Maud Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Etter at vi flyttet til eget hus og ikke lenger hadde en søppelsjakt der man kunne slippe ned pose etter pose, har vi blitt mer oppmerksomme på hvor mye søppel vi egentlig produserer. Vi har lenge sortert ut glass, metall og papp/papir, men nå sorterer vi også ut plast. Det er så mye pastemballasje! Her i kommunen har de egne bokser for plast på samme måte som for glass og metall og det er jammen bra! Kan det være nødvendig med all den plasten egentlig??
Trollmora Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Du kan så spørre! kommunen vår henter plast og papirsekker hver 3. uke og det er helt ufattelig hvor mye vi sender avgårde! Skjønner at ting bør være embalert når vi kjøper dem, men enkelte ting er jo helt ekstreme! Vi kildesorterer så godt vi kan og vi har lenge benyttet store, gode gjenbruksposer når vi har handlet i butikkene. Plastberget blir litt mindre når vi ikke drar med oss hjem plastikkposer for hver minste lille vare i matbutikken.
tebekaa Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 Helt enig, Maud! Alt for mye plast! Og her i kommunen er de altfor dårlig til å legge til rette for sortering. Må selv dra til miljøstasjonen med plast, glass og metall. Og papir må settes ut på spesielle datoer hvis du ikke vil levere det selv. Vi som har bleiebarn merker nok aller best at søpla blir full. Produsentene har en stor jobb å gjøre, kanskje vi skal begynne å påvirke. Rett og slett be butikkene om å få legge igjen emballasjen. Hørte en historie en gang om andre land, bl.a. Tyskland tror jeg, hvor det er helt vanlig å ha med seg egne plastbokser til butikken for å legge pålegg ol. direkte over, uten å ta med emballasjen hjem. Ser også at andre land er mye flinkere til å ha sortering på offentlige steder, kafeer m.m. Pottitt-landet vårt er nok ikke noe foregangsland på dette området nei.
Sara Rompompei Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Det er helt utrolig hvor mye plasten gjør av søppelmengden. Etter at vi begynte å sortere ut dette så er det sjelden jeg klarer å fylle den vanlige søppelsekken faktisk. Og en kjempestor sekk med plastavfall blir hentet hos oss en gang i måneden. Her sorterer vi plast, papir og matavfall hjemme. Det er ganske deilig i grunn. Da er det jo så enkelt å være flink. Skulle ønske de kunne hente glass og metall også jeg. For det er så lett å glemme å ta det med når jeg skal i butikken. Litt lat og glemst jeg )
coscos Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 Jeg er dessverre ikke så flink til å kildesortere. Vi er "heldige" og har to søppelkasser, så fyller de til randen hver uke. Men, papir er jeg flink til å ta ut. De kommer og henter en gang i måneden, så det prøver jeg å passe på, blir jo så mye papir av aviser, og ennå så har jeg "nei takk, reklame" på postkassen. Skulle ønske at det var enklere å kildesortere, at de kom og hentet det sammen med den andre søpla. Da hadde nok jeg også kildesortert litt mer. Men, det er jo egentlig bare latskap, vi kan jo ta med til miljøstasjonen, den er rett ved butikken hvor vi handler. Enig i at det er mye unødvendig plastavfall. Har faktisk ikke tenkt på at vi kan sortere ut dette og levere det separat. Det som jeg kanskje irriterer meg mest over, er at mye av plasten kan man ikke klemme sammen så godt. Slik som når jeg kjøper druer, så er de i sånne store esker. Og, jeg har sluttet å kjøpe flytende vaskepulver, for emballasjen var jo helt håpløs å smashe sammen, og det fantes ikke refillpakker (tror forresten at de akkurat har begynt å lage det nå). Og, en ting som jeg synes er rart, er de oppvaskpulvertablettene. Først var de uten plast, så kom de med plast, og nå kommer de med plast som løser seg opp selv. Hvorfor trenger de den plastfilmen rundt i det hele tatt? Og, jeg som er så glad i å lage Oreo-kake. De kjekspakkene kommer bare i pakker hvor 4 og 4 kjeks er pakket inn i ekstra folie. "Alle" spiser jo opp alle kjeksene med en gang, så hvorfor må de pakke dem inn så godt :-)? Fra i morgen, tror jeg at jeg skal sjekke opp om vi har sånn plastinnsamling hos oss, og da skal jammen meg jeg også gjøre mitt for et grønnere miljø :-)
frøydis m/ 4 Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 Her kildesorterer vi plast, papir, og matavfall. Resten går i restavfall. Plast er det fryktelig mye av,- alt er jo emballert opptil flere ganger. Min dårligste samvittighet i så måte er glass og metall. Miljøstasjonen er ikke rett ved siden av butikk eller noe, men blir en ekstra omvei for meg,- da blir det til at det meste av det går i restavfallet etterhvert. Jeg må kanskje skjerpe meg :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå