Gå til innhold

Hva er det med denne bakingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes jeg leser titt og ofte her inne at det er vanlig å bake,slik at man har kaker og godsaker klart i fryseren til alle besøkene i barseltiden.

Er det bare meg som er en usannsynlig dårlig "vertinne" hvis jeg ikke lar gjestene mine komme til duk og dekket bord når de skal komme og hilse på den lille?

Håper de fleste har forståelse for at jeg mest sannsynlig ikke kommer til å ha så mye energi til overs,og at de nøyer seg med en kopp kaffe eller noe å drikke,med mindre de har med seg noe selv.

Flere synspunkter på dette?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror nok jeg også er der.. har kjøpt noen bakesaker, men det er til jeg gidder å lage noe.. til bursdager o.l

skal de komme å hilse på den nye babyen syns jeg det passer seg at de har med noe hihi :P

Skrevet

Jeg har heller ikke bakt noe. Regner med at hvis det blir nødvendig, så kjøper jeg bare ferdigbakte kaker fra butikken/bakeri. No stress! Ikke ha dårlig samvittighet. Tror nok all den bakingen for de andre har vært med på å gjøre ventetiden gå fortere. Hvis jeg skulle få besøk, regner jeg nesten med at de bringer med noe til MEG :)

Skrevet

ja,sant? det er det minste de kan gjøre! hehe

Tror uansett det ville blitt et mislykket prosjekt for min del,for har et veeeldig høyt sukkerbehov for tiden! Bakte skillingsboller i forrige uke,og frøs riktignok ned to poser,men etter 3 dager var alle spist opp. (tror sambo spiste 2 av de...) :S

Skrevet

Skjønner hva du mener. Å jeg forventer heller ikke å få servert noe når jeg er på barsel besøk hos andre.

Men nå i vente tiden, så synes jeg det er koselig og bake for å få tiden til å gå. Det kommer 2 venninner til meg som baker sammen med meg. De baker litt som de kan ha i fryseren også legge i matboksen til ungene sine. Og jeg til barsel tiden. Synes det er koselig jeg, hadde ikke gjort det hvis jeg var sliten eller ikke hadde ork til det.

Skrevet

Jeg har vel egentlig ork til det,men kjenner jeg meg selv rett,så resulterer det kun i flere kg opp,og ingen kake på de besøkende. Dårlig med selvkontroll her i gården jah.. hihi

Skrevet

Ja, så var det dette med selvkontroll da. Hmmmmmmmmm

Jeg får kjøpe lås til fryseren også gi nøkkelen til samboeren. Ler.

Jeg elsker gjær bakst. Så dette blir spennende framover. Håper ikke jeg går så mye over tiden da ;o)

Skrevet

Jeg har bakt opp endel og lagt i fryseren, og det er fordi jeg syns det er koselig å kunne servere noe når jeg får besøk.....uansett om det er nå før fødselen eller rett etter.....men det viktigste for meg har vel egentlig vært å ha noe å finne på, og da har baking vært et fint tidsfordriv....+ at ungene her syns det er moro også da :)

Skrevet

Jeg får faktisk en del bakstverk med en venninne, slik at jeg slipper å stå å bake selv. Ikke fordi jeg skal diske opp med store fat med mat til de som kommer for å se lille gull, men da er det faktisk mulig å finne noe OM der skal komme en sulten sjel, + at jeg kan finne meg noe enkelt å bite i om ammetåka skal ta meg for fullt, og jeg ikke husker hvor jeg finner brødboksa... Men her er det snakk om boller, rundstykker og aniskringler, IKKE skillingsboller og den type søtbakst.... Om folk kommer på besøk til meg i barselstiden, skal de gjerne få seg mat og drikke, men da må de fint finne det frem av skapene selv.. hehe...

Skrevet

haha, jeg vet!! Hva man lærer inne på BIM!

Her har jeg lært ting jeg aldri noen sinne har hørt om før, blant annet barselkaker (!) og det er bare én av en hundre andre ting... (vet fremdeles ikke hva slimpropp er for noe, men har bestemt meg for at det gidder jeg ikke vite hva er en gang....) ;P

Det hadde aldri falt meg inn at jeg i det hele tatt kom til å få noe besøk i barseltiden min, så kaker har vært laaaangt i fra mine tanker!

Jeg får vel bake noe i tilfelle jeg får noe besøk....Jeg trodde alt besøket kom på sykehuset jeg!?? Jaja....

Nå er jeg et bake-menneske, men er du ikke det så hadde jeg kjøpt inn litt gode kjeks og små kaker fra butikken og servert det. Husker det var noen som nevnte at hvis du har skikkelig kaker så drar jo aldri besøket hjem, men blir bare sittende å spise, spise, drikke kaffe, spise.... hihi ;)

Skrevet

Jeg er helt enig, jeg synes folk kan ta med seg noe når de kommer på barselbesøk. Skulle bare mangle, og jeg vet at jeg har aldri forventet å bli servert når man kommer hjem til noen som har en liten baby i huset.

Men for min egen del har jeg bakt for å få dagene til å gå nå mens jeg har hatt permisjon. Siden jeg har dratt på meg en svangerskapsforgiftning, så må jeg ha rolige dager. :)

Ikke stress, kaffe holder i lange baner!

Skrevet

Jeg må jo le også da:)

Jeg er ikke noen baker dvs at jeg koser meg når jeg baker til bursdager ol, men ellers baker jeg aldri.

Sist så fødte jeg for tidlig og rakk ikke hjem fra ferie så jeg hadde ikke vært hjemme på 4 uker når vi kom fra sykehuset. mao ingen barselkaker her:)

Vi serverte kjeks og det var i grunn godt når man ammer hele døgnet og få i seg noe søtt.

Jeg er eller ikke glad i kjeks så denne gangen hadde jeg nok satt pris på å ha noe annet å servere.

Det viktigste jeg kan tenke meg å bake er likevel rundstykker så jeg alltid har noen i fryseren Vet det ikke alltid er lett å ha ferskt brød i hus i barseltid og ammetåke.

Boller og kanelboller er jo supert å servere. (ser ikke helt forskjellen på de to tingene? )

Skrevet

Tror jeg kan telle på en hånd de gangene gjester hos oss har fått hjembakst, så jeg tviler på at noen forventer at jeg nå plutselig skal ha fylt fryseren med deilige boller og sjokoladekaker!

Må også si jeg veldig sjelden har fått hjembakst servert når jeg har vært på "babyvisning" - i så fall har det vært far som har lært å bruke vaffeljernet. Min sambo ser med frykt i blikket på alt som ligner bakeredskaper, men jeg skal da klare å lure ham ned i butikken og kjøpe litt is eller noen boller :-)

Så jeg ville ikke uroet meg noe særlig for det.

Skrevet

Synes heller ikke noen kan forvente hjemmebakst ved barselbesøk. Kaffe og kjeks får holde. Eller så sender jeg mannen opp på baker'n etter litt bortebakst. Folk kommer jo for å hilse på babyen, ikke for å spise.

Men for alle som baker for å ha noe å gjøre før fødsel så er det jo et bonus å kunne servere hjemmebakst. Det blir bare ikke meg :-)

Skrevet

Det er berre for å få tida til å gå:). Kjekkare enn å vaske hus/gå på fjellet, og nyttig er det jo, men som deg trur eg ikkje det er mange som forventar å få heimebakst hos nokon som nettopp har fødd.

Skrevet

Etter skikk og bruk fra gammelt av/tradisjonen her i landet skal de besøkende alltid ha med seg noe spiselig i barselbesøk, nettopp for å avlaste den nybakte moren :)

Selv har jeg som regel noe i fryseren likevel da, nå er det så mange gode ferdigbakte frosne kaker å få kjøpt. -og for de som koser seg med å bake selv er det jo bare fint å ha noe å gjøre på de siste ukene før fødsel. Huff, nå ble jeg litt sugen på kake merker jeg. he-he

Skrevet

Hahaha, da søsteren min fikk barn i fjor bakte hun masse til barseltida, men så inviterte hun meg innom ganske ofte da hun gikk på overtid, så ble hun og mannen hennes og jeg sittende og gnafse kaker:-) Så tror de endte opp med å bake helt nytt til slekta kom etter fødselen:-)

Selv liker jeg veldig godt å bake, så kommer sikkert til å gjøre det dersom jeg blir gående på overtid og ikke har annet å ta meg til... Men neppe ellers. Uansett er både svigers og moren min typen til å ta med seg frukt og boller og sånn selv når de kommer, selv nå gjør de jo det... Så ikke veldig stressa for det, gitt. Og samboeren min elsker å bake han også. Og det er jo mye godt å få kjøpt. Men ja, egentlig bør de som kommer ha med seg, syns jeg.

:-)

Skrevet

Jeg har alltid et eller annet i fryseren. Alle i huset er veldig glad i gjærbakst (kringler og kanelsnurrer), slik at jeg baker mest for vår egen del- ikke så mye med tanke på besøk.

Har bare skjedd en gang at noen hadde med seg kake hit på barselbesøk, og det var innmari kjekt.

TORO og møllerens har mye godt da :o)

For et par uker siden fikk jeg smake en blåbærpai med vaniljekrem. Spurte "bakeren" om noe med bunnen, og da innrømte hun at det var ferdigmix.. Lettvint og godt. Kommer til å kjøpe inn noen pakker med slike å ha på lager.

Finnes jo ferdige melblandinger til boller også, så slipper man unna en del av sølet som følger med bakinga ;o)

Skrevet

Hvis jeg serverer noe når jeg får barselbesøk, blir det nok ferdigkjøpt brownies og is og eller noe annet enkelt. Jeg gidder ikke å styre med baking og sånn nå. Er ikke i form til å holde huset på stell en gang.... Tror nok ikke folk forventer å få allverdens servering! Det er jo den lille de kommer for å se;)

Skrevet

Jeg tenkte å lage pizzasnurrer og matmuffins om jeg rekker det. Det er godt å ha noe annet enn søtt å servere når besøket kommer. Men ellers blir det nok kjøpeis og noen gode kjeks fra butikken og en kopp kaffe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...