+4, og i tillegg ligger litt foran på vekstkurven. Når det gjelder hvorvidt størrelsen på babyer er arvelig så sa legen til meg i går at størrelsen ofte blir litt nærmere farens fødselsvekt enn morens, men håper egentlig at det ikke stemmer siden han var 4 kilo og jeg 3050 g. Nå er hun estimert til å bli 3500 g, og det er akkurat passe. Takk for alle svar! :-)
Mamman til Ovedie Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 Jeg har spurt om dette hos både fastlege og 3 forskjellige jordmødre og de mener alle sammen at man skal tenke på dette som sannsynlig i forhold til ens egen mor. Grunnen til at jeg har spurt er at både jeg og mine tre brødre er født ca 3 uker før termin.. på den tiden var det riktignok ikke noe UL-termin å gå etter. Men de mente alle tre at jeg bør ta dette i betraktning.. har også hatt pubertet og menssyklus o.l. som samsvarer veldig med hvordan min mor har hatt det.. Så selv om jeg har 8 uker igjen nå til termin så begynner tankene veldig å svirre om at jeg kanskje bør pakke den såkalte sykehusbagen snart.. Man vet aldri .. Barnet kommer når det er klart ofr det uansett.. Men vil ikke ta det som en selvfølge at det kommer tidlig heller da. Skulle jeg gå op overtid så vil det da bli veldig tunge dager..
2 små hjerter Skrevet 21. august 2008 #12 Skrevet 21. august 2008 Min mor fødte alle sine 4 barn 3 uker før tiden. Og her sitter jeg da, på overtid...
trollmor85 Skrevet 21. august 2008 #13 Skrevet 21. august 2008 Har hørt at noen mener det stemmer, men jeg tror ikke det har så mye å si. Mora mi har gått over tiden med alle fire barna, og har blitt satt igang hver gang. Og hun har har tunge fødsler med alle sammen. Mens jeg fikk dattere min litt før termin, og hadde en veldig rask fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå