Gå til innhold

6-åring være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

6-åringen vår vil gjerne være alene hjemme når vi stikker innom nærbutikken eller barnehagen for å hente småsøsken. Jeg sier at det går greit så lenge han kan ringe og svare telefonen. Vi vil da ringe ham opp et par ganger i løpet av de 15-30 minuttene vi er borte, samt gi beskjed til naboen om at han er alene hjemme..

Min mor derimot blir helt hysterisk med tanken. Stakkars lille gutt, enn om han skader seg/huset brenner/det kommer tyver.

Vel, det sier hun som lot oss virre omkring uten tilsyn fra 3-års alder..

vi har diskutert dette i dag, og hun sier at hun kommer til å ringe barnevernet (!) dersom jeg lar ham være alene.

Noen kommentarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer vel litt an på hvordan sønnen din er det da.

Datra mi har vært hjemme alene da jeg har vært på butikken å handla da hun var 6år. Var vel vekke i ca 30 min.

Ser ikke noe feil i det jeg nei..

Men man må jo se an barnet da...

Ulykker å sånt? Datra mi er ute å leker med andre barn i byggefeltet om dagene, sjansene for at hun kommer til skade der er jo større enn å sitte hjemme å vente i 30 min.

Synes sånne ting begynner å bli litt vel hysteriske jeg da..

Skrevet

Det var da vodsomt, vet bestemødre ofte kan overreagere asså, men ringe barnevernet!!

er da helt normalt at en 6-åring kan være hjemme alene, hun skulle vist hvor gamle barna rundtom her var når de fikk være hjemme alene første gang :P

Skrevet

Vi har nå hatt en seksåring alene hjemme når vi har vært å handlet, og slike småting, har gått helt fint det!!

Ville kanskje ikke gjort det hvis jeg bodde mitt i Oslo, (men det kan jo være at det er fordi jeg aldri har prøvd å bo der, og ikke har peiling på hvordan det er...)

Ihvertfall har det gått helt fint her, og her går nå endel barn som er 7 år hjem fra skolen alene, og da er dem jo alene til foreldrene kommer hjem.

Skjønner ihvertfall ikke hvorfor noen skulle ringe barnevernet!

Stoler du på at barnet ditt klarer seg alene de minuttene (er enig med deg at dem må kunne ringe å få tak i oss!!), så syns jeg du skal stole på deg selv!

Skrevet

la dama ringe barnevernet. de gidder ikke bry seg likevel! stesøstera mi er narkoman, og sønnen hennes gikk UTE aleine på nattan 4 år gammel, politiet henta han, og barnevernet tok han fortsatt ikke.. ikke før han var 6 år, da hadde det skjedd så ofte, og vi som familie tvang igjennom at de skulle ta han. Så de stresser ikke med å gjøre no lissom og de får nok av henvendelser som er uten grunnlag

Skrevet

Min 6 åring passer ikke til å være hjemme alene, men jeg vet at det er mange 6 åringer som faktisk kan det.

Så ser ikke noe galt i det, så lenge du er trygg på han. Og at han kan ringe om det skulle skje noe er jo betryggende.

Skrevet

en 6-åring skal ikke være alene hjemme!!! herlighet!

aldri i livet om jeg hadde latt mine barn (når de blir så gamle) være alene hjemme!!??

Jeg holder med moren din! jeg hadde også ringt barnevernet dersom jeg hadde visst at det var en 6-åring alene hjemme en plass!! tenk på alt som kan skje?!!

Skrevet

Dette sier du nok fordi du ikke har en 6-åring, monikaaa.

Jeg har tenkt at min seksåring skal få være alene hjemme (i korte perioder) nå som han har begynt på skolen. Ikke lenge, men sånn typ 10 minutter mens man ordner noe går helt fint. Han er da ute og leker alene i gaten, og kan gå alene mellom oss og kamerater. Hvorfor er det så forferdelig mye verre å være en halvtime alene hjemme i sitt eget hus hvor man er godt kjent og føler seg trygg?

Skrevet

fordi han er 6 år!?

det er greit å stikke bort til naboen å ta en kopp kaffe på trappen eller noe, og ha en 6-åring inne hjemme. for da er du der visst det skulle skje noe! du hører han visst han roper om hjelp og sånn! Tenk deg fks om at han skulle ha låst seg inne på do (visst nøkkelen sto i), eller at han hadde brennt seg på noe, eller det skulle begynne å brenne en plass mens han var i ett annet rom?! eller at noe annet hadde skjedd... dette er jo lite sannsynlig, men det kunne skje!

Skrevet

Nå er sønnen min fylt sju år da, men jeg ser ikkenoe galt i å la han være litt alene hjemme...

Han får være alene mens jeg f.eks henter småsøsken i barnehagen, men han får selvfølgelig ikke være alene så lenge, lengste han har vært alene er nok ca 45 min. Det klarer han fint, han kjenner naboene og han kan bruke telefonen, de viktigste nummerene (til foreldremobiler og besteforeldre er tapet opp på kjøleskapet).

Jeg var da nøkkelbarn selv da jeg gikk på skolen, ser overhodet ikke noe galt i at en skoleunge får klare seg litt selv, de skal da bli selvstendige individer. Ihverfall sønnen min benytter glatt muligheten til å se TV eller spille TV-spill (som det ellers er restriksjoner på) når han blir alene, og muligheten for de store ulykkene er større ute i gata eller på trampolina enn foran TV'en ;-)

Skrevet

Vår var hjemme alene når vi dro på butikken når han var 6 år. Var borte max 45 minutter. Det gikk så fint så. Men så var han en rolig gutt som var til å stole på. Nå er han 19 og fortsatt like rolig og til å stole på..

Synes dere som foreldre må bedømme deres eget barn når det gjelder tillit.

Ikke hør på sånne som monikaaa... gudsjelov er de i fåtall!

Skrevet

Jeg hadde heller ikke latt min 6-åring være uten tilsyn.

Når barnet er 8 år er det greit, men en 6-åring er ikke kompetent til å ta vare på seg selv, og ser ikke konsekvenser på samme måter som ett eldre barn.

Hva om noe skjer deg på vei til butikken..? Hva gjør en 6-åring? Han blir redd.

Jeg ser ingen grunn til å la de være alene hjemme, men det er min mening...

Skrevet

Han kan også snuble og slå seg hjel i en trapp ute.

Han kan stupe over sykkelstyret.

Han kan kveles i et lekestativ.

Han kan bli påkjørt av en bil.

Han kan bli kvalt i et klatretre.

Han kan falle i en bekk.

Han kan skade seg på utrolig mange ting.

Jeg har ikke nøkkel på do, ikke kan han brenne seg på noe siden jeg ikke akkurat går fra komfyren på. Han er 6 år, han vet godt at han ikke skal skru den på.

Ja, det kan begynne å brenne. Men alt som står på listen min over, er mer sannsynlig. Men man kan ikke nekte barna å leke ute av den grunn. Og på et tidspunkt må et barn få lov til å lære seg å være hjemme alene også.

Jeg holder en knapp på at du forandre mening når barna dine blir seks år. Da min var 3 kunne jeg ikke forestille meg at han noensinne skulle være ute alene i fem minutter engang.

Skrevet

Jeg har ordet hysterisk langt oppe i halsen og synes det blir altfor mye missbrukt her inne, men faktisk. Minikaaa, jeg synes du er litt hysterisk om du tenker slik. Man kan ikke kvele barna sine i overdreven frykt for at det skal skje dem noe heller. Jeg lar min på snart 6 år leke ute alene og jeg ser heller ikke noe galt i å la ham være alene inne litt heller. De _må_ få lov å prøve selv litt og oppleve den gode følelsen av å mestre og kunne være selvstendig. Klart det er forskjell på barn, ikke alle 6 åringer takler å være alene hjemme en liten stund, men de fleste vil nok tåle det helt fint. Så lenge de bare får lov til å prøve. Låser han seg inne så får han sitte der til vi kommer hjem, da har han lært at det ikke var så lurt, han vet han er alene og da vil han ikke rope om hjelp heller, blir han redd eller skader seg lett vet han hvor vi er og kan gå etter (er jo ikke snakk om være langt borte da) og brenne kan det begynne å gjøre når som helst uansett alder, barn bør da virkelig trenes opp til å vite hva en gjør dersom det brenner...

Skrevet

Ute er det som regel andre mennesker som ser barnet.

Inne er det ingen. Hva om det skjer deg noe når du er borte fra barnet..?

Men uansett.. du har dine meninger, og jeg skal ikke presse på deg mine:)

Skrevet

Jeg var ofte alene hjemme når jeg var 6, opptil 3 timer i slengen faktisk, mens mamma var på jobb og storesøster var på skolen.. Vi bodde da i en (veldig) liten bygd og det var ikke mange farer som lurte. Det gikk jo kjempefint det. Har faktisk ikke tenkt over at det var noe rart i det heletatt, det var helt naturlig for meg det. Jeg storkosa meg hjemme med ferdigoppskjærte brødskiver og katta vår, kledde på meg og gikk ut en tur etc.

Jeg visste godt hva som var farlig og hva jeg ikke fikk lov til og jeg rettet meg etter det. Hadde også instruks om å ringe mamma på jobben på faste tidspunkt 3-4 ganger om dagen. Mulig at jeg var en veldig flink 6 åring, for dette var overhodet ikke noe problem for noen av oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...