partyoffive Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 Vurderer og redusere plassen hennes. Noen som har innspill? TRENGER man nodvendigvis være i bhg. 5 dager i uken i tilfeller hvor mamma allikevel er hjemme m/baby? (er hjemme m/baby). Kan ikke 3 hele dager i uken være nok til og tilfredstille sosialt tror dere? Er skuffet over nivået i norske bhg. når det kommer til hva de 'lærer' uansett. Det er jo bare for og leke og det sosiale man lærer hun er der. 3 hele dager kan vel gjore susen?
Gjest Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Har på mange måter gjort samme vurderinger som deg .... og er egentlig veldig fornøyd med det ) Jenta vår har plass 4 dager i uka, men bruker veldig sjeldent mer enn 3 dager. Føler at hun har godt av noen rolige dager hjemme også. Lærer en del av å leke på egenhånd, og ikke minst får jeg tid sammen med barnet mitt. Jeg personlig har et ønske om å være mer sammen med barnet mitt enn noen tilmålte (ofte hektiske) timer på ettermiddagene og i helgene..... Jeg mener, som deg (?), at betydningen av barnehage på mange måter er sterkt overdrevet... seff er det sunt med kontakt med andre barn og det pedagogiske, men en kombinasjon (når man har muligheten) av barnehage og tid sammen med familien sin er flott.... synes jeg )
partyoffive Skrevet 19. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2008 Ja dette foler jeg også sterkt. Vi gjor en del hjemme hun lærer av også. Alt fra husarbaid, baking, leser boker, tegner og maler, vi har også begynt og lære bokstaver og skriver navnet hennes osv. Hun synes dette er stas. Så kan hun få 3 dager i bhg. med venner og lek. MEN - de gjor det vanskelig for meg. Det er 'hmm, og tjaaa, og kanskje...' Vi har ingen på vente liste til og dekke en 40% plass, så 4 dagers uke kan hun IKKE få. Så sa de ok til 60% = 3 dagers uke. Jeg sa hvis hun kunne komme tirs., ons. og tors. kunne det muligens være aktuelt, men at vi foretrakk 4 dager. Nå sier de "du kan få 60% plass, men ikke tirs, ons og tors....Da blir det jo bare oppstykket og rotete. Vil gjerne ha litt rutine i dette og vil ha 3 dager etter hverandre i tillfelle. HMFF!
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Gutten min har aldri gått mer enn 50 og 60 % Første året gikk ahn faktisk 40%, da gikk han mandag og tirsdag, 2,3 og 4 året gikk han mandag, tirsdag og annenhver onsdag, siste året gikk han alle de tre første dagen i uke etter jul. aøtså 60%. Ikke noe problem med det. Ellers var han hjemme med meg eler pappan. Var med oss i fjøset og har lært masse praktisk arbeid. Han skal nå begynne på skolen og har en arbeidsinnsikt som er helt utrolig! For to år siden fikk jeg beskjed av han da vi lekte med en brio togbane at "mamma det er bedre vi venter til pappa kommer hjem, for æ å pappa vi har teknisk innsikt!!! Ergo har ikke mamman det.... Litt av en beskjed å få fra en på nesten 4 år....
partyoffive Skrevet 19. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2008 Problemet nå er mer og 'få det innvilget'. De akker og stonner og det er så vanskelig og redusere plassen.
partyoffive Skrevet 19. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 19. august 2008 dytter; flere som har erfaringer m/redusert plass i bhg.? Er det en rett, eller ett onske?
Gjest nåblejegnysgjerrig Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 Junior blir nå 5 til høsten og han har hele tiden hatt 1-2 fridager i uken. Jeg er også særdeles skuffet over hvor lite de lærer i barnehagen. Mesteparten av tiden vi har sammen som familie går med til å AVLÆRE alt han aldri skulle ha lært i barnehagen. Den sosiale læringen og leken blir også kvalitetsredusert, fordi det er FOR MANGE barn. Det er alt for lite rom for en-til-en lek, som er langt mer utviklende enn enn drøss med unger som bare suser ukonstruktivt rundt hverandre og til stadig avbryter hverandre i leken. Synes du tenker helt fornuftig jeg. Selv har jeg mange ganger lurt på hvorfor jeg i det hele tatt sender sønnen min i barnehage.....
Gjest nåblejegnysgjerrig Skrevet 19. august 2008 #8 Skrevet 19. august 2008 Glemte forresten å legge til at vi hele tiden har hatt 100 % plass, slik at vi har kunne sjonglere litt, og bytte på hvilke dager som er fridager osv. (Så han ikke ender opp med å ha fri de dagene det skjer de mest spennende tingene i barnehagen osv.).
partyoffive Skrevet 19. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 19. august 2008 'Nåblejegnysgjerrig' - vet du hva at nå ble jeg nysgjerrig..he-he. Fordi du skrev et annet innlegg ang. fiolin timer i Asker/Bærum, så jeg antar du bor i området. Vi bodde i Asker/Hvalstad fram til Juni, og har nå flyttet til Royken. Har barna i kanvas bhg. her. Er du kjent med de? Hva synes du om nhg. i Asker/Bærum? Generellt har jeg samme syn som deg, så jeg ble nysgjerrig på hvilken bhg. du har barna i...?
Gjest nåblejegnysgjerrig Skrevet 19. august 2008 #10 Skrevet 19. august 2008 Heisann. Har ikke hørt om kanvas, er det en spesiell type barnehage? Generelt, når det gjelder barnehager, føler jeg at kanskje de mer oppegående barna ikke helt fanges opp i systemet, i forhold til nok og tilpasset stimuli osv. Min erfaring, og uansett også forventning, er jo at barnehagene er tilrettelagt for A4-barna.... Selv har jeg et barn som er nokså oppegående, og han trives ikke spesielt godt i barnehage. Jeg tror han sliter med å finne likesinnede som vil leke leken slik han finner den interessant osv. Og han lærer rett og slett for lite. Når et barn selv sier det har lyst til å lære å lese, lyst til å lære engelsk osv. er det jo helt primære behov som krever tilfredsstillelse - da er det jo veldig synd at en barnehage ikke er imøtekommende i det hele tatt.... Ellers har vi erfart at rammeplanen for barnehager ikke nødvendigvis blir spesielt fulgt... Vi sliter med en barnehage som har sluntret unna på et par punkter. Men, altså, når det gjelder læring, føler jeg at jeg har så veldig mye mer å gi selv ved å ha ham hjemme. Etter at han begynte i barnehage (begynte som 3åring) føler jeg det har vært en veldig stagnasjon i forhold til hva han lærer... Det synes jeg er skremmende.
partyoffive Skrevet 19. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 19. august 2008 Ja, jeg satser på og ta de ut 2 dager i uken og få en 60% plass. Skal ikke skryte på meg at barna mine er særdeles oppegående, men de er to språkelige, og har tidligere gått i Preschool i USA, og der hadde de mer 'læring' i form av bokstaver, tall, former, farger, konsepter og folelser m.m. Læringen skjedde i 'klasserom' stil, men utrolig kreativt og morosmt gjort. Mine synes det var kjempestas. De gikk kun 2 dager i uken i USA, men fikk utrolig mye utbytte av det, og lærte masse og lekte masse. Her er det liksom bare leking og spising og en tur i skogen i ny og ne foler jeg. Ikke stort av det vi ikke kan dekke hjemme. Grunnen til at jeg i det hele tatt vil ha de der 3 dager i uken er for det sosiale samspillet og integreringen som tar plass i en slik instutisjon. Dette er jo en viktig del for senere skole gang osv. + selvsagt og få venner.
Gjest nåblejegnysgjerrig Skrevet 19. august 2008 #12 Skrevet 19. august 2008 Jeg er sikker på at du gjør et riktig valg. Det er grenser for hvor mye de trenger av barnehageformen for sosialisering. Men, som du sier, litt er nok nødvendig i forhold til senere. Dessverre er jo ikke lengre nabobarn hjemme på dagtid så sosialiseringen kan foregå i litt mer foreldrekontrollerte former. Personlig føler jeg et veldig behov for å følge opp den sosiale biten også noe selv, i forhold til ren veiledning av barnet i forskjellige situasjoner. Hvor vi kan snakke om ting i etterkant, eller at jeg blander meg inn om noe går over stokk og stein osv. Så vi har forsøkt å oppsøke steder med andre barn innimellom når vi har fridag. En barnehage vil jo aldri kunne erstatte foreldre når det gjelder akkurat den biten, da det rett og slett er for mange barn per voksen. Som foreldre kan man jo følge med på eget barn som hauker, om man vil... Så, altså, barnehagesosialisering med måte... - mener jeg...
Gjest nåblejegnysgjerrig Skrevet 19. august 2008 #13 Skrevet 19. august 2008 Bor forresten på Hvalstad - men kjenner ingen som har flyttet herfra til Røyken.... Så synd da!!! Ellers kunne jo barna våre ha møttes innimellom :-) Her blir det også baby om en stund!
Gjest nåblejegnysgjerrig Skrevet 19. august 2008 #14 Skrevet 19. august 2008 Skjønner godt du likte opplegget i USA. Jeg skulle ønske vi hadde førskoletilbud her...
partyoffive Skrevet 20. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 20. august 2008 'Nåblejegnysgjerrig' Da har vi sikkert gått om hverandre på butikken e.l. he,he. Vi bodde kun på Hvalstad i 1 år. Vi leide en sokkelleilighet etter at vi kom fra USA. Oppe i lia.....??? Kanksje du vet hvor jeg mener...? Hmmm...prover og tenke på hvem jeg husker som var gravide når vi flyttet... Jeg hadde min eldste datter i Steiner nhg. på Hvalstad og den mellomste i park på Nesbru. Kjempefornoyd m/park på Nesbru. Synd de ikke har lignende her i Royken. Ville brukt parken helt fram til hun var 4, så bhg. kun det siste året for skolen hvis det hadde vært et tilbud her ute. Preschool i USA var veldig bra. Sosialt, kreativt og veldig lærerikt. 2x i uken for 2 & 3 åringer, 3 dager i uken for 4 åringer, og 4 dager i uken for 5 åringer. Hver dag fra 6 år. Vi var veldig fornoyd, barna snakker fremdeles om dette stedet. Det som er synd er at hun har glemt mye av det hun lærte der borte. Det er en av grunnene til at vi vil ha henne hjemme et par dager i uken også , slik at vi kan lese og skrive litt med henne igjen. Tall synes hun også er goy. Hjelpe mamma i huset er goy + hun har en lille soster og leke med. Neste år når hun starter skolen....da vet jeg ikke helt. Vet ikke om vi vil bli perm. i Royken. Har du hort noe erfaring m/den int. skolen i Bekkestua? Ellers så kan man jo alltids legge til itt av læringen hjemme utenom hva de gjor i skolen også. Vi har 1 år og tenke på.
partyoffive Skrevet 20. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 20. august 2008 Kanvas, forresten er en Privat Bhg. organisasjon. Tror ikke de har noen i Asker. Det er en gruppe bhg. som har rottet seg sammen og kjort felles opplegg mot en extra medl. kontigent og extra her & der for +++ de mener du skal få. Pengemaskin med andre ord.
Gjest nåblejegnysgjerrig Skrevet 20. august 2008 #17 Skrevet 20. august 2008 Heisann, Jeg vet nok ikke hvem dere er, men synd vi ikke kjente hverandre da dere bodde her. Høres ut som at vi deler litt oppfatninger om ting. Artig du nevner Steinerbarnehage. Den lille gutten min begynte i Steinerbarnehagen på Nesbru og gikk der ett år. Vi var veldig fornøyde med mye. Trygt og godt sted for barna, men vi følte det pedagogiske opplegget 'holdt igjen' litt for mye når det gjaldt å lære barna bokstaver, tall osv. Vi hadde på forhånd bestemt oss for at han bare skulle gå der ett år, og det året bekreftet vår oppfatning. Vi byttet derfor barnehage i håp om at junior ville lære enda mer der, men kan vel ikke akkurat si vi er fornøyde nå heller... dessverre... (Så her går det i førskolebøker når vi er hjemme! Jeg synes bare det er så utrolig viktig å stimulere et barn når barnet selv viser veldig interesse for å lære). Har vært i kontakt med den internasjonale skole på Bekkestua et par ganger, i ren frustrasjon over vanlige barnehager. De kjører jo et mer typisk Engelsk opplegg, med ordentlig (før)skole. Forsøkte å få ham inn i siste liten i høst, men da var det for sent.. Det er også, dessverre, forferdelig dyrt der! Men, om dere er interessert i å bevare engelskspråket hos barna er det jo et supert alternativ. Så vidt jeg har skjønt er skolespråket Engelsk. Opplegget virker veldig seriøst, og det er jo et stort pluss at barna blir mye mer kjent med internasjonal kultur. Vi har egentlig ikke vurdert den skolen når junior skal begynne i 1. klasse neste høst. Vi har hørt at Hvalstad skole er veldig bra. Om den fremdeles er det vet jeg ikke, men det har vært en foregangsskole som har testet ut nyere pedagogiske metoder. Har du forresten noen tips til hvordan lære junior litt mer Engelsk? Vi var på ferie i England med ham for 2 år siden, og han ble veldig interessert i å lære språket. Jeg har lett etter egnede læremidler som gjør det hele litt morsomt og motiverende, men har ikke funnet noe. Har blant annet lett etter typisk britisk barne-tv DVD'er for de minste, hvor de går igjennom farger, tall, bokstaver osv., men har ikke funnet noe. Det beste jeg har funnet så langt er dette: www.teddylanguage.no Om du har noen tips, tar jeg gjerne i mot, er jo synd å ikke putte Engelsk i ham når han selv sier han vil lære.
Gjest nåblejegnysgjerrig Skrevet 20. august 2008 #18 Skrevet 20. august 2008 Leste litt nå på kanvas.no - ser veldig fornuftig ut, litt i retning av steineropplegget!
partyoffive Skrevet 20. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 20. august 2008 Enig der - Steiner bhg. er et trygt og godt sted og har mange gode verdier for barna og ta med seg, men vi syntes også at i det store og hele var det ikke helt 'i tråd med realiteten og resten av verden' kan du si. har forovrig hort at den Regnbuen/nesbru er hakket bedre enn den på Hvalstad. Mye tull og rot der. Dårlig kommunikasjon, adm. osv. Har hort Bekkestua int. school er dyr. Det er det...hmmmVi snakker engelsk hjemme siden min mann/pappa er engelsk språkelig (nå er det sikkert noen som kan legge sammen hvem vi er..men,men! DVD'er jeg vil anbefalle er: (hold deg fast...Little Einsteins, og Mickey Mouse Clubhouse. Er ikke stor fan av TV for barna, og ikke helt Disney enthusiast heller generellt. Men vi liker og se Disney filmer sammen som familie i ny og ne, og disse 2 nevnt over har en morosom måte og lære på. Mine har hatt stor interesse for disse. De er nå 3 1/2 og 5. Når de var yngre syntes de 'Learning w/Vinnie The Pooh' var stas og lærte grunnleggende ting der også.
Gjest nåblejegnysgjerrig Skrevet 20. august 2008 #20 Skrevet 20. august 2008 Jeg noterer meg DVD tipsene. Mange takk. Er ikke så glad i tv for barn vi heller og begrenser det til et minimum. Men akkurat når det gjelder å lære språk, tenkte jeg en DVD kanskje kunne bra :-) Aner fremdeles ikke hvem du er, så du kan bare ta det med ro :-)
Gjest nåblejegnysgjerrig Skrevet 20. august 2008 #21 Skrevet 20. august 2008 Så heldige barna dine er, forresten, som får både norsk og engelsk inn med morsmelken! Utrolig stor fordel senere i livet!
partyoffive Skrevet 20. august 2008 Forfatter #22 Skrevet 20. august 2008 Da har jeg vært i Bhg. og fixet 60% plass til min 3 1/2 og 5 åring. 3 dager i uken i Bhg. 2 dager i uken hjemme. 1 kveldaktivitet den ene dagen de er hjemme. Helt perfekt! Dette blir bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå