blond Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Jeg leste en grusom historie i avisa i dag. Det var ei jente som var seksuelt misbrukt av en eldre gutt og da hun glad og fornøyd skulle begynne på skolen (1.klasse) traff hun overgriperen der. Det viste seg altså at han går på samme skole som henne. Hva gjør man med sånt? Hvordan skal man beskytte barnet sitt når man er i en slik situasjon? Hva kan det offentlige gjøre? Overgriperen er også et barn og kan jo ikke straffes. Hva hadde du gjort om du var forelder til barnet som ble misbrukt eller om du var forelder til barnet som var overgriper?
2 små orkaner Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Det er alti vanskelig å ta stilling til slike saker når man ikke selv har opplevet det. Det blir jo mest et uttrykk for hvordan man ønsker/håper man ville reagere. Tror at den dagen man ville komme ut for en slik situasjon så vil all fornuft fly ut vindue. Men, i den ideelle situasjon så bør overgriperen flyttes fra miljøet til offret. Han bør jo få en eller annen konsekvens for det han gjorde. Ellers er det vanskelig for ham å lære en annen adfærd. Tror vel at som foreldre til en overgriper ville jeg endre miljøet av hensyn til barnet mitt. Flytter han til et annet sted vil han ikke være stemplet som "overgriperen". Selv om han er barn og ikke kan straffes burde der være alvorlige konsekvenser når man gjør noe ulovligt.
ana baroma Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 Jeg hadde nok flyttet uansett... Tror det er det beste dersom man risikerer å møte overgriperen igjen. Og for en som har gjort noe galt tror jeg det er best å starte på nytt et annet sted. Dette utfra hvordan jeg TROR jeg ville gjort:) Selv om overgriperen i det tilfellet du skisserer er et barn, så er det vel uansett offeret som bør skånes? Tenker det samme i forhold til ekstrem mobbing... Så i bunn og grunn synes jeg overgriperen bør bytte skole dersom det overholdet er mulig.
blond Skrevet 20. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2008 ... men om man flytter barnet som er blitt misbrukt så vil man samtidig ta barnet bort fra sitt vante miljø. Vil ikke det forsterke effekten av overgrepet med ytterligere negativt selvbilde? Kan man i det hele tatt gjøre noe med overgriper fra myndighetenes side med tvang?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå