Gå til innhold

Prevensjon til modne jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør jeg be legen om etter fødselen?

Jeg vet legen vil anbefale sterilisering (jeg er 35), men jeg har så liten lyst til å gjennomgå det inngrepet. Gubben vil nok ikke heller.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk satt inn en hormonspiral etter at minstesnupp var født. Da var jeg 39 og hadde fått mine tre barn. Ønsket egentlig at mannen skulle sterilisere seg, men det ville ikke han...

For meg fungerer hormonspiralen bra. Hadde småblødninger de første tre-fire månedene, men ingen blødning i det hele tatt har kommet etter det.

Skrevet

Hei,

Jeg synes nå det var tidlig dersom legen anbefaler sterilisering allerede nå. Har hørt mye bra om noen piller (ikke vanlig p-piller, men tror ikke det er slike mini-piller heller). Har ikke erfaring fra disse selv, og husker som sagt ikke hva de het, så ikke noe mye hjelp å få fra meg, men kanskje verdt å få mer informasjon fra legen.

Skrevet

Takk for svar:-)

Legen er så bastant på sterilisering fordi jeg har hatt mye plunder i dette svangerskapet, og får 3 tette. Det er nok ikke alderen i seg selv hun har hengt seg opp i, snarere helse- og familiesituasjon. Hormonspiralen høres ut som et greit nok alternativ. Høres godt ut å slippe blødninger etter hvert...Tror jeg skal be om den.

Skrevet

Jeg synes det er herlig befriende at mannen min er sterilisert,jeg.

Pleide å bli skikkelig dårlig av hormonpreparater, og glemsk er jeg til tusen.

Så hvis kirurgen kuttet nok av strengene, blir det aldri flere barn her. Puh!

=oD

Skrevet

Jeg signerer Northernlights,- men så er det lenge siden jeg bare var 35 altså :-)

Skrevet

Her har også mannen vært under kniven, Han ville egentlig gjøre det etter nr. to var født, men da protesterte jeg. Etter at nr. tre hadde kommet var vi enige, og det ble gjort fort og greit.

Hovedsaken er at dere er helt enige om dere skal ha flere barn eller ikke. Kanskje er det for tidlig å bli enige nå, og da er det jo greit med annen prevansjon en stund.

Men du kan vel ikke få hormonspiral rett etter fødselen? Legen min ville i hvert falle ikke sette inn spiral før tre måneder etter fødselen min pga.infeksjonsfaren.

Skrevet

Jeg tror jeg er langt fra å være rødstrømpe, men i denne debatten kjenner jeg at feministen i meg våkner litt... eller ikke bare litt, faktisk.

Har hatt diskusjonen på hjemmebane vi også, og etter en laaang tenke- og forberedelse- og grue-seg tid har gråtassen "tatt det store skrittet" (i direkte og overført betydning, he, he).

I vårt tilfelle har jeg de siste årene hatt mine runder med både kobber- og hormonspiral. Var ikke helt tingen for meg, den siste spiralen måtte opereres ut og uker med blødninger fulgte. Ikke kan jeg ha p-piller eller p-sprøyte heller pga blodpropp i nær familie.

Og siden sterilisering for mannen er mye mindre komplisert enn for kvinnen mente jeg valget var ganske enkelt.

Men så har du jo dette med at mannen er så redd for dette underlivet sitt da. Den sitter langt inne. Og gjorde det her også. Så da var det bare å ramse opp alt mitt underliv har måttet gjennomgå: normale fødsler, setefødsel, revning, sying, operasjon og blødninger etter operasjon. Jeg var ikke akkurat ubekymret jeg heller når det kom til å ha sex etter å ha fått såpass juling. Ville det bli det samme? Ville det gjøre vondt? Ville jeg være ødelagt der nede? Større? Ville kroppen min bli stygg? Ville han se på meg på samme måte som før? Osv. osv.

Hvorfor skal vi jenter ikke kunne stille litt krav til mannen også? Etter å ha sørget for prevensjon de første 20 åra syntes jeg det bare var rett og rimelig at han kunne ta ansvar for de kanskje 5 siste. Vi har fått 3 flotte barn sammen og vi er enige om at det er nok.

Og så er det argumentet med skrekkhistoriene da. Om alle mennene som får komplikasjoner - eller mister potensen.

Ja, da er det jo bare å ramse opp alle vi kjenner som har hatt tang-forløsning eller 12. grads repturer eller andre skrekk-fødsler. For de er det maaange av! Det er nesten som det av og til er konkurranse om å ha hatt de værste fødslene, spesielt får man som gravid høre sånne historier.

Nei, jenter! Våre redsler, skrekk eller bekymringer er ikke mindre verdt enn guttas. De er mer pysete enn oss, men det ikke god nok unnskyldning. Det er nå min mening.

Og sørg for å finne noen menn som har gjort dette uten problemer, som kan fortelle om det videre. Sånn som gråtassen her hjemme, som virker minst like bra som før;-) Og som ikke hadde noen komplikasjoner av noe slag. Inn og ut samme dag, kjørte selv til og fra klinikken.

Nemlig!

Skrevet

Takk, tebekaa, for fint innlegg. Du har rett i at vi jenter ofte finner oss i for mye. Jeg får nok heller prøve å bearbeide gubben, hvis det viser seg at hormonspiralen ikke funker på meg...

Skrevet

enig med tebekaa.

Heldigvis var det aldri en diskusjon her i huset, Tror nesten det var han som foreslo det, og det skjedde da jeg var 5 mnd på vei med det barnet vi aldri planla.

;o)

Så var det trygt å ha sex de siste mnd av graviditeten, uten å være redd for å bli gravid iallefall..hehe

(det skal jo en god del "tømminger" til, før det er helt tomt for sædceller).

Etter mine 6 fødsler, føler jeg også at jeg har gjort mitt. For ikke å snakke om alle årene jeg har ammet tilsammen (7 år).

Mannen min klaget aldri etter inngrepet. Aldri sa han et ord om at det gjorde vondt, men han tok smertestillende, så det hjalp såklart., Det grodde fort, og han har hatt absolutt null plager etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...