Gjest Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Altså tenker litt sånn i snitt da på ting som forsikringer, lisens, veiavgift ol og ellers av faste ting som lån/husleie, strøm osv + det dere normalt sett bruker til mat, bensin/diesel, ting og tang dere trenger (f.eks ny skolesekk til en unge, en ny body til minsten, en medisin til en unge, en legetime til han far osv) og evt annet dere bare bruker til f.eks kino, et kafebesøk, et blad, noen bøker, gaver ol. Omtrent hvor mye utgifter har dere pr måned da? Vi satt og prøvde å få en mer nøyaktig oversikt over hvor mye penger som reelt går ut pr måned og jeg ble litt paff over totalsummen.... For jeg føler vi egentlig lever litt sparsommelig, men kanskje ikke?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Vi har ikke regnet så nøye på det (jeg blir helt matt bare ved tanken, for det er jo forsåvidt enkelt nok med de regningene man vet kommer og sånn halvveis hva man bruker på mat, mens alt det andre med gaver, kino osv har jeg ingen som helst oversikt over + at det går veldig i perioder), men kontoen er som regel tom når neste lønn kommer i alle fall, selv om vi sparer ca 4-5000 i mnd (fordelt på bsu, pensjonssparing, fondssparing og kriseutgiftssparing). Har vel ca 35-40tusen utbetalt tilsammen i vår husholdning fordelt på 2 voksne, en 3åring og en katt (snart en baby til).
iznogood Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 Det blir ganske så nøyaktig 28 000 i gjennomsnitt - med alle tenkelige utgifter og slikt inkludert. Vi er 1 voksen og 3 barn.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Blir omtrent det samme ut som inn, men nå er vi blitt studenter begge to, da. Blir bedre om noen år=)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 Jeg synes vi har ekstrmt høye utgifter her i huset. Alle forsikringer (2 biler, 2 barn, hus, 2 voksne livsf., innbo og reise) og lån mat/husholdning bensin/diesel regninger (bhg, tlf, strøm, komm.avg. ) kommer på ca 20000kr +/- og da har vi kutta ned på mye. Vi har ikke råd til å handle ting når vi har lyst på noe. Og sparepengene til guttene brukes på dyre ting vi må ha til dem. Bilseter og div andre ting ønsker vi oss til dems bursdag og til jul.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Glemte å si at vi har en inntekt tilsammen på alt fra 18-23 000kr i mnd. Men satser på at det bedrer seg når jeg får fast 100% jobb og sambo får en jobb som betaler han ift hva han fortjener...
Gjest Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 Nei, vi bruker vel ca 35 000 kr, da er vi 2 voksne og 3 barn og går nesten aldri på kino,kafe ol, har ikke reist noe særlig på ferie, shopper ikke så mye vi vil osv. Så jeg trodde jo liksom vi ikke brukte så mye jeg, ble bare litt satt ut, hehe... Nå har vel mengden lån litt å si også da, vi har ca 1,7 i lån nå på hus/bil + endel i studielån.
Slalotte Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Alt i alt blir vel mellom 20.000 - 25.000 kr i mnd...
iznogood Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Hemmeligheten vår en nok huslånet :-) Vi betaler bare 5000 i måneden - og det er ikke stort igjen på lånet.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 Ah, det forklarer endel ;-) Vi betaler over det dobbelte, altså ca 13 000 kr pr måned + studielån. Da har vi faktisk omtrent like utgifter likevel.
glai3små Skrevet 20. august 2008 #12 Skrevet 20. august 2008 Snittet vårt kommer på 18000. Da er det inkludert lån, forsikringer, barnehage, strøm, tv, festeavgikft, årsavgift, avis, treningsavtale og telefon. Mat, klær oa kommer i tillegg. Regner ca 1500 i uka på mat.
blond Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 De fleste har mulighet til å spare inn temmelig mye om man blir kritisk til hva man bruker penger på.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #14 Skrevet 20. august 2008 Ja det unner vi oss også ofte, altså litt vin og deilig mat i helgene, men ellers er det lite. Kjøper f.eks aldri bukser til meg selv for over 400 kr, prøver å handle til både meg og ungene på salg og sånt.Men vi har jo to barn i barnehagen og ett på SFO så det koster jo litt. Akkurat nå er det ikke noe problem sånn sett da, men vi prøver å spare til nytt hus nærmere hjemstedet og ville helst spart veldig mye på kort tid og da ble vi litt paffe over hvor mye penger som gikk ut til annet.
Sylteflesk Skrevet 20. august 2008 #15 Skrevet 20. august 2008 Min mann og jeg setter inn 17 000 hver på konto når vi får lønn. Det skal dekke lån, husleie, mat, regninger av typen barnehage, strøm, nettleie, forsikring, TV-lisens, bensin (men vi bruker bare en tank annenhver månede), eventuelle felles kafébesøk eller kulturelle utskeielser, klær og utstyr til dattera vår, ferie. Alt som betales fra felleskontoen. Ikke hvert vårt studielån eller telefon, og ikke månedskort, klær, bøker, musikk til de voksne, det kjøper vi hver for oss. Samme med medisin og legebesøk, frisør osv. for de voksne. Fellesen er til familieutgifter, resten av pengene til å dekke våre personlige behov.
~sjiraff~ Skrevet 20. august 2008 #16 Skrevet 20. august 2008 Orker ikke regne sammen, men med tanke på hva vi normalt sett har inn i mnd og hvor mye vi sitter igjen med vil jeg si et sted mellom 40-45 000kr. Synes ikke vi tar av på noe som helst da og skulle mer enn gjerne fornyet både hår og garderobe uten at jeg føler vi har råd til det nå.
Sylteflesk Skrevet 20. august 2008 #17 Skrevet 20. august 2008 Vi bruker med andre ord 34 000 til sammen hver måned. 18 000 av dette er lån og husleie.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #18 Skrevet 20. august 2008 Ja, vi kan sikkert spare inn litt, men ikke så mange tusenlappene tror jeg (kanskje 1000-2000 kr). Føler alt vi lever ganske sparsommelig og "stramt", men heller ikke slik at vi snur og vender på hver krone. Er som nevnt ikke noe problem egentlig, utover at vi vil spare så mye som mulig til fremtidig bolig :-)
blond Skrevet 20. august 2008 #19 Skrevet 20. august 2008 Jeg trodde også det, men da jeg virkelig gikk inn for å spare penger på mat viste det seg at vi sparte 1500 per måned. Da var vi på det nivået at syltetøy var utskeielse, vi hadde kun 2-3 pålegg å velge mellom, saft var unødvendig og en boks rømme var en stor utskeielse! Men vi har det bra likevel, spiser sunt og ingen går halvmette fra middagsbordet. Vi har også begynt å ta med niste og vann selv for små byturer, minsten har sluttet med bleier. Vi handler klær på salg og benytter rabatter når vi kan. Man kan også arve klær om man har mulighet til det. Det er i grunn mange ting man kan gjøre om man går inn for det og snur hver sten. Hvis man lager litt sport i det så blir det ikke så verst, heller. Å ende opp med lite gjeld tenker jeg er en stor motivasjon for å redusere mest mulig på utgiftene, bedre å ta det på forhånd enn å slite med gjelden senere. Du vet dessuten aldri hvordan livene deres endrer seg og da er det smart å spare mens dere kan, tenker jeg.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #20 Skrevet 20. august 2008 Ja det var også planen våres. Nå stiger mannen i lønn i disse dager så vi har utbetalt ca 50 000 kr pr måned, dermed har vi omtrent 15 000 kr vi kan spare pr måned sånn i snitt. Det er jo endel da. Men, vi kan jo heller ikke tenke slik at det kan komme til å skje noe galt heller, kan ikke planlegge livet slik. Så selv med mye mer i lån enn det vi har nå og med en inntekt som vil øke endel de neste årene på oss begge (mest han) så vil vi neppe slite. Men jeg er enig med tankegangen din da!
blond Skrevet 20. august 2008 #21 Skrevet 20. august 2008 15000 ekstra i måneden er enormt mange penger (hvis det blir et problem kan du få kontonummeret mitt!!), så hvis dere lever som før og reduserer litt på utgiftene hver måned ligger dere bra an! Det kan være lurt å sette et mål om hvor mye dere skal spare hver måned. Lykke til, Alva!!
blittmamma07 Skrevet 20. august 2008 #22 Skrevet 20. august 2008 inn 50.600,- ut 41.500,- da har jeg lagt inn 10.000 på mat og husholdningsartikler. skulle gjerne hatt mer ja!
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 20. august 2008 #23 Skrevet 20. august 2008 40 000 tusen kansje...ikke vet jeg!?!? vil ikke regne på det...tør ikke hehe! Vi har iallefall faste utgifter for 22-24000 kr i mnd! Stort lån,husleie,strøm , billån etc... Alt annet slik som mat,bensin og klær kommer utenom
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 20. august 2008 #24 Skrevet 20. august 2008 40 000 var litt mye kansje da...men 35 000 vil jeg tro....
Gjest Skrevet 20. august 2008 #25 Skrevet 20. august 2008 Takk for det :-) Håpet er å spare ca 300 000 kr på 2 år til tomt (vi har alt nesten 100 000 kr) slik at vi kan betale ca halve - en tredjedel av tomten emd egne penger og så helst betale litt ekstra ned på dette lånet i tillegg, men det er muligens litt overambasiøst ;-) Vi er veldig motivert for dette. Vi sanver intenst å bo der vi kommer i fra og er mer enn villig til å leve litt stramt for å nå målet vårt som er drømmehuset vår nær familie og gamle venner :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå