Gå til innhold

6-åring være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

6-åringen vår vil gjerne være alene hjemme når vi stikker innom nærbutikken eller barnehagen for å hente småsøsken. Jeg sier at det går greit så lenge han kan ringe og svare telefonen. Vi vil da ringe ham opp et par ganger i løpet av de 15-30 minuttene vi er borte, samt gi beskjed til naboen om at han er alene hjemme..

Min mor derimot blir helt hysterisk med tanken. Stakkars lille gutt, enn om han skader seg/huset brenner/det kommer tyver.

Vel, det sier hun som lot oss virre omkring uten tilsyn fra 3-års alder..

vi har diskutert dette i dag, og hun sier at hun kommer til å ringe barnevernet (!) dersom jeg lar ham være alene.

Noen kommentarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 åringer er ikke i stand til å ta vare på seg selv.

Jeg ville ikke latt min 6 åring være alene hjemme. Men det får vel være opp til hver enkelt.

Skrevet

Nie, det er jeg litt enig i, men å sitte å spille litt PS2, tegne eller se en film mens mamma er en kjapp tur innom butikken for å handle melk, synes jeg ikke er så ille.

HI

Skrevet

Det kan ha med avstanden til sin egen tilværelse som småbarnsmor å gjøre. Det er mye jeg kan synes er rart og som ser skummelt ut når jeg observerer andre, men det skyldes gjerne at det er lenge siden jeg selv hadde baby, f.eks.

Jeg synes hun skal holde seg for god til å true med å ringe barnevernet for en slik ting. Hva mener mannen din?

Er det fordi han ønsker selv å være alene at du vurderer det eller er det av praktiske hensyn?

Hvis gutten din er moden nok til å være alene og du vurderer at det er trygt så må du stole på deg selv og magefølelsen din.

Skrevet

Ja, han maser om å få bli igjen hjemme når jeg må ut på slike ærend. Det er derfor han har lært seg å ringe :)

Skrevet

Begynte å tenke på det i går, faktisk, at det er på tide at min nesten 6-åring lærer seg å ringe. Han kan tlf.nr til brann, politi og sykebil - en god start!

Skrevet

Jeg ville nokk ikke latt en paa 6 vere alene hjemme. De kan jo vere gaanske inpulsive, og hvis det da skjer noe!!!

Skrevet

datteren min på 7 har vært alene hjemme siden hun var 6 år :) Det har gått kjempefint. Hun ringer vist det er noe...

Syns det er "overhysteri" og ikke la barna få være hjemme alene vist de vil det....(men kommer jo litt an på barnet også, noen er jo ekstremt avhengig av foreldrene sine)

Skrevet

Synes ikke dette var noe å ringe barnevernet for da.

Ang det å være alene hjemme som seksåring så kommer det jo ann på hvor langt vekke butikken er, og hvor lenge en skal være borte. Vår har vært alene hjemme noen ganger før han ble seks år. Vi bor i to minutters spasering til butikken. Klarer det nok på under to minutter også. Bor på en veldig fredelig plass, ikke i storby eller noe slikt. Jeg har gitt beskjed at han ikke har lov å si at han er alene hjemme om noen ringer. Og hvis noen ringer på døren skal han gå til ett vindu og se hvem det er før han åpner. Vi ringer også hjem hvis det er kø i butikken og det tar litt tid. Er bare når jeg skal kjøpe en melk eller veldig få ting så ikke mange minuttene jeg er vekke. Han har også gått til denne butikken for å handle noen små ting selv. Går jo nå alene fram og tilbake til skolen som er veldig mye lenger vekke enn butikken er. Min kan ikke ringe med tlf, men jeg har ringt til min mob før jeg gikk så han kan klare å trykke på repeat for å ringe til meg. Og det har fungert fint.

Skrevet

Jeg ville aldri latt min 6 åring være alene hjemme.

Du må tenke på om han er moden nok til å takle ting som kan oppstå...som brann. Eller hva om du skulle kollidere på veien...hva skjer med ham da?

Skrevet

Me har ein tendens i vår moderne verden til å undervurdere og overbeskytte barn. På godt og vondt.

Dersom eit barn er modent når det er 6 år (og det veit berre mor og far) så ser eg ingen grunn til at det ikkje kan være heime aleine ei lita stund.

F.eks så fekk min eldste være heime aleine når han var 6 år, når eg var ein kjapp tur på butikken eller henta søskenene i bhg. Han var moden for det og til å stole på. Hadde lært seg til å ringe med tlf leeenge før det, og visste og kva han skulle gjere ved brann og hadde forståelse for kva som var farlig og ikkje. Mellomste derimot er ei lita vimsehøne ;o) Nå er ho langt over 7, og først nå får ho lov til å være litt heime aleine når storebroren på 10 også er heime.

Nå bur me veldig trygt til, og nærmeste hus er besteforeldrene. Hadde nok kanskje opplevd det annerledes om me budde midt i ein by -veit ikkje.

Skrevet

Hjelp, nå må vi ikke bli hysteriske her folkens. Tenk tilbake til ders egen barndom, før sfo ol. Ganske mange på knapt 7 som var nøkkelbarn og tilbrakte utallige timer alene. Det gikk som regel bra, ikke sant. Der jeg kommer fra var det langt fra alle som hadde telefon. Med mindre 6 åringen er totalt uberegnelig er det ingenting i veien for å være alene opp til en time med mulighet til å ringe.

En liten søt historie fra min datters hjemmealene debut.: Hun hadde vannkopper, og jeg skulle bare svippe lillebror i barnehagen Hun fikk tlfnr. mitt på en lapp. Mens jeg sto og leverte ringer hun: Mamma, jeg får ikke kneppet igjen denne kjolen bak:-) Ikke mye jeg kunne gjøre med det over tlf, men jeg var hjemme 5 min senere. Det var nok det at det var litt spennende å ringe. Hun var da 6 år.

Skrevet

Det er jo forskjell på unger, så ikke alle vil nok kunne være alene hjemme. men her er det snakk om et barn som ønsker det, og det er fort kort tid.

Du kan si til barnet at det kan gå til naboen dersom det skulle skje noe, eller det blir redd for eks? Og hva med å starte med korte intervaller på 10 minutter først, så øke på etterhvert?

Høres ut som du har et selvstendig barn, og det er jo positivt:)

Når det gjelder tussete besteforeldre, så kan du jo si at det kan skje mye også når det er ute og leker. Forøvrig får du si til din mor at bv har andre ting å gjøre enn å ta slike valg for foreldrene - for dette er ikke barnemishandling eller noe i den gata. Å la barn være alene hjemme ei uke mens foreldrene er på sydentur, det er noe bv kan bruke energi på, ikke ti minutter på butikken:)

Lykke til!!

Skrevet

Eg var aleine heime kvar dag etter skulen i 3 timer frå eg var 6,5 år. Me hadde ikkje telefon.

Gjekk heilt fint, aldri nokon problem, følte meg aldri redd eller utrygg. Nokon gonger var det til og med godt å komme heim til tomt hus.

Men eg vil det ikkje for mine barn. Ikkje alltid like kjekt å komme til iskaldt hus midt på vinteren. Husker eg satt på badet og las donald og gjorde lekser, for der var det varme i golvet. Nå hadde det jo ikkje blitt problem i dag med mine barn ettersom me har varmepumpe.

Men av og til hadde ein noko på hjertet og måtte fortelle det, også var det ingen heime, eller noko leitt hadde skjedd på skulebussen osv.

Så eg er glad for sfo. Nå får dei jo iallefall bli 10 år før dei må være aleine etter skulen.

Men å være aleine sånn innimellom, ja så absolutt så lenge barnet og foreldra ;o) er klare for det.

Skrevet

Vi lar vår 6-åring være alene hjemme littegrann, har nettopp begynt å "øve" på det.

Eks: Han er hjemme mens jeg leverer lillesøster i bhg, før jeg kjører han til skolen. Da er han alene ca 15 min. Har forhåndsprogrammert mitt mob.nr på hustelefonen, og vist ham hvordan han ringer. (dette har han forøvrig kunnet i 2,5 år nå...)

Det har gått veldig bra de 3 gangene vi har prøvd. Han har sett litt på tv eller spilt Nintendo - og synes jeg kommer altfor fort hjem igjen....

Som flere har sagt, så kommer det jo veldig an på barnet og foreldrenes tro på at barnet takler det. Vi ville jo aldri gjort det om han ga noe som helst slags uttrykk for at det ikke var greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...