Gå til innhold

Noen som VET - ang. samboere og arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår forsikringskonsulent mente at vi burde gifte oss pga arv hvis noe skulle skje. Hvis ikke arvet barna alt, og overformynderiet kom inn i bildet etc.

Nå i lunchen ble det snakk om dette, og min kollega påsto at de sto på lik linje med de som er gift, for de hadde en avtale som regulerte dette. En annen kollega (som ikke har barn) mente at hans samboer arvet han hvis han døde, for det hadde hans forsikringskonsulent sagt.

Så da ble jeg litt nysgjerrig, og lurer på om noen VET dette:

- hvis man ikke har felles barn, hvem arver da? Samboer eller er det foreldre?

- kan samboere (med barn) skrive en avtale som sikrer arv på samme måte som om de var gift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må man skrive testamente, det ska vi gjøre. Da sikrer man seg best bortsett fra giftemål.

Skrevet

1. Foreldrene.

2. Ja, dere kan skrive testamente.

Skrevet

Barna arver alt så lenge en ikkje har kontrakt på noe annet.Men besteforeldrene får myndighet til barnet blir 18 og vil de selge huset så kan de.Så dine svigers kan selge huset mot din vilje.Men en kan ordne dette uten å gifte seg.

Skrevet

Uten felles barn: Foreldere arver - usikker på om de er så livsarvinger at man ikke kan regulere dem bort i et testamente.

Med felles barn: barna. Nytt av året er at man ikke trenger å skifte med felles barn (man kan sitte i uskiftebo på lik linje med gifte som kun har felles barn). Testamente kan gi gi gjenlevende samboer alt som ikke er plikdelsarv til livsarvingene (barna)

Skrevet

Forsikring er fint, så kan man kjøpe ut de som arver dersom det skulle bli noe problemer. Dersom mannen min dør(vi er nå gift da, men ikke da vi tok opp forsikringen) får jeg en del penger som kan brukes til å kjøpe ut barna. Overformynderiet kommer inn dersom dersom barna er mindreårige.

Skrevet

Nå er vi heldigvis gift da, så vi har alt i orden.

Man kan vel ikke testamentere bort alt? Regulerer ikke loven at ens barn skal arve en viss andel?

Skrevet

Samboere arver IKKE på lik linje med gifte.

Samboere kan skrive gjensidig testamente og gi arven over til den andre part. Men barna må få sin pliktdelsarv og resten kan testamenteres til gjennlevende samboer.

Om man ikke er gifte eller har testament så går arven til barn, har man ikke barn går arven til den avdødes foreldre eller arvinger av de igjen.

Skrevet

Men det er ikke vits i å ha forsikring på seg selv, da blir dette en del av dødsboet, og ikke noe man som gjenlevende kan bruke på å kjøpe ut andelen til den avdøde. Det er derfor viktig at samboere forsikrer hverandre. Forsikringen på jobben til mannen min tilgodeser ikke samboere, da må dette avtales særskilt.

Skrevet

solei:

Besteforeldre får vel ikke noe myndighet over noe som helst?? Barnet har jo et gjennlevende foreldre som får hele foreldreansvaret. Når arven overstiger et vist beløp blir den forvaltet av overformynderiet.

Svigers kan IKKE selge huset.

Skrevet

Hm, jeg måtte krype til korset og lese arveloven. Tror det er et par stk her på jobben som er "falskt sikret"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...