Gå til innhold

Spm ang foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sendte en mail til likningskontoret ang det å bytte navn på barna. De har en uengasjert biofar og det irriterer meg grønn at de har hans etternavn. Ønsker at de kun skal ha mitt.

Fikk til svar at på eldstejenta hadde vi felt foreldreansvar så da måtte jeg ha samtykke fra far. Minstejenta hadde jeg foreldreansvaret alene og trengte da ikke noe samtykke. ( ting gikk til hælvete lenge før hun ble født, men jeg har alikevel alltid trodd at vi hadde delt ansvar)

Men ønsker jo ikke å bare skifte navn på ene jenta. Vil jo at de skal ha like navn.

Men spm er da: Når jeg har ansvaret alene. Da trenger jeg vel heller ikke noe underskrift osv når det gjelder pass til minsten?

Er det faktisk sånn at biofar ikke har noe som helst å si, og at mannen min kunne adoptert henne uten samtykke fra biofar?

( bare tanker som tenkes høyt her, kommer aldri til å gjøre noe som ikke involverer begge barna)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delt foreldreansvar er slik: dersom dere var gift på fødselstidspunktet, så er det automatisk delt. Dersom dere var samboere på fødselstidspunktet, så er det også sutomatisk delt dersom ungen er født etter jan. 2006. Er ungen født før 2006, så har dere kun delt, dersom dere var gift. Ikke om dere bare var samboere.

Er en ikke gift eller samboer på fødselstidspunktet, så har en automatisk foreldreansvar alene, men kan velge å dele det med bf. Eller bf kan kreve det, med å gå til retten. Da får han det vanligvis(sjeldne tilfeller ikke, men da er det bf's problemer, dårlige egenskaper som hindrer), selv om du ikke er enig.

Så lenge en har foreldreansvar alene, så kan en skaffe pass uten den andres samtykke/underskrift. Å skaffe pass kan ikke den som ikke har foreldreansvar gjøre i hele tatt.

MEN du kan ikke adoptere bort barnet, uten at den andre forelderen godkjenner dette. Samme hvor mye du er alene om foreldreansvaret. BF har jo tatt på seg farskapet, og er dermed oppført som far. Barnet har retter da, som arv og kjenskap til slekt.

Skrevet

Hva hvis mor ikke vet hvem barnefar er da. og vil at fremtidig ektemann skal adoptere barnet. Går ikke det heller da?

Skrevet

Med far ukjent i fødselsattesten kan en annen mann senere adoptere uten problemer.

Skrevet

Har aldri skjønt at noen vil adoptere bort halve barnet sitt til en ny far. Man gir stort sett ikke vekk halve sin formue selv om man gifter seg. (Noen gjør selvfølgelig det også).

Skrevet

Hva skjer om den ene parten nekter å skrive under på pass. Får ikke barnet reise ut av landet før det er 18 da?

Skrevet

Det er kjempe dumt å skrive under på delt foreldre ansvar hvis man ikke bor sammen. Bare 8 prosent av fedre som ikke bor med mor går rettensvei for å få delt foreldre ansvar. Det legger mange praktiske dempere i hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...