Gå til innhold

Kan jeg registrere meg som alenemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har permisjon fra skolen i Oslo og bor nå ute på landet sammen med barnefaren og datteren vår på 6 mån. Etter jul skal jeg og datteren flytte til Oslo men barnefaren blir boende her pga jobben (5 timer i bil fra Oslo).

Jeg blir altså boende alene sammen med vår datter og barnefar vil komme på besøk de helgene han kan. Det er altså ikke slutt mellom oss men vi vil ha hver sin addresse og betale 2 husleier, altså nok utgifter.

Datteren skal i bhg eller til dagmamma (hvis vi blir heldige og får det) så det blir dyrt også.

Jeg kommer fra et land i Norden, har bott i Norge fra høsten 2006 og får ikke studielån/stipend fra Norge.

Kan jeg registrere meg som alenemor og evt. få stønader? Hvor mye kan jeg evt. få? Liker ikke å svindle, men jeg og sambo bor da ikke sammen i realiteten heller om dere skjønner.

Med håp om masse svar! :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei det kan du nokk desverre ikke!!!!

du er da ikke alenemamma og det er regler i NAV om kjæreste med barnefar selv om dere bor langt fra hverandre...

Håper du finner en annen løsning. for alenemamma og de trygdene har du ikke krav på.

Skrevet

Ja det kan du. Spør på aleneforeldredebatten i stedet, de vet reglene bedre enn anonyme som svarer feil her.

Skrevet

Hun har jo ikke vært medlem av folketrygden i tre år????

Dessuten skriver nav på sine sider:

Foreldrene bor midlertidig adskilt

Barnets foreldre anses for å leve sammen dersom de vanligvis har felles bolig, jf. § 1-5 fjerde ledd siste punktum, selv om de midlertidig bor adskilt av praktiske årsaker.

Årsaken til adskillelsen kan være arbeid, utdanning, sykdom, militærtjeneste og fengselsopphold. Andre årsaker omfattes også av bestemmelsen så lenge det er klart at adskillelsen i boforholdet kun er midlertidig og ikke skyldes brudd i forholdet mellom partene. Det er en forutsetning for å kunne anvende bestemmelsen at partene har etablert seg i felles bolig, enten egen bolig eller at de for eksempel har bodd sammen hos en av partenes foreldre. Det er uten betydning om partene opprettholder fellesboligen under adskillelsen, dersom de senere skal flytte sammen igjen.

For de som ikke skjønner dette: De anses for å leve sammen selv om de bor fra hverandre pga studier.

Skrevet

Som hun skriver "liker ikke å svindle". Altså har hun tenkt å svindle. Tror ikke NAV reiser hjem å løfter på dynene til folk, så det er enkelt å få til hvis man vil det.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Så lenge dere ikke bor sammen, har to forskjellige adresser og det faktisk er så store avstander mellom dere, så vil jeg ikke kalle det svindiling. Men det blir jo et etisk spørsmål.

Kjenner også par som har gått fra hverandre, som altså ikke er kjærester, men der mannen hjelper mor med eks,. husleia osv og stønad til kostnader med barnet. Hvis man tenker pengemessig, så vil par som har gått fra hverandre kunne ha like mye/lite kontakt og stønad seg i mellom, som dere har som er kjærester men ikke bor sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...