Far til tre Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Vi vurderer å ta med ungene neste år, men hører veldig gjerne fra noen som har prøvd det. Ser for oss en rundreise på to til tre uker på sensommeren.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #2 Skrevet 1. november 2008 Hei! Ser det er en stund siden du skrev, men svarer dersom det fortsatt er aktuelt. Jeg bor i Japan (Tokyo) og kan på det varmeste anbefale å reise til Japan med barn. Generelt er japanere veldig glade i barn og veldig flinke til å tilrettelegge. Nå vet jeg ikke hvor gamle barn du har, men alle departmentstores (kjøpesentre) har supre stellerom med egne "båser" for amming, kaldt og varmt vann til flasker, microbølgeovn mm. Disse ligger stort sett i samme etasje som barneavdelingene. I tillegg finner du stelle/ammerom på stasjoner, i offentlige bygninger osv, og stellebord på de fleste offentlige toaletter. Ellers er alt rent og pent, mye renere enn i Norge og all mat du får ute er trygg å spise. Du kan fint drikke springvann, men det smaker ikke så godt så de fleste velger flaskevann. Finnes masse badeland, lekeparker osv for barn men det er jo litt avhengig av hvor i Japan du skal. En del finere restauranter tillater ikke barn på kveldstid, men lunch går stort sett bra. En del restauranter har barnestoler, men absolutt ikke alle. Mange har "highchair" til utlån men uten slik sele som de mindre barna trenger. Bleier, våtservietter og barnemat får du tak i i noen få dagligvareforretninger, men selges helst i "drugstores" der de selger diverse vaskemidler, vitaminer mm. Bleiene er bra, finnes bl.a pampers som er et kjent merke i Norge. Når det gjelder barnematen er den absolutt helt grei, men da alt er skrevet med kinesiske tegn er det jo ganske umulig å vite hva den inneholder desom du ikke kan lese kanji. Språket er vel egentlig det eneste minuset med Japan, det meste er skrevet med tegn og de fleste snakker veldig dårlig engelsk. Jo større by du er i, jo bedre er engelskkunnskapene. Det finnes både engelskspråklig nødsentral, taxi osv så kan jo være en trygghet å ha i hvertfall nr til engelskspråklig lege når man reiser med barn. Du skrev at reisetidspkt var sensommeren, vil bare opplyse om at juli/august er veldig varme og fuktige måneder. Fra september synker temperaturen noe og hele høsten er kjempefin. Ble langt, dette her, og vet ikke om jeg gav deg svar på det du lurte på heller. Men mitt hovedbudskap er i hvertfall at Japan er et veldig bra sted for barn så håper dere velger å reise. Skriver gjerne mer om du har konkrete spm. God tur:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå