Gå til innhold

Noen som har greie på TRAS her?

Anbefalte innlegg

Gjest nåblejegnysgjerrig
Skrevet

4-åringen ligger langt foran de andre i barnehagen språkmessig, men fikk kommentar for at han "ikke forstår" ironi. Som forelder blir man jo da litt bekymret. Er det noe vi skal jobbe med liksom. Men senere har jeg lest at barn ikke forstår ironi før de er ganske så gamle. Det jeg da lurer på er om det i det hele tatt var meningen han skulle måles på ironi på TRAS-skjemaet??

Noen som har peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det. Som du sier så forstår ikke små barn ironi.

Men det er bare å be om å få se skjemaet.

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe å bekymmre seg for. Jeg ville tippe, og det er bare tipping, at kommentaren kom fordi gutten ligger såpass langt fremme at han ut fra resten av språkferdighetene kansje kunne forstå ironi.

Gjest nåblejegnysgjerrig
Skrevet

Mange takk for link. Var faktisk innom der litt tidligere i kveld og tittet :-) Siden du har litt greie på dette, hva brukes egentlig disse registreringene til? Når jeg da har et barn som ligger langt fremme, så kommer det jo enormt dårlig frem på skjemaet. Jeg spurte pedagogisk leder om hun ikke kunne fylle ut på et skjema for eldre barn, så det faktisk kommer frem hvor han ligger an. Men det hadde hun ikke noen særlig interesse av. Jeg mener, om poenget er å bruke skjemaene til noe senere, hadde det jo vært fint å få dokumentert hvor han faktisk ligger, så vi kanskje lettere kan få tilrettelagt undervisning på hans nivå når han begynner på skolen osv.

Hva tror du om det her? Bør vi forsøke å få det til?

Skrevet

TRAS blir brukt som et vertøy for å bedre sikre seg mot barn som kanskje faller utenfor ift til språket, ikke for å kartlegge ulike nivåer i språkutviklingen. Tras ser utelukkende på språket og sier lite om den helhetlige utviklingen som jo er vel så viktig som språket. Ift til ironi så er jo det noe som kommer med tiden...selv om han er langt fremme verbalt, er det ikke sikkert at den mentale modningen ift språkforståelsen er like langt fremme...Ironien kommer etterhvert som barnet vokser:-)

Gjest nåblejegnysgjerrig
Skrevet

Men, han 'faller jo utenfor' - det er vel ikke bare meningen å fange opp de som faller ut på den andre siden? Ellers mange takk for svar og deling av innsikt i hva TRAS er for noe.

Skrevet

Barn skal visstnok ikke skjønne ironi før10- 12 år, så dette burde pedleder strengt tatt ikkenevnt for dere! Trodde ikke TRAS målte det engang... Videre er jo folk forskjellige! Finnes voksne folk som ikke skjønner ironi også!! Samt noen som prøver å være ironiske, men ikke får det til;-)

Skrevet

Jeg har forstått det som at TRAS-sirkelen er et minimum av hvor barn bør ligge ved skolestart. Hvis barnet ikke har fyllt hele sirkelen kan man ta tak i ting på et tidlig tidspunkt. Datteren vår fyllte hele skjemaet ved 5 års alder, og da var på en måte registreringen ferdig.

Skrevet

Jeg har hørt at barn ikke forstår ironi før de er 11 år...

Gjest nåblejegnysgjerrig
Skrevet

Ok, så skjemaet benyttes altså ikke den andre veien. Om de ligger godt fremme, tar man altså ikke tak i det... Litt teit egentlig...

Gjest nåblejegnysgjerrig
Skrevet

Makan, hva slags pedleder er det vi har med å gjøre da!!!? :-) Jeg skal definitivt nevne det neste gang, men det kan jo kanskje være som en her skrev at det ble kommentert i forhold til nivået han ellers ligger på at han da *burde* ha skjønt ironi også... gudene må vite.

Gjest nåblejegnysgjerrig
Skrevet

Hmm, men hun hadde jo gjort notat av det på skjemaet... kom jeg på nå. Hva er det for noe tull da?

Skrevet

Du skal ikke tenke mer på dette for dette er ikke et problem..... akkurat sånne ting som dette som ikke skal skje, at ped.leder ikke er flink nok til å forklare. Da blir foreldre bekymret uten grunn.

Hadde det vært tomme felt der hvor det var snakk om det sosiale i lek osv hadde det vært bekymring, men dette om ironi er bare overhodet ikke noe å bry seg om.

Jeg har fylt ut mange slike observasjoner/registeringer. Jeg forteller alltid foreldre mye om TRAS før jeg viser skjemaet nettopp fordi jeg ikke vil at slike bekymringer skal oppstå når det ikke er behov for det.

Håper du ble litt klokere ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...