Gå til innhold

Noen som har barn som går på taekwon-do her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var de når de begynte?

Hordan var treningen?

Har en som blir 5 år i nov som jeg tenkte skulle begynne neste uke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er 2år så ikke særlig aktuellt enda hvertfall, men JEG har ternt TaeKwonDo i 5år så jeg kan da svare litt:)

Treningen i TaeKwonDo er mye mer disiplin fokusert enn andre idretter for de små. Det er jo både positivt og negativt. Noen barn og unge elsker denne måten å trene på, selv følte jeg at jeg fikk mye mer selvtillit og ble tryggere på meg selv. Gikk med hodet litt høyere hevet for å si det sånn;) Men nå var jeg rundt enn 14år da jeg startet så blir litt annerledes.

Det kan hende de små går fort lei, min tantegutt på nå 7år gikk på noen treninger for et eller to år siden og han gikk relativt fort lei- tror han syns det ble for alvorlig rett og slett.

Når det er sagt er det også forskjell på voksen treningene og barne treningene.

Jeg har forøvrig også ei tantejente som blir 5 i nov som har lyst til å starte og sier selv hun skal starte nå i høst. Men DET har jeg ikke fått bekreftet fra foreldrene da.. :)

Uansett så vil jeg anbefale deg å høre med trener/klubben om gutten din kan få prøve en mnd f eks? og se om han syns det er gøy i lengden...

Skrevet

Har selv trent Tae Kwon Do i et par år bare... (fikk panikk da jeg kom så langt at man skal begynne å knuse planker i graderingene ;-)

Som hun over her sier, det er veldig fokus på disiplin. Men det er også veldig bra for barn lærer respekt! Barn lærer å ta vare på hverandre! Hvordan er gutten din som person? er han en villbass eller en forholdsvis rolig unge? Lillebroren min drev mange år med judo, og der fikk jeg høre en episode om et barn som kastet et annet barn gjenom ei glassdør hjemme. Alvorlig skadet! Derfor er det viktig at barna er såppas modne at de skjønner det at sporten aldri må prøves ut på andre barn utenfor salen! Mitt råd er også: snakk med treneren! Dette er en kjempegøy sport og jeg regner med jeg kommer til å la guttungen prøve når han blir gammel nok!

Skrevet

Jeg har trent og instruert små barn i mange år, så jeg kan sikkert svare deg på en del :)

I min klubb var det barn helt ned i 3 års.alderen, men der er det selvfølgelig mer lek enn disiplin. Ditt barn vil nok komme på en litt større gruppe, men det er fortsatt fokus på at det skal være gøy :) Disiplin og selvkontroll er et viktig fokus under treningen, og i klassene jeg underviste hadde vi mange som bl. annet hadde adhd og andre liknende sykdommer, da denne formen for disiplin og selvkontroll ga barna en mestringsfølelse som kom dem til gode ved andre aspekter i livet.

Gutten din er i en perfekt alder for å begynne :)

Skrevet

Takk for at jeg får høre om deres erfaringer!! :)

Han blir gående på en gruppe for 5-8 år.

Håper det blir flere så små barn da......:/

Må de små ha drakt og sånn?

Hvor mye koster det ca. å trene det?

Er time 2 ganger i uken...

Skrevet

Jeg trente noen år, og da var det fra 8 år.

Jeg synes det er greit å vite litt om konsekvenser før man begynner med en slik sport. Jeg trente sammen med noen som aldri skulle lært det de lærte der.

Har en på 8 som har veldig lyst til å begynne nå, men jeg prøver å få ham til å vente ett år. En annen ting som er med taekwondo er at det er relativt belastende på ledd, særlig hofter og knær. Vet om mange som har slitt med leddene i etterkant. Det bør kanskje og tas med i beregningen når man vurderer om de skal begynne. (stort fokus på at man skal tøyes til å bli veldig myk, og noen av metodene er forsiktig sagt usunne.)

Skrevet

Jada det er nok flere :) og trenerne pleier å være flinke til å inkludere alle :)

Ja de bruker dobok (som drakten så fint heter..hehe) og belte, den pleier ikke å være særlig dyr for de minste (ofte er de inkludert). Og det pleier å være veldig stas blant de yngre medlemene når de tar den på, føler seg sikkert litt som karate-kid :P hehe.

Nå vet ikke jeg hvilket senter du skal trene på, men der er ulempen, det koster desverre litt å trene, husker ikke nøyaktig hva vi tok - men ca 200-300kr i mnd for de små + graderinger osv. Nå vet ikke jeg hva andre typer idretter for barn koster, men jeg kan love deg at både du og gutten din får mye ut av det, miljøet pleier å være fantastisk og det er ofte mange arrangementer og leirer dere kan delta på gjennom året. Vi hadde bl.annet overnatting på senteret, med konkurranser, litt trening, McDonalds-besøk, bading og film :) Det var like gøy for oss som arrangerte det :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...