Gå til innhold

Ta vattnet under fødsel- erfaringer ?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under mine to tidigare fødsler har jordemor tatt vattnet. Med første man tidigt under førloppet (to cm øppning tror jag ), mens jag hade dropp. Da var det før att sette skalpelektrode på hode slik att de kunnde overvake babyn lættere.

Under fødsel to tog de vannet nær jag hade 4,5 cm åpning. Det var det som skulle till før att jag skulle få rier till och føde.

Saken ær den att jag syns det har varit en lættelse næ de tagit vattnet. Blir liksom bedre plats till å puste , lættere og bevege sig. Begynnte tænke på vad som ær vanligt och vilka erfarenheter dere har ?

Litt rotete inlegg dette =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de har tatt vannet hos meg også under begge mine fødsler. Men jeg må si at jeg ikke merket noen merkbar forskjell da... Første gang ble vannet tatt på 10 cm, rett før jeg begynte å presse. Sikkert derfor jeg ikke merket noe mer til det enn at det ble litt fuktig..

Andre gangen ble vannet tatt uten at jeg hadde rier, men var moden og hadde 1-2 cm åpning. 13 dager over termin og dem skulle se om det kunne sette igang riene, litt som deg bare at jeg ikke var på drypp. Riene startet med en gang og halvannen time var gutten ute. Så det er kanskje grunnen til at det ikke ble tid til å merke noen forskjell der heller :-)

Skrevet

Har ignen erfaring sjølv, men då mamma skulle ha lillebroren min så tok dei vatnet.

Men då var ikkje hovudet heilt der det skulle vere (eller noko sånt), så han vart liggande å "stange" mot bekkenet.

Til slutt vart han tatt med keisersnitt.

Men då var mamma på overtid, og broren min var veldig stor (over 5kg).

Skrevet

Merket ikke noe da de tok vannet under fødsel!

Skrevet

Ved første fødselen merket jeg lite til da vannet ble tatt kort tid før ungen kom ut, men da hadde hun ligget lenge dypt i bekkenet før fødselen.... Tror det hadde noe å si for mindel hvertfall, for nr to lå høyt og da riene tok til og han flyttet seg ndover ble det et fryktelig press nedentil. Riene var veldig kraftige med knappe 1 min mellom så jeg ba jordmor om å ta vannet og det var en lettelse..... trykket forsvant og så gikk det ikke lang tid før pressriene satte igang.

Har skrevet i fødselsbrevet mitt denne gangen, at jeg ønsker vannet blir tatt så tidlig som mulig!

Skrevet

Jeg fikk ei nydelig jente for 6 dager siden og vannet ble tatt når jeg hadde 5-6cm åpning. Hodet hennes var ikke festet,men satt godt ned,så kan ikke si at jeg merket stor forskjell,bare at jeg ble våt :)

Skrevet

De tok vannet hos meg med nr 1 fordi jeg ikke fikk igjen riene, med nr 2 så kom det av seg selv, og ungen rett etter :)

Skrevet

forstod ikke helt spørsmålet ditt men da de tok vannet på meg hadde jeg 8 cm åpning, de trodde at vannet hadde gått, noe jeg sa flere ganger at jeg ikke trodde det hadde, og etter å ha ligget med trykketrang og middelspressrier i 4 timer sjekka de og fant ut at vannet måtte tas.

Da på 30min kom 2 ekstra cm ogjeg fikk endelig presse, 5 min etter var vesla ute...:)

Skrevet

Tack før dere delte erfaringer med meg! Sporte jordemor i dag hon sier att det ikke ær rutine att ta vannet , men att det gøres før att få fortgang i fødseln. Hon mente också att det ikke gør vondt med vannblåsa på 4 cm. Jag tenker det det må ju presse på.

Jag hoppas jordemor kan tænke seg å ta vattnet denne gången å

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...