Gå til innhold

Kvalitetstid


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Det er i flere innlegg her at de drar fra barna for å få tid alene. Dette heter kvalitetstid og vi må ikke dermed sagt ha barna borte fra oss. Kvalitetstid har vi hver kveld vi :-) Utnytter tiden vi har alene uansett når og hvor vi er. Det er jo ikke lange stunden barna er avhengig av nærheten og puppen. Er det virkelig så vanskelig. Når barna er ferdig med puppen så er det jo bare å reise bort så mye man vil. For noen er det 3 mnd for andre kan det være 1 år. Er det så mye forlangt av barna at vi er der da, vi har da mange år fram for oss. Noen ganger for meg, så virker det som at noen skal ha barn bare for å ha det ( perfekt familie? ) Det er jo tross alt vi som foreldre som snakker for barna, de klarer ikke å si noe. Det er jo greit nok at man drar bort mellom amminga, men at man skal gi mme for å dra bort, synes jeg er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint å se at det er flere som tenker som oss! I en periode prioriteres litt annerledes hos oss også! Med en på fire måneder og ei på 18 måneder blir vi selvsagt mest hjemme eller ihvertfall reiser bort sammen! Vi har også kvalitetstid om kvelden når de små har sovnet... Har lengtet etter familie i mange år, og kunne ikke tenke meg å gjøre det annerledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo egentlig valg folk må ta selv. Personlig syns jeg ikke det er noe galt i å være noen timer borte fra barnet og at barnet får utpumpet morsmelk på flaske. Det tror jeg både mor og barn har godt av. Jeg tror barnet har godt av å ikke være for avhenging av mor. Men jeg ville ikke vært så mye borte at barnet måtte få mme. Selvfølgelig kommer barnet først når man har valgt å få det, og det tror jeg nok alle her også mener. Klart man må prioritere annerledes enn man er vant til med en baby i huset. Men som sagt å overlate barnet noen timer til f.eks. bestemor og bestefar med en flaske syns jeg må være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må si meg ganske så enig. jeg har nå vært mamma i litt over 2 år og har ALDRI dratt bort fra barna mine. har aldri hatt behov for det. nå i sommer så var 2 åringen på hytten sammen med mormor og morfar i 3 dager.hun har aldri vært borte fra meg mer enn en natt før og det var grusomt for meg. kommer ikke til ås kje på leeenge igjen. hehe.. en eller ot netter får være nok..

 

mini på 3 mnd har jeg ikke noe planer om å dra i fra heller. har vært borte noen timer. meg og storesøster som har vært på badeland, handlet osv.. kjekt for henne å få mamma helt for seg selv. men vi er tilbake til mating....ingen problem det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at nybakte mai foreldre føler seg trygge nok til å la andre nære omsorgspersoner ta vare på barna mens de selv får noen timer fri. Jeg er selv to-barns mamma, og har foreløpig ikke værte borte fra min lille sønn på snart 4 mnd over natten, men han har fått mme flere ganger når jeg har vært borte noen timer på kvelden. Det må understrekes at spedbarn ikke tar skade av å få morsmelken supplert eller erstattet av mmerstatning en gang iblant. Å påstå noe annet blir riv ruskende galt. Jeg synes også det blir helt feil å moralisere over mødre som har vært borte fra sine små barn over natten og latt andre slippe til med mating og omsorg. Jeg og min mann elsker våre to barn over alt i verden, og jeg elsker morsrollen og alle de gleder (og små bekymringer) den gir. Det betyr ikke at man ikke har behov for å komme seg ut og oppleve noe annet en gang iblant. Jeg selv blir en bedre og gladere mamma når jeg også tar vare på andre aspekter ved mitt liv. Den kvelden/natten jeg for første gang reiser bort fra mistemann, vet jeg at jeg kommer til å savne ham sårt, men jeg kommer også til å kose meg med god samvittighet, vel vitende om at han har det trygt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei. Jeg må nok si meg enig med anonym her ja. Synes mange foreldre hungrer etter å få komme seg bort fra barna, med unnskyldning om at de må ha litt tid for seg selv. Det er jo ikke lange stunden barna har puppen, så hvorfor sånn hastverk da? Det er nok sant at barna tar ikke skade av litt mme, men har man puppen og har fått baby, så er det vel ikke så mye forlangt. Man slutter da tidlig nok med den der puppen. Nei det er mange foreldre som er for egoistiske. Hvem snakker for barna da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks at dere har født i Norge hvor vi har så god permisjonsordning! Tror ikke barn født i andre land hvor det er mye mer vanlig at hele familien bidrar i oppveksten og oppdragelsen har det noe vondt..

 

Det å ikke kunne være borte fra barnet sitt en natt (og nei, vi som klarer å gjøre det er ikke dårlige foreldre eller egoistiske!!) går nok mye mer på mors følelse enn barnets. Tror det er viktig at barna lærer seg at det har flere trygghetspersoner rundt seg. Merker selv at det er jeg som sliter med å komme meg ut døre hvis jeg er bedt bort uten barn. Jenta mi storkoser seg sammen med pappaen eller besteforeldrene hun, og jeg er kjempe glad for at hun har besteforeldre som gjerne vil ta del i hennes oppvekst! Barnet mitt er veldig ønsket og betyr alt for meg, og jeg synes ikke at ønsket om litt alenetid er synonymt med dårlig mor / egoistisk.

 

Og en liten kommentar til anonym over: det er ikke alle forunt å kunne amme, så spar deg for kommentaren om at har man pupp og baby så er svaret ang mat gitt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun som har lagt inn innlegget.. Når man har fått barn betyr det at mor kommer i annen rekke for en periode. Da er det babyen som bør stå i fokus, og babyer trenger rutiner.

Det er flott at barna har andre omsorgspersoner, men det er snakk om barn på 3-4 mnd, det er da nok av tid senere til at de kan passe barnet over lengre tid. Synes det er greit at man kan være borte noen timer, men ikke over natten.. Og hvis barnet fullammer bør en i det minste ta seg bryet med å pumpe seg på forhånd, sier ikke at mme er skadelig på noen måte (er utrolig bra at det finnes), men hvis barnet fullammes bør det få mm på flaske hvis nødvenig så det blir mest mulig likt det daglige...

 

Også dette med "kvalitetstid" for foreldrene, det trenger ikke gjøres så komplisert med kino/teater, ut å spise etc vi har kvalitetstid hjemme i stua flere ganger i uka vi, koser oss med god mat, ser en film sammen og/eller slapper av sammen som kjærester. For meg er kvalitetstid å være sammen, klart det blir mindre av det når en har en liten en i huset, men vi takler det for en periode..

Tror flere bør tenke på at dette er bare en liten periode av livet der en bør kose seg med barna sine sammen. Alt det andre kan gjøres seinere, så sterkt bør et forhold være at det tåler det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Enig med dere. Godt sagt:-) Det er bare en kortere periode, man får tidsnok tatt det igjen for de som føler de har gått glipp av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud a!!, Vi mennesker er forskjellig, det finnes (heldigvis) ingen fasit for hvordan vi skal disponere dagene våre. Kan skjønne de som ikke ønsker å overlate sine små mens de ammer, samtidig kan jeg også skjønne behovet for litt frihet. Jeg opplever innlegget ditt som "jeg er en bedre mor enn dere" siden du vil ha barnet hos deg hele tiden. Og jeg tror ikke den faktoren alene gjør deg så mye bedre enn de som ønsker en time fri i ny og ned. Tror ikke spebarn gjør noe av det, er nok mer du som mor som føler på det. Blir nok verre når nurket ditt blir eldre og bare vil være hos mamma og pappa. Mange barn som klarer seg utmerket på mme, bl annet barn av de som ikke har mm, klart at mm er det beste, men en gang i blandt har vel aldri skadet noen.

 

Jeg syntes det er deilig å få trent en gang på dagen, da er gullet mitt sammen med pappan, og de har sin kvalitetstid. Dette er kanskje ikke riktig for andre, men for meg gir det en ny giv og overskudd til de viktigste personene i mitt liv. Så jenter, det som passer for deg og din familie bør være det riktig, enten om du trenger litt tid for deg selv eller om du trenger og være nær barnet ditt hele tiden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle dere

Med min første hadde jeg holdningen om å bare være hjemme dag og natt. Det var mamma og pappa som var de beste personene til å ta seg av henne. Tenkte at det blir alltids tid at andre kan passe på henne. Baby tiden går jo så fort , så den tilhører kun mamma og pappa. Fikk vi et problem når permisjonen var over ? Jupp. Det var jo bare mamma og pappa som var trygge. Så denne gangen er vi ikke så bestemte, andre kan godt få være sammen med junior, mens vi drar bort en kveld. Og han har hatt det kjempe bra og det har også besteforeldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetstid, ja takk :-) Det har vi hver eneste kveld etter at barna har lagt seg. Har lest innleggene på denne og det er mange synspunkt. Selv har jeg 4 barn og har ikke dratt fra dem mer enn mellom ammingen og ingen av barna har blitt mamma eller pappa dalt. Dette i den tiden jeg ammet. Den første fikk jeg ammet i 7 mnd, andremann i 9 mnd og de 2 siste i 1 år. Har ikke vært noe problem å sette dem bort etter at jeg ble ferdig med ammingen eller.Ingen tar skade av mme, men må nok si det er litt egoistisk å dra fra barna når de trenger oss mest. Det kommer da tidsnok at vi får gjøre litt mere enn bare å puppe :-) Ingen er vi like og gjør ting forskjellig alle sammen. Dette er jo bare en kortere periode, så at barna får den synes jeg ikke er så mye forlangt av de små :-) Alle får gjøre som de selv vil tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er forskjellige, heldigvis. Selv ammet jeg storesøster i 8 mnd. Og det var først da jeg tok meg en tur på byen med venniner. Hun var hjemme med pappan. Da hun var 14 mnd. sov hun en natt borte for første gang, og jeg var super stressa. Hun var da hos min mamma som har født 6 barn. Alikevel trodde jeg at bare jeg var god nok:)

I ettertid har jeg tenk at jeg nok var mye hjemme, og at hun ikke hadde hatt vondt av å sove borte mer enn det hun gjorde, og om jeg ikke trengte så mye kvalitetstid ekstra med pappaen, så savnet jeg venninene mine. Litt voksent sosialt samvær:)

 

Denne gangen gikk ikke ammingen. Så både jeg og pappaen kan gi mat. Og folk spør meg stadig om ikke jeg kan være med på byen snart. "Du ammer jo ikke, så det er ikke noe problem for deg"....

Men jeg syntes han er så liten. Han blir 3 mnd. nå 31 august, og akkuratt nå har jeg ikke lyst eller behov for å ut. Men jeg ser eller ikke stygt på de som gjør det. Pappa er like god som mamma når mamma ikke ammer. Så han klarer like godt å ta seg av poden en kveld. Det er liksom bare denne morsfølelsen da.... jeg tror rett og slett ikke jeg ville klare å kose meg ute.

 

Sove borte er uaktuelt for oss på en god stund enda. Det kommer en tid for det også. Nå er det jeg og pappaen som er viktigst syntes jeg:)

 

Storesøster er 8 år, og hun sover stadig hos besteforeldre og venniner. Av fri vilje altså... så det kommer en tid da man har nok opp av kvalitetstid, og da savner man de stundene barna bare ville være hjemme å kose:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, er så enig!!

Må si jeg blir litt provosert når det blir rakket ned på mammaer som lar andre (viktige personer i barnets liv) passe den lille innimellom. Det betyr overhodet ikke at en er mindre glad i ungen sin for det! Det å tro at mammaen er det _eneste_ som duger synes jeg blir helt feil..

 

Jeg tar meg også noen turer ut av og til, har jo en del ærend som må gjøres, og da synes jeg det er best at lillejenta blir hjemme hos far. Det er jo viktig at de to får tid til å bli kjent uten at jeg henger over de hele tiden også. Når vi er på besøk hos svigerforeldrene mine har de fått hatt henne på natten også, de gir henne da mm som jeg har pumpet. Dette er første barnebarnet deres, og de er helt ville etter å passe henne. Det vises at hun koser seg med de, og da ser jeg virkelig ikke noe galt i at de får låne henne en gang i blant.

 

Om ikke lenge skal jeg jammen ut på jentekveld også, med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...