Gå til innhold

Hvordan løse dette "bursdagsproblemet" for fireåringen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min yngste gutt blir snart 4. Han går i en liten barnehage med bare 16 barn. De har som tradisjon at alle barna i barnehagen kommer hjem til jubilanten og feirer bursdagen, i barnehagetiden og med personalet som medhjelpere. De som ikke kan ta fri, kan selvfølgelig feire dte i barnehagen, men det er nesten bare de aller minste som gjør det. de som er eldre synes det er kjempestas at barnehagen kommer hjem til dem.

Min gutt feiret hos oss i fjor - og det var ikke noe proplem fordi jeg hadde en jobb der jeg disponerte all tid selv. I år har han også gledet seg til dette.

MEN nå har jeg en jobb der jeg har vanlig arbeidstid, med fleksitid, kjernetid og alt sånt.

Da kan jeg jo ikke bare plutselig bli hjemme en dag fordi barnet mitt har bursdag.

Det ER egentlig en ganske selvstendig og fri stilling dette også, og man kan jo avspasere og sånt, men jeg har hatt jobben såpass kort tid at jeg ikke synes jeg kan gjøre dette i løpet av de aller første ukene. Har en veldig grei sjef, en kvinne på min egen alder, men likevel synes jeg det for gale å be om dette.

Tenkte litt at jeg kunne la ham feire i bursdagen, og heller invitere de i hans gruppe (3 andre barn) og de i den eldste gruppen (3 barn til) hjem til oss i vanlig bursdagsbesøk, etter arbeidstid eller i helgen...

...

Hmm, noen forslag?

Han kommer til å bli KJEMPElei seg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du alenemor? Hvis ikke kan vel far være hjemme og ordne bursdag? Med mindre han er helt fersk i sin jobb også, så kan han sikkert avspasere en dag. :)

Eller har dere noen besteforeldre i nærheten som kunne stilt opp?

Skrevet

Jeg tror nok ikke barnehagen vil gjøre dette uten noen av barnets foresatte hjemme. Jeg er ikke alenemor nei - hehe glemte helt å nevne pappan, men hans jobb gjørt det totalt umulig for ham å være hjemme...

Jeg har jo noen besteforeldre, men...det er jo litt jobb å arrangere en sånn fest, det kan hende det blir litt mye for dem...

Men kanskje jeg kan spørre...?

Skrevet

Du kan vel gjøre klart det meste kvelden i forveien? Og så kommer jo de ansatte fra barnehagen - så det blir vel ikke så mye besteforeldrene må gjøre, bare være der for å slippe alle sammen inn - og passe på huset på en måte? Hvis du allerede har gjort klar maten kvelden før og har det i kjøleskapet, og har satt frem det som du eventuelt har av partyhatter eller sånt noe, så skulle det vel gå greit. Aner ikke hvor spreke besteforeldre barna dine har, men min gutt sin farmor hadde bare syntes det var morsomt å stille opp på noe slikt.

Uansett kan du jo spørre - så får de heller si nei hvis det blir for mye?

Skrevet

For det første synes jeg du skal snakke med sjefen din. Legg det frem med vekt på at du apselutt ikke krever å få fri (ferie eller avspasering), men forhør deg om hva hun synes. Det er jo ikke sikkert du trenger hele dagen heller. Alt kan jo gjøres klart dagen før sån at du kan komme nesten samtidig som ungene. Hvis dere tar det etter de minstes sovetid blir vel det i hvertfal ikke før 2? Har du en besteforelder som kan hjelpe til er jo det flott.

Ellers har vel kansje mannen din også feriedager det er mulig å bruke?

Hør i hvertfal med arbeidsgiver. Ofte ordner ting seg enklere enn mann hadde trodd.

Skrevet

Jeg synes det legger veldig press på dere som foreldre at personalet forventer en bursdagsfeiring hjemme hos bursdagsbarnet i barnehagetiden.... har aldri hørt om dette før. Fint med tradisjon, men synes dette ble litt vel mye å forlange. Dessuten gir de ansatte barna altfor store forventninger som ikke er lett å innfri for alle foreldre.

Jeg hadde forklart gutten hvordan ting lå an og holdt feiringen i bhg, snakk med de ansatte der også, så vil de nok forstå. Synes ditt forslag virker ganske bra. Og han har jo 2 år igjen i bhg, så han kan jo få feire det hjemme neste år (da har du fått jobbet på den nye arbeidsplassen en stund).

Du kan jo evt spørre om avspasering, får du et nei så har du i alle fall spurt :o)

Lykke til med å finne ut løsningen ;o)

Skrevet

Ja, egentlig er det en litt dum ordning, fordi ikke alle har mulighet til å ha feiringen hjemme. I fjor syntes jeg det var veldig greit, for da kunne jeg være hjemme selv og fikk veldig godt hjelp fra de ansatte.

Jeg kan selvfølgelig snakke med sjefen, men senest i går (min 2. dag på jobb) måtte jeg spørre om 3 andre ting i høst, som riktignok er litt jobbrelaterte, som jeg måtte få "fri" til å delta på fordi jeg hadde sagt ja til dem før jeg fikk tilbud om denne stillingen. Så da synes jeg det blir litt masete.

Mulig jeg bare tar den løsningen jeg snakket om i hovedinnlegget, selv om det nå ikke er vanlig med den typen bursdager blant barna i den barnehagen.

Skrevet

Oi.. 16 barn hjem ved hver bursdag.. Tror ikke vi hadde hatt plass til så mange barn i det lille huset vårt engang jeg. Hehe.

Jeg har dessverre ikke noen gode råd til deg, men.. Ble litt overrasket over den ordninga :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...