SkyBaby Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 Hei.. Jeg og samboeren min har prøvd nå i flere år å bli gravide men ingen lykke så langt Jeg har snakket med legen, har vært på Ahus og de har kjørt sånn "blått vann" (husker ikke hva det heter) gjennom meg og ingen feil funnet. Nå har jeg prøvd i lengre tid å legge det fra meg men press fra familie og venner gjør det vanskelig. Jeg har spørsmål om privat klinikk ang kunstig befrukting.. er det noen som vet hvor mye dette koster? Og eventuelt hvor man kan få hjelp? Jeg har hørt at man må vente i flere år på offentlig sykehus for å få hjelp.. Kan noen hjelpe meg? Klem
Alvepia *happy mum* Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Hei. jeg kan prøve å svare litt for deg. Vi er på offentlig sykehus og tilhører UNN. Der tok oss bare 2 mnd fra forsamtale til vi var i gang, men pga a noe forsiknelser med mens var vi ikke igang igjen før 1 mnd etter der igjen Jeg tror det variere veldig fra sykehus til sykehus. Jeg ble rådet Unn eller st.olav ffor de hadde minst vente tid. Riksen kan vel ha fra 9 mnd til 12 har jeg hørt. Kostnader kommer helt ant på hvor mye medisiner og hvor man bor. Vi måtte ligge på hotel, vi får jo dekker mye av det, men av medisiner dekkes det ikke noe under 15 000 kr, overstiger du da dette beløpet får du dekket, å det gjelder på alle 3 forsøkene. Blir man gravid på forsøk 1 så begynner man på nytt igjen å er på blanke ark når det gjelder de 15 000 kr. Håper dette hjelp noe.. Private vet jeg ikke så mye om.
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Hei SkyBaby:-) Vet ikke så mye om privat, men er ca 6-7 måneder ventetid i det offentlige. Koster 1500 pr forsøk og du betaler 15000 i medisiner. Staten betaler det over. Privat gjelder det samme for medisiner men sykehuset er en del dyrere. Men du får hjelp med en gang tror jeg. Lykke til med alt:-)))
SkyBaby Skrevet 19. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 19. august 2008 Tusen takk for svar! Huff, jeg føler jeg veldig deppa om dagen.. To av mine beste venninner fikk barn tidligere i år og jeg vil så gjerne jeg også. Men men.. får bare krysse armer og bein og håpe på det beste. Jeg har også prøvd å få tak i legen som har hatt hånd om meg på Ahus men han er umulig å få tak i. Gir snart opp hele mannen. Det er da ganske dårlig gjort at det skal være så dyrt for assistert befrukting?
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 Jeg kjenner den følelsen ja. Er tøft å slite med dette. Folk skulle bare visst. Alle mine venninner har barn. Ho siste fikk i mai og vi har slitt i flere år. Er nå i gang med 2 forsøk i Porsgrunn. Veldig kjipt at det koster så mye penger på toppen av alle psykiske og fysiske påkjenninger også. Noen politikere mener også at vi burde betale alt selv. Helt vilt, men tror aldri det kommer til å skje. Hva med fastlegen din? Få en hevisning eller prøv å ta kontakt direkte med den klinikken dere ønsker å bli behandlet av. Du skal se dette ordner seg, men det er en prosess som krever stor tålmodighet.
SkyBaby Skrevet 21. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. august 2008 En liten oppdatering: Jeg fikk endelig tak i legen min på Ahus i går og er kalt inn til samtale 29 september!! YAY! da går det jo framover?? Krysser armer og bein nå altså.. Spørsmål: Hva er denne sprayen alle snakker om ?
MartheMor+Lillegutt Skrevet 21. august 2008 #7 Skrevet 21. august 2008 Så godt at dere allerede er igang!! Hvilken klinikk skal du til samtale på? Ellers vil jeg bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, jeg hadde det helt forferdelig da alle rundt meg ble gravide mens vi strevde og strevde. Nå har vi vært UTROLIG heldige da; vi kom kjapt inn til en veldig flink gynekolog som tok oss på alvor og henviste oss med en gang til fertilitetsavdelingen i Haugesund. Han skrev til og med i henvisningen at vi kunne komme på kort varsel dersom det ble noen avbestillinger! Og bare en mnd etter at denne var sendt, så var vi på forsamtale. Etter det var det bare å vente på min mens, og så var vi igang. De var utrolig flinke og greie i Haugesund, kan ikke få rost de nok. Og nå i dag sitter jeg her med en voksende mage i uke 22:)) Lykke lykke til til dere videre i prosessen, det er så deilig når det endelig skjer noe!
lene70 Skrevet 21. august 2008 #8 Skrevet 21. august 2008 hei du. vi går privat på aleris der de er veldig hyggelige. vi får det ikke til på egen hånd siden jeg tok strilisering etter siste fødsel. vi har kjøpt en pakke på 3 forsøk og ett frys til 48000. det er ikke billig dette her. har vært igjenom ett forsøk som ikke gikk. satt inn to perfekte fryseegg på mandag og håper det ordner seg nå. på aleris er det ikke lange ventetiden heller.' masse lykke til
SkyBaby Skrevet 21. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 21. august 2008 Tusen takk for svar begge to! Og jeg krysser fingrene for deg og at "det sitter" nå Jeg har foressten et spørsmål til til dere.. jeg spurte under "gravid og jobben" forumet men fikk ikke mye svar der.. Jeg har en deltids stilling, på ca 60 prosent. Jeg jobber også ekstra i et annet selskap så tilsammen har jeg nok ca 80. Jeg har kun kontrakt på den ene jobben.. hva om jeg blir sykemeldt under dette? Hvor mye har jeg krav på da? Ettersom jeg ikke har kontrakt på 80% tilsammen?
SkyBaby Skrevet 21. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. august 2008 Jeg skal på Ahus.. er der jeg har vært da de utredet meg med den kontrast væsken og "innvendig" ultralyd.. Må si jeg gruer meg litt altså....
MartheMor+Lillegutt Skrevet 21. august 2008 #11 Skrevet 21. august 2008 Ok, er det på Ahus du skal ha prøverøsforsøk? Visste ikke at de hadde IVF-avdeling der jeg:) Helt normalt å grue seg, jeg gruet meg veldig. Men samtidig er det så utrolig deilig når det endelig skjer noe og man får hjelp!
SkyBaby Skrevet 21. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 21. august 2008 Kan godt hende vi blir sendt til et annet sted etter samtalen.. jeg aner ikke.. :S er helt ny i detta jeg.. Men kan jo krysse armer og bein for at vi slipper å reise lenger? hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå