*min lille sin!* Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 hei jeg har en fast stilling på 11 % som jeg skal ta permisjon fra pga jeg skal jo bli mamma.. jeg valgte engangstønaden for det ville jeg får mere igjen for pga så liten arbeidstilling , men har ikke jeg da rett på mammaperm? sånn jeg skjønner det må jeg ha tatt foreldrerpengene for å få mammaperm??? skal jeg lixom bare føde å så gå ut i arbeid de helgene det er prat om ? nei takk! noen som kan forklare?
sullemor Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Hvorfor i alle verdens dager skal du ikke ha rett på mammaperm om du tar ut engangsstønad? Du har rett på mammaperm!
*min lille sin!* Skrevet 20. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2008 ja det er jo det jeg og syns! men NAV sa at jeg hadde kun rett til 6 ukers perm for å få kroppen min på rett vei! ??? 6 uker liksom , så måtte jeg ha sykemld ut resten av tia jeg ville være hjemme med ungen . jeg tenkte jeg skulle ta vaktene mine om jeg var så heldig å få ungen til å ta flaske rundt 5/6 mnd alderen for da fikk vi nesten 3000 kr mere i mnd og pappan er jo hjemme i helgene da. nei jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med en gang?
AO3 Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Du har vel uansett rett på permisjon uten lønn for å ta deg av barnet? Tror man har rett til det i ett år for hvert barn.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 siden du får engangsstønad har du ikke opparbeidet rett til foreldrepenger og permisjon med lønn - men du kan fint ta ut permisjon uten lønn. Du må ha jobbet minst 6 av de siste 10 mnd for å ha rett til foreldrepenger. Så om du har råd er det bare å være hjemme, om ikke må du dessverre ut igjen i jobb etter de første 6 ukene. Det er mange som er i den situasjonen, dessverre. Engangsstønaden er for å dekke utstyr til babyen (og evt utgifter til 3 uker før fødsel og 6 uker etter) Hvis du normalt jobber 11% klarer du nok fint dette etter fødselen også, siden stillingsprosenten er så lav - hvis du må pga manglende inntekt.
*min lille sin!* Skrevet 20. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. august 2008 kan jeg skaffe meg sykmld som kan holde meg hjemme iallefall til at ungen er 3 mnd??
linny83 Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Slik jeg forstår det har du valgt engangsstønad da du ville tjene mer på det enn mamma perm med lønn. Da er det vanlig å gå ut i arbeid etter ca. 6 uker men som det nevnes tidligere her har du krav på mamma perm uten lønn, velg det til ungen er 3 mnd og begynn i jobb med lønn etter det.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 du får kun sykmelding om du er syk. graviditet er ingen sykdom dessverre. tviler på at du får noen sykmelding etter fødselen, så du må nok belage deg på å gå tilbake i jobb eller melde deg arbeidsledig
AO3 Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 For å få sykmelding må du jo faktisk være syk...
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Du må søke arbeidsgiver om permisjon vertfall 1mnd før du skal ut i permisjon. Vi som ikke har opparbeidet oss foreldrepenger kan velge å være i skole/jobb helt fram til termin om vi ønsker og orker, men de 3ukene får vi da aldri igjen. Jeg har attføring og saksbehandleren min hadde spurt de på trygd som d ahadde svart jeg kunne ta permisjon om jeg ønsker, men jeg må ikke. 3uker før, og 6uker etter fødsel er forbeholdt mor, Om far har opparbeidet seg rettighet så kan han ta permisjonen etter de 6ukene, men det gjelder vel ikke om man har mottatt engangsstønaden. Men 6uker skal far ha uansett. Så hvis du tar dine 6uker etter fødsel, og far sine rett etter det så er dere jo oppe i 3mnd
Herkules Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 Skjønner deg ikke helt jeg Du har valgt engangsstønaden da får du et beløp på ca 35000 kr Du har en 11% stilling som tilsvarer noe sånt som lørdag og søndag hver 4. uke eller tilsvarende Med en inntekt på 250 000 i året vil din årsinntekt være 27 000 Du tjener jo på få engangsstønaden og så ulønnet perm Du kan ta permisjon uten lønn om du vil. Faren kan ikke ta permisjonen med mindre du er i 75% jobb. Du kan jo ev. bytte vakter så du får fri i dine vakter i 3 mndr for så å jobbe dobbelt så mye i de 3 neste. Ellers så klarer dere det helt sikkert fint uten din inntekt i en periode
*min lille sin!* Skrevet 20. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 20. august 2008 pengene er ingen hinder , det har vi nok av . men om reglene er så at jeg må ut i arbeid etter 6 uker så må jeg vel det .. det jeg tenker mest på er at pappan må komme på jobben med ungen så jeg får amma den . hmm.. trudde iallefall jeg kunne ha ulønna lønn så lenge jeg ville å så gå ut da jeg følte for det om jeg tok engangstønaden .. skjønner? hvær 3 . helg er jo ikke mye jobb da;) ungen blir jo fort noen mnd etter 3/4 vakter..
Mrs. Bouquet Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 Du kan fint ta permisjon uten lønn. Det hadde i alle fall jeg gjort.
Herkules Skrevet 21. august 2008 #14 Skrevet 21. august 2008 Ja helt klart om vil så har du rett til å ta permisjon ulønnet så da gjør du det:) Som du sier etter 4 vakter så er barnet så stort at du kan jobbe uten store problemer, men du må ikke hvis du vil ha lenger perm.
*min lille sin!* Skrevet 21. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 21. august 2008 hvor skal jeg gå for å få ulønnet perm i tja la oss si 4 mnd å så gå ut i arbeid ?
Lukkeleg Skrevet 21. august 2008 #16 Skrevet 21. august 2008 Du har rett på ulønna permisjon i inntil tre år (trur eg det er) når du har fått barn. Det betyr at du har rett til å beholde jobben (mao har du samme vern mot oppsigelse som du ville hatt om du faktisk jobba). Du trenger ikkje "gå" nokon plass for å gjere dette - men berre avtale det med arbeidsgiveren din :-) På nokon arbeidsplassar har dei skjema / rutiner for å søke permisjon, mens på andre plassar har dei ikkje. Snakk med sjefen din, ev. personalansvarleg på jobb så skal dei kunne gi deg svar. (Og hugs: dette har du rett på.)
Gjest Skrevet 21. august 2008 #17 Skrevet 21. august 2008 Hvis dere har nok av penger og det ikke er problemet så skjønner jeg ikke helt hvorfor du skal ut i jobb igjen etter 6 uker??? Hvorfor tar du ikke ut permisjon uten lønn i så lang tid som du ønsker å være hjemme med barnet? Du søker om permisjon hos arbeidsgiver og kan ta opptil ett år. Dette må du søke om så snart som mulig, slik at arbeidsgiver vet når du går ut i permisjon og når du forventes å være tilbake, slik at de kan ansette en vikar for deg. Hvis du ønsker å jobbe litt nå og da, må dette avtales med arbeidsgiver da det er han/hun som bestemmer vaktlistene/arbeidsfordelingen til de ansatte.
*min lille sin!* Skrevet 21. august 2008 Forfatter #18 Skrevet 21. august 2008 så jeg har altså rett til noen mnd ulønnet perimsjon, ja vi har råd til at jeg skal være hjemme et halvt år å da kan jeg gå ut i helgestillingen min igjen . dere skjønner , jeg føler meg som en kasteball her jeg går imellom saksbehandlere hos nav , komunen og sjefen min.. men da drar jeg til sjefen i morgen å sier at jeg at jeg skal søke permisjon hos henne å ikke hos komunen eller noe sånt .
Gjest Skrevet 22. august 2008 #19 Skrevet 22. august 2008 ja det kan du fint gjøre ) tror ikke NAV trenger noen informasjon, isåfall er det bare å ta en tlf for og spørre. Tror det holder med et skjema som du fyller ut hos arb.giver (for den sender han til NAV, tror jeg) - lykke til og god permisjon, nyt det c",)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå