Gå til innhold

Har dere leker på stua? Når slutter dere med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to jenter, som blir 3 og 5 ved juletider. Vi har nå gradvis fjernet alle leker fra 1etg, og flyttet de opp i 2etg som er ungenes avdeling. I 1etg har vi en kommode som inneholder tegnesaker, klistremerker, malesaker, modell-leire, perler osv, "hobby-ting", og vi bruker spisestuebordet som "hobby-bord". Som ryddes etter bruk. I "ryddet tilstand" er det ingen synlige leker i 1etg lenger.

Hvis ungene vil ta med noen leker ned, får de lov til det selvfølgelig, men de må rydde det opp igjen når de er ferdig med det.

Er dette veldig tidlig? Jeg må si jeg synes det er ubeskrivelig deilig og ha en stue som er r y d d i g igjen, men nå lurer jeg altså på om dette er normalt?

=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke når det er "normalt", men det høres veldig godt ut å ha det slik!

Skrevet

guten vår på 2,5 år fekk eige rom no i sommar, og då vart alle leikene sende dit opp. Det vesle som er att her i første etasje er fort gjort å rydde opp i. Så eg synest ikkje du er veldig tidleg ute, nei. Var deilig å få stova litt meir i orde.

Skrevet

Vi bor i leilighet med kun to soverom og en stue. Dvs at ungene deler et lekerom. De er 2 og 4 år. I prinsippet skal leker holdes på lekerommet. De får imidlertid lov til å trille en vogn inn i stuen, men den må tas med på lekerommet etterpå. Vi prøver å holde stuen fri for leker. Ikke alltid så lett. Men siden vi har begrenset med plass, blir det best slil.

Skrevet

Jeg kan ha leker i stuen i noen få timer, men når ungen legger seg eller reiser avgårde til pappaen sin, så er alt borte. Det skal ikke ligge leker rundt om kring når hun ikke leker med de. Hun har rommet sitt.

Skrevet

Hehe, jeg vet heller ikke hva som er "normalt", men vi har nå prøvd, men når jeg ser fremfor meg nå, må jeg vel si at vi har feilet;-).

Vi har ingen "barneavdeling" vi da -han har bare rommet sitt der oppe, så han leker vel mest her nede hvor vi er.

Vi har minimalt med leker her nede, så det hender jo han tar turen opp, men han blir fort selskapssyk:-).

Nå har han bare en liten babybror enda, så det er kanskje lettere å gjennomføre når de har søsken å leke med.

Skrevet

Synes det høres helt fint ut jeg :-) Før syntes jeg det var helt forferdelig å komme hjem til folk hvor det så ut som om det var barnehage i stua, men nå, men en på 6 år en på 2 år og en på 2 mnd har jeg skjønt at å sette en to-åring inn på et rom for å leke jo faktisk ikke går :-) sånn går det når virkligheten kommer og biter deg i rompa.... Men når yngstemann blir to-tre år kommer også jeg til å rydde stua ren og erobre golvet igjen. Har forresten lekene i kjekke bokser som jeg kan trille under et høyt bord med lang du slik at de fort blir usynlige hvis vi får gjester og ungene har lagt seg.

Skrevet

Eldste mann har kun hatt leker på rommet sitt siden han var 3år, han kan ha leker i stua, men de skal ryddes vekk etter bruk. Og sånn er det enda.. Nå er han 8år.. :)

Minstemann er for liten til og rydde vekk selv, så det gør vi for han, og når han er gammel nok til og gjøre det selv så skal han det. Må jo være likt.. :)

Skrevet

Som om jeg skulle skrevet innlegget selv. he he. Har ei som blir 3 i desember og ei som er 5,5. De har fått lov til å ta ned lekene og stua har derfor vært et eneste stort lekerom føler jeg. NÅ forrige uke så tok vi opp alle lekene på rommene deres. I stua har de da en skuff for tegnesaker, perler og slike ting. De har også barnevogner med noen dukker oppi. Dette blir stående under trappa etter leggetid.

Så vi har altså innført det du spurte om nå når barna er like gamle som dine :)

Skrevet

Her har vi leker i stuen for både voksne og barn. Hyggelig å sitte sammen selv om vi driver med forskjellige ting. Ikke veldig strenge krav til ryddighet heller. Ting på ligge slik at det ikke blir for mye pes og bruke dem. Da blir TVn for lett å bruke.

Skrevet

Har også stua full av leker. Synes det er hyggelig å ha barna rundt meg jeg! Biler, lego og togbaner ryddes opp hver kveld, men synes det er helt greit med rotet så lenge barna trives!

Skrevet

så lenge barna leker seg kansje?aldri tenkt på det,vi har en leke hylle og 2 lekekasser på stua,synes det er koselig og se at de leker seg her i stede for alene på rommet sitt:)

kan hende jeg får andre mninger etterhvert men sånn har vi det nå iallefall;)

Skrevet

Vel, jeg liker å drive med mine ting i stua, og har laptop, broderi, scrapping, tv, ukeblader osv her. Stua er for alle, ikke bare oss voksne, så her får de leke og ha leker i stua så lenge de gidder. Det plager meg ikke annet enn når vi får uventet besøk av folk uten barn, og det er ikke så ofte. Lekene rydes i kasser hver kveld og når vi venter besøk.

De er 16 mnd og snart 3 år, så det kan være det forandrer seg, men jeg tviler sterkt på at jeg noengang forlanger at de må være oppe om de skal leke.

Skrevet

Vi har en liten kasse med leker på stua. Jenta er bare 15mnd. Skal love deg at lekene er borte til barna er 3 og 5.

Skrevet

Høres utrolig deilig ut! Vi har en på rundt året og stua vår ser ut som en barnehage. Han drar også leker og sko rundt i hele huset. Så det er "spor" overalt. Stuebordet ser ikke ut. Der står det vi har på en imaginær midstrek midt på bordet så han ikke skal nå det...sukk..

Skrevet

Det går an å lærer barna sine at de skal rydde tingene de bruker på plass når de er ferdig med dem vettu.

Skrevet

HI her...

Hvis jeg nå ikke husker helt feil, så skreiv jeg at "Hvis ungene vil ha leker med ned på stua, får de lov til det selvfølgelig, men de må rydde det opp igjen etter de har brukt det".

På lik linje med meg... Jeg tar også med meg ei bok eller et ukeblad eller andre ting på stua, men jeg har ingen av "mine" ting på stua permanent.

Vi har ei lita stue, og hvis vi skal ha masse leker, blader, bøker osv osv der, så blir det vanvittig fort fullt. Tro meg, vi har prøvd det..

Og hvis du tror at vi ikke er sammen med ungene, ja da tar du feil =)

Jeg har heller ikke sagt fy til de som har leker stua, jeg har spurt hva som er vanlig. Det er vel heller du som inndirekte sier "FY" til oss som ønsker en stue uten leker.... elller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...