Gå til innhold

forebygge bekkenløsing? trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilke treningsøvelser/maskiner styrker bekkenet?

hvilke andre maskiner/øvelser er bra for gravide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvor langt på vei du er, men sånn generell øvelser for gravide kan være:

seteløft hvor en holder bekkenbunn og magelås opp og ned

magelås i ryggleie (trekker inn navlen og kniper bekkenbunn, så skal en kjenne mellom hoftebena at du møter en vegg med fingrene) holde 10 sek og repetere

magelås i 4.fot stående - evnt stå på albuene og knær - pass på å stramme magen slik at du ikke får vondt i ryggen.

ryggleie med bøyde knær: slippe knærne ned til en side, trekke de opp igjen med magen - slippe til motsatt side - trekke opp med magen.

Lette sit-ups både rette og skrå - pass på å sette magelås og husk å puste!

Ellers er all trening god for gravide, bare ikke bli overopphetet - drikk masse vann, og ikke tren hardere en det du er vandt med fra før.

Pilates er veldig bra for gravide, men ta kun de øvelsene som kjennes komfertable ut for deg og husk å puste!

Ellers er det lurt å huske at dersom man har begynnende bekkenløsning så må en ikke bli redd for å bevege på bekkenet, da kan muskulatur rundt bekken bli stramt og smertene blir verre. Oppsøk fysioterapeut med erfaring på bekkenløsning dersom du tror du har dette.

Lykke til !

Skrevet

Fikk et ark med øvelser av fysioterapeutvenninnen min forrige gang jeg var gravid og kjente at bekkenet begynte å murre, men husker ikke alle øvelsene nå. En av dem var i alle fall å ligge på gulvet sånn som når du tar sit-ups, men i stedet for å heise overkroppen så løftet du rompa/underlivet oppover. Den andre jeg husker var å stå på alle 4 og så løfte høyre fot og venstre arm samtidig (sånn at det blir en rett linje fra hånd til fot) og motsatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...