Gå til innhold

Hadde dere mye barselbesøk?


Løvemor77

Anbefalte innlegg

Min kjære mann, som er sååå stolt over barnet vi venter i disse dager, inviterer nesten alle han kjenner til å komme på barselvisitt på sykehuset når nurket kommer.

Jeg er jo selvsagt veldig glad for at han viser så mye entusiasme og engasjement, men tanken på at vi skal bli nærmest bombadert med besøk på sykehuset stresser meg faktisk. Jeg ønsker meg mer et par dager med så mye ro som mulig før vi skal hjem og ta fatt på vårt nye liv.

 

Nå er jeg førstegangs, så jeg vet ikke hva som er normalt når det gjelder barselbesøk de første dagene. Jeg tenker som så at ungen er jo der fremover, så folk kan vel heller komme etterhvert. Vi er utrolig heldige som har så mange gode venner som gleder seg til å møte den lille. Så jeg har ikke lyst å være den "sure kjerringa" som nekter å ta imot besøk.

 

Jeg ba mannen min om å ikke be absolutt alle han kjenner til å komme på sykehuset. "Er ikke det bare hyggelig? De må jo få se babyen!" svarte han.

Vi har helt klart to forskjellige synspunkter på saken. Må le litt av det også. Men vil gjerne høre hvor mye besøk andre her har hatt på sykehuset/sykehushotellet før jeg nekter å ta imot "alle vi kjenner" på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har desverre ikke jeg født enda, så jeg vet ikke hvordan det kommer til å bli, men jordmor sa til meg at det er viktig at man begrenser besøkene på barsel fordi dere trenger MYE tid til å bli kjent med den lille, og ikke minst øve på ammingen. Hun sa at det ofte ble for mye besøk, slik at ammingen kom i andre rekke, og man måtte ned igjen på sykehuset etter man var kommet hjem for å få hjelp. Hun sa også at det var mannen sin oppgave å bergense besøkene...:)

 

Med andre ord er jeg på din side i denne saken, selv om jeg ikke vet hvordan jeg kommer til å være selv etterpå. Jeg kommer til å invitere nærmeste familie, også får vi se...folk må da kunne vente noen dager/uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gang bodde vi langt nord med lang vei til familie, og sykelhuset lå 2 timer fra der vi bodde - vi fikk ei uke i fred og ro på sykehuset, og det var deilig for en førstegangsfødende!

 

Denne gangen bor vi i nærheten av min manns familie, og noen har allerede proklamert at de skal komme så fort babyen er ute. Da har jeg svart at førstemann til å få se babyen skal være vår førstefødte - dette er viktig- han må få føle at han er med på dette som skjer. INGEN får komme før han har vært der!

 

Dessuten ønsker ikke jeg å ha så mye besøk på sykehuset - det blir alltids nok styr når vi kommer hjem. Jeg er altså enig med deg, og det er viktig at du sier til mannen din hvordan du føler det - ingen av dere har vært gjennom en fødsel før -så det kan være greit å ta det med ro og se hvordan det går før man inviterer alle sammen på barsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:)

 

har ikke født enda, men har mye plager og er veldig sliten før fødselen har begynt. kommer selvfølgelig t å være veldig stolt av babyn når den kommer, men har sagt til sambo at vi må se ann besøket hvis jeg er enda mer utslitt. har også sagt ifra til venner at vi har lyst på besøk, men må se ann situasjonen. sambo og venner fårstår at jeg er sliten.

det går også ann å si rett ut at du kan komme en halvtimes tid, eller at det var fint du tok en tur, men jeg er veldig sliten nå så vi får treffes seienere. alle voksne og oppegående mennesker skjønner det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... Man er nok veldig forskjellig her men med min første fikk jeg veldig mye besøk. Mannen min var ikke flink til å tolke mine signaler, det endte med mye tårer og en fryktelig følelse av å få folk i vrangstrupen... Hev med ned på sengen etter jeg hadde fått ut alle å bare gråt. Man for veldig mye hormoner og man reagere veldig forskjellig. Med barn nr 2 tenkte jeg at nå skal jeg bare slappe av på pasienthotellet å ikke ha spes mye besøk, men da var det annerledes. Nå venter jeg nr 3 å nå tør jeg hvertfall si i fra hvis jeg ikke orker:)

 

Det som er greit er hvis du kan ta i mot besøket på et annet værelse enn rommet ditt, slik at du kan unnskylde deg med at du er sliten og ønsker å trekke deg tilbake.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke dere har en hyperintressert familie eller vennegjeng så tror jeg ikke du behøver være redd for at du blir rennt ned av besøk på sykehuset :-) Det er jo bare to tre dager, og det er vel besøkstider der dere skal føde? Sak mye til at det passer for "hele gjengen" akkurat denne tiden og disse dagene, og de somhar født barn selv smiller nok godt når mannen din snakker entusiastisk om barnet og besøk, men venter til du har kommet hjem og kommet deg til rette . Du kan vel alliere deg med en venninne eller noe og be om at hun "påvirker" vennene i riktig retning ;-) De skjønner helt sikkert!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

I dag er vår lille 8 dager, vi var 3 dager på pasienthotellet på Ullevål.

Vi hadde besøk av svigers+svigersøster dagen etter fødselen, og det var greit. Ellers hadde vi 2 kjappe besøk av en tante og et vennepar med eget barn.

 

Der vi var er det endel program også, med legesjekk, fysioterapi, faste måltider i kantina og div samtaler i grupper. Vi syns dette var fint å være med på, så da blir dagene fulle nok uten for mye besøk.

 

Her hjemme har vi begrenset det til max en happening om dagen. Besøk eller en tur til byen ol. Ting tar utrolig mye tid, iallefall for oss uerfarne førstegangs...Så plutselig skal barnet ha mat, og skiftes på osv, da er det fint å ha minst mulig på agendaen:)

 

Masse masse lykke til ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt nurk er to uker nå, og det er min første. Mitt råd er be de som ikke er nærmeste familie om å komme etter at dere har kommet hjem. Jeg hadde fem dager på sykehuset pga. keisersnitt. De sier jo på sykehuset at man kan ikke se på nattesøvnen i starten men på den totale mengden søvn som en får i døgnet.. Det er ikke lett, når folk dukker opp i tide og utide... Jeg var så sliten at jeg bare gråt på nettene når lillemann fikk for seg at han ikke ville sove, jeg fikk jo ikke sovet på dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første mann, hadde vi barselbesøk på barselhotellet. Vi ga beskjed til alle som hadde lyst å ta en tur, å komme til et fast tidspunkt i restaurant/peisestue. Vi hadde ikke lyst å ha så mye besøk når vi kom hjem fra sykehuset, for å bli godt kjent med den lille. Det angret vi ikke på :). Greit å slippe å varte opp besøket, det forventes ikke når de kommer på sykehuset. Samt at det er tidsbegrenset, og alle skjønner sin besøkstid ;)... Vi gjør det nok slik denne gangen også!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i grunnen en god idé!

Tusen takk for alle gode innspill fra egne erfaringer!

 

Nå blir det føding i morgen ser det ut som. Vannet gikk i formiddag og riene kom i kveld. Burde vel ta kvelden nå, men er spill våken....

Blir spennende dag i morgen i alle fall! Nå kommer endelig Knøttet vårt!!! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må våkne opp å innsee at det er DU som bestemmer hva du ORKER! For alt han vet kan du ha lidd deg igjennom MANGE timer- og rakna fra nakken og ned- så OM dere skal ha besøk og HVOR MYE må definitivt DU avgjøre- det har han rett og slett ikke noe med.

 

Samboeren min begynte med det samme opplegget- men da sa jeg klart i fra -først ble jeg annsett som sær- men etter å ha tatt opp temaet hos jordmor ( som sa akkurat det samme som meg) skjønte han hvor stort det egentlig kunne være å føde- en vet ikke hvordan akkurat sin egen fødsel blir og må derfor ha full rett til å se ann hva en faktisk orker.

 

En venninne av meg fødte på morningen og hadde hele familien på kvelden- hun hadde hatt en ok fødsel- men det var passe slitsomt uansett. Om de nærmeste kommer 1-2 -3 dag spiller jo ingen trille- er jo greit at du også skal ha glede av det- dessuten har du mye press på deg mhp. at amming skal gå i orden også. Nei jeg håper virkelig du sier klar i fra til alle at dere må "se ann".

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom hjem fra sykehuset igår, Adrian ble født på onsdag morra,.. eneste vi hadde besøk av var selvfølgelig storebror, min mor og far og mann min sine foreldre.

vi gjorde det så enkelt forrige gang også, jeg orker ikke å ha så mye besøk på sykehuset,.

skal sies at forrige gang hadde jeg hastekeisersnitt og da orka jeg ikke heller, denne gang var de planlag ks og jeg følte meg i bedre form. men syns allikevel at det er greit å fordele besøket litt så noen kan komme hjem også:)

men det er jo individuelt hva folk syns er greit da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mye besøk på sykehuset, men der og da syntes jeg det var greit for jeg følte meg kvikk og oppspilt. Men det gikk dessverre ut over ammingen, og jeg måtte tilbake på sykehuset for hjelp noen dager etter jeg kom hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...