November nurk, i Desember Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 jeg er kanskje sær men ønsker fars som "mellomnavn" (som er forholdsvis vanlig.1020 stk) så er vi 14 i norge med mitt. Og vil føre dette videre. hva gjør dere??
skumgummimamma Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Vi lar barna få fars etternavn ettersom jeg har planer om å ta hans navn når vi gifter oss. Synes det er mer praktisk at hele familien heter det samme. Pluss er far veldig opptatt av å føre navnet sitt videre, mens jeg ikke er så opptatt av det siden jeg har min far sitt navn som jeg ikke har så mye kontakt med. Men dersom jeg hadde følt meg mer knyttet til etternavnet mitt, ville jeg nok krevd at både mitt og samboers navn skulle føres videre til barna våre.. evt. at han hadde tatt mitt etternavn, slik at hele familien hadde begge etternavnene. Jeg synes det er rettferdig at begge sitt navn blir ført videre dersom både mor og far ønsker det, og ikke klarer å bli enige. Men da er det kanskje litt vanskelig å bestemme seg for hvem sitt etternavn som skal være sist i navnet, hehe.
nettie med 4 små Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Her har snuppa kun mitt etternavn og det kommer gutten i magen å ha også. Mitt etternavn er mer sjeldent og sambo var mer imot dobbelt etternavn/ ett mellom og ett etternavn enn å videreføre sitt..
hannes Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Ungene har mitt etternavn, fars som mellomnavn, av akkurat samme grunner som hos nettie 86. Var litt bekymra for hva svigers skulle si til det, men fikk ingen kommentarer. (Mulig de tenkte sitt...)
ipeggy Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 Jeg vil det samme som deg! Min grunn er rett og slett at det flyter bedre med hans først og mitt sist - det er ikke noe mer enn det! Vi har begge ganske sjeldne etternavn, og begge ønsker å videreføre. Men han er litt "tradisjonell" på området og vil helst at hans etternavn skal stå sist. Ikke kommer han til å ta mitt etternavn når vi gifter oss heller, men det bestemmer han selv. Skal ikke være lett dette! Det er bra det er en stund til babyen kommer.
hope<3<3 Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 her er det noe av samme probleme. Jeg har et skjeldent etternavn, det er litt langt og det er hans etternavn også. så her er det å finne rett rekkefølge hehe.
Gjest Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Vi bestemte først at vi skulle hete det samme da vi giftet oss, og at evt barn skulle få ett etternavn. Deretter begynte drakampen. Jeg har også et sjeldent etternavn, som han har tatt. Han har sitt eget som mellomnavn. Barna våre har derfor bare mitt etternavn.
Maya_1 Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 Jeg er ganske tradisjonell på sånne ting, så for meg er det naturlig at både jeg og barna automatisk tar hans etternavn. Hadde han hatt et vanlig navn og jeg et sjeldent ville jeg nok tatt en diskusjon på det der, er de korte og passer sammen hadde jeg kanskje vurdert bindestrek også. Nå er forsåvidt mitt navn ganske sjeldent så vil ha det med videre som mellomnavn, men hans navn er kun han sin familie som har. Nå er vel ikke 1020 stykker så himla mange det heller, men med kun 14 er det verdt å kjempe ekstra for hvis det er fint da.
lykkelig78 Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Fornavn, mitt etternavn, hans etternavn. Fordi det klinger best, og vi har begge et sjeldent etternavn som vi vil beholde. Nå vi gifter oss tar vi mest sansynlig begge navnene begge to.
November nurk, i Desember Skrevet 20. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. august 2008 hadde jeg hatt en av disse -sen, navnene .Ville jeg ikke brydd meg så mye. Navnene våre er for lange til bindestrek. Syns jeg da. Og vil ha hans som mellom navn så klart. Hans er jo noe kjeldent det og, ser den. Hadde vi skulle gifta oss ville jeg ikke tatt hans navn da heller. men det er mest forde mitt navn er min identitet. HeHe.Klisje. Men ville tatt det inn som mellom navn evt. Men nå er jo ikke giftemål noe vi snakker om heller da. Han snakker om å gi barnet bare fars navnet. at det er tradisjon. ??
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 postkassen vår har mange navn;) Mine to barn fra første forhold fikk mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Jeg har bare mitt pikenavn, min nye samboer har sitt fødenavn, vårt felles barn vil få mitt som mellomnavn og hans som etternavn... Min eks har samboer med samme etternavn som min samboer, så deres barn har hennes etternavn som mellomnavn og hans som etternavn, og de sjøl har hver sine etternavn;) Mine to første barn får dermed mange etternavn i familien sin, med full forvirring. hihi. Synes nesten at vi bare må gifte oss med våre nye samboere og ta våre samboeres etternavn, og så har hele storfamilien ett og samme navn;)
Giinaღ Skrevet 20. august 2008 #12 Skrevet 20. august 2008 I min familie er vi også kun 8 som har samme etternavn, mens sambo's etternavn er mer vanlig. Har egentlig aldri vært noe tema, men mer en "selvfølge" at det er mitt som mellomnavn og så hans som etternavn. Men....nå lurer jeg på om jeg skal ta det opp til diskusjon igjen.
smilan Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 Jeg har vært gift og tok nytt etternavn.. egentlig var jeg litt imot det å bytte navn.. Ville heller ha laget et nytt ved å smelte 2 navn sammen eks. Barnet mitt skal ha mitt navn å bare det.
isi* med liten januar spire!! Skrevet 20. august 2008 #14 Skrevet 20. august 2008 Her skal vår lille prins ha farfarens fornavn og mitt etternavn. Når vi gifter oss (tihi knis skjer det en gang å...) så skal han ta mitt etternavn. Mitt er bare min familie som har å vi er kun tre jenter som kan føre det videre så det ble naturlig for oss begge =)
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 20. august 2008 #15 Skrevet 20. august 2008 Her får barna mitt etternavn som mellomnavn og farens som etternavn. Det gjør vi fordi fars etternavn er mest sjeldent. Hadde helt klart valgt ditt sist i og med at det bare er 14 som har det. Syns det er viktig å ta vare på navn.
toa med 2 jenter og spire:) Skrevet 21. august 2008 #16 Skrevet 21. august 2008 her har de sin far sitt.unødvendig med to.skal bytte til det etternavnet jeg også,så får jeg jo se om vi blir gift for det:)ville ikke de skal ha mitt.liker det ikke for mange grunner,så jeg får bare til å bytte selv også
Eline på vei med nummer to Skrevet 21. august 2008 #17 Skrevet 21. august 2008 Sambo har et av de vanligste sen-navnene, mitt etternavn er det kun 35 andre som har. Jeg har sagt at det er ikke aktuelt for meg å bytte bort mitt sjeldne etternavn mot et kjipt sen-navn, og at våre barn får i såtilfelle mitt etternavn - om han vil bytte er helt opp til han Alternativt så bytter vi begge til et felles familienavn, vi vurderer hans mormors pikenavn (14 stk som heter). Det er i hovedsak opp til han, og han tenker så det knaker enda, han har i utgangspunktet lyst på et felles familienavn (det vil jeg og), men klarer visst ikke helt å se for seg å bytte ... Heldigvis har han litt tid på seg
bamsemumsa m/3åring+spire Skrevet 21. august 2008 #18 Skrevet 21. august 2008 fars etternavn! mitt er et -sen navn... ingenting å samle på. (min mening, når man har annet alternativ...) Men hadde jeg hatt mammas pikenavn som er verna så hadde jeg bruk det sammen med farens navn som og er verna.
November nurk, i Desember Skrevet 22. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 22. august 2008 Ser det ikke er noe som er "vanlig" lenger. Syns det er stort av de mannfolka som tør å "ta pikenavnet". Synd at etternavn diskusjonen skal bli tøffere en selve navnet. Der er det jo mange fler å velge i. Godt det er litt tid ennå
baima Skrevet 22. august 2008 #20 Skrevet 22. august 2008 Her blir mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Men det har jeg og siden vi er gift. men hadde nok hatt det sånn uansett for han har to fra før med hans navn som vi har delt omsorg for og da ville vi at alle skal ha samme etternavn mens de får ulike mellomnavn.
Elinski Skrevet 23. august 2008 #21 Skrevet 23. august 2008 Av samme grunn som deg skal barnet vårt ha mitt etternavn, og fars som mellomnavn.
Gjest Tale30 Skrevet 23. august 2008 #22 Skrevet 23. august 2008 Hei Vårt barn skal også ha mitt etternavn og hans etternavn som mellomnavn. Jeg er den eneste i min generasjon med mitt etternavn, og dermed den eneste som kan føre navnet videre. Vi har bestemt at fornavn blir et tradisjonsnavn fra hans familie.
November nurk, i Desember Skrevet 25. august 2008 Forfatter #23 Skrevet 25. august 2008 hehe kanskje vi blir nødt til å lage et helt nytt etternavn. En kombinasjon av de to. Hørt om tillfeller. Men vi får vell en enighet.
Gjest Skrevet 25. august 2008 #24 Skrevet 25. august 2008 vi ordnet så vi alle fikk samme etternavn. vi synes at to etternavn er for mye. så liksom for meg det scenario at vår sønn heter f.eks hansen-pedersen og så møter han ei jente som heter jenssen-olsen. hva skulle liksom dem gjøre når de fikk barn he he. så vi gjorde rent bord og kuttet begge våres etternavn og tok et mere sjeldent navn som vi hadde i vår familie. enklere for alle parter. men det tok en smule tid (flere år) før mine svigerforeldre aksepterte at mannen min ikke kom til å videreføre navnet deres, men at han tok et fra min familie. tror det stakk ganske dypt. men de er vel over 30 000 som heter det så "get over it" liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå