Gjest Sauen og dingsen Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Jeg jobber i helsevesenet (sykehjem) som assistent, og har jo da taushetsplikt. Men hvordan definerer man dette? At personen ikke skal være gjenkjennelig etter den infoen man gir? Har jeg nesten ikke lov å fortelle sambo hva jeg gjør på jobb? Hvis f.eks en beboer dør, har jeg da lov å fortelle samboeren min at jeg har vært med på stell av en død person, hvis jeg verken nevner navn eller kjønn? Uff, det ble et dårlig eksempel, men dere skjønner - hva går under taushetsplikt og ikke?
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Ja, du kan si at du var med på et stell. Jeg har fortalt sambo at det er 2 pasienter som har gått bort hos oss, men han vet jo ikke hvem det er (Dessuten ville han jo ikke hatt nytte av den infoen uansett) Jeg har navngitt ei dame på jobb (her i huset, da) fordi hun er så utrolig nydelig! Hadde med jenta mi opp der engang, og da fikk hun hilse på denne damen. MEN, jeg har ikke sagt noe jeg ikke må si, om henne ;o)
du og jeg og vi to Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 Synes det var et bra eksempel jeg, og det kan du. Du kan fortelle i grove trekk hva du har vært oppi, f.eks at nå er det en veldig vanskelig periode på jobben, med en terminal pasient, eller at du har vært med på å stelle en død person. Men det du forteller skal ikke kunne identifisere pasienten. Det er ikke hemmelig at du har vært med på et dødsfall, men mammen din skal ikke kunne skjønne hvem det er snakk om det f.eks var farmora hans det var snakk om.
du og jeg og vi to Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Jeg går forresten på et studie, hvor lærerne stadig vekk bruker eksempler fra ting de har vært oppi. Da anonymiserer de personene, gir dem andre navn og kanskje andre kjønn - og gjør litt om på detaljene, slik at historien bare har rot i virkeligheten og ingen som kjenner de det er snakk om kunne gjette seg til at det gjaldt dem.
~sjiraff~ Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 Du kan ikke gjenfortelle ting på en slik måte at din samboer (eller andre) gjenkjenner den /de som snakker om. At du forteller at du har stelt en død person anser jeg ikke som brudd på taushetsplikten. Det står forøvrig i forvaltningsloven hva som inngår under taushetsplikten. Du fikk vel informasjon om dette da du signerte på taushetsplikt skjemaet ved kontraktsinngåelse?
thatsme Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 Hei !Jeg jobber med nesten det samme og har også taushetsplikt. Forteller sambo masse om det som skjer på jobb, men jeg har ikke lov til å nevne navn osv. Er det helt unike episoder som kan gjennkjennes på noen måte, er det best å ikke si noe. Taushetsplikten gjelder også om de du jobber sammen med. Du har ikke lov utgi info om kollegaene dine. Slik er det her jeg jobber hvertfall.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Ok, takk for svar=) Så jeg kan fortelle om ting, men ikke gjøre det mulig å gjenkjenne personen? Hva med ovenfor de andre beboerne da? Hvis en av beboerne dør, f.eks, og venninnene på posten spør hvor hun er blitt av. HAr jeg DA lov å fortelle at beboeren er død? Sorry at jeg pirker her, men jeg syns det er viktig at jeg ikke gjør noe jeg ikke har lov til.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 JEg underskrev ikke noe spesiell kontrakt om taushetsplikt. står bare i kontrakten min at jeg har taushetsplikt, og ikke noe mer...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Som de over her sier, du kan fortelle så lenge det ikke er mulig å gjennkjenne pasienten. Feks kan du godt forklare i tetalj omkring et sårstell eller en komisk situasjon på dagligstua. Men du kan ikke på noen måte identifisere hvem som var der. En annen ting å huske på, som er rimelig vanskelig for mange, er at du ikke kan identifisere folk du møter på gata. Om dere har hatt en pasient til avlastning og du møter henne på rimi skal og bør du ikke være den som hilser først. Men om hun tar initiativ til kontakt er det greit.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Ok, takk for svar=) Har ikke tenkt på det å møte beboere ute i privat... Andre spørsmålet mitt ang taushetsplikt rundt død ovenfor andre beboere kom litt langt oppe, noen som vet noe om dette?
du og jeg og vi to Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 Jeg er faktisk ikke helt sikker på regelverket rundt dette. Men tror det er vanlig å markere dette på et vis, eller i alle fall fortelle det til de andre beboerne. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/12/13/markering-av-sorg-pa-sykeh/index.xml Men jeg ville hørt hva som var vanlig der du jobber.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 20. august 2008 #12 Skrevet 20. august 2008 Ja, jeg får spørre om det hvis jeg havner opp i den situasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå