Gå til innhold

kvalme=mindre sjanse fo sa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig redd for å miste, snakket med en venninne i dag som mente at det var liten sjanse for at noe kommer til å skje siden jeg er så kvalm. Dere som har hatt sa stemmer det for dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min britiske svangerskapsbok står det at forskning viser at de som er kvalme har minde sannsynlighet for SA enn de som ikke er kvalme, og de som kaster opp har mindre sannsynlighet for SA enn de som bare er kvalme. Man vet ikke hvorfor det er slik, men en teori går visstnok ut på at dersom man er kvalm så spiser man annerledes og tar mer hensyn til graviditeten.

Men nå er jo ikke sannsynligheten for SA så veldig stor i utgangspunktet da, og den reduseres for hver uke som går. Lykke til :)

Skrevet

Jeg var konstant fyllesyk forge gang, og jeg mista ! :/ Men nå er jeg extremt kvalm, og jeg spyr og hittil har det gått bra ! :)

Skrevet

hm...ja har høyrt den teorien eg også. Men eg har vært masse kvalm i to av mine svangerskap og då mista eg i v.11 og v.12. Med dei 3 andre (og den som er i magen no) var eg ikkje kvalm i heile tatt, så veit ikkje eg.

Meiner at teorien går ut på at ein har masse "gravidehormoner" i kroppen om ein er mykje kvalm og dermed har mindre sjangse for å miste, men det stemte ikkje på meg da.

Samtidig har eg to venninner som har "budd over doskåla" i hennholdsvis 4 og 7 måneder og som nå har vellskapte barn :)

Så veit ikkje om det er så særleg hold i dei teoriane eg.

Skrevet

Må bare få påpeke at teorien om at man "tar mer hensyn til svangerskapet og spiser rikitg" IKKE har noe med sa å gjøre. En sa skjer uavhengig av hvorvidt man tar folat, spiser kjøtt, salami, what not...jeg blir så utrolig provosert av slike utsagn, det får det til å høres ut som de som mister kan for det selv. Grr!

Utover det; ja, det sies at de som er mye kvalme har mindre "sjangs" for å miste, men det har med hormon-nivået i kroppen å gjøre, ikke hva man spiser...

Skrevet

Jeg var kvalm, kasta opp og lå på sykehus med hyperemisis forje gang, hadde sett hjertet slå på ul, men mista den lille i uke 10+5 likevel... Hormoner var det nok av, men den lille var nok ikke helt frisk desverre! Enda kvalmere denne gangen, og har ei lita tulle som sparker masse :) Tenk på det at det helst vil gå bra, lykke til med magen :)

Skrevet

De som er kvalme har som oftest mer av hcg hormonet i kroppen og jo mer man har av dette hormonet jo mindre sjanse er det for å miste i sa/ma ja..

Men man skal selvfølgelig ikke stole helt på denne teorien fordi det finnes jo ingen regler uten unntak :)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om; Jo flere symptomer man har, jo større er sjansen for at det ikke skal ende i SA.

Men tror egentlig ikke så veldig mye på det..

Jeg har ikke hatt noen symptomer i det hele tatt, og er 25 uker i dag:o)

Skrevet

Var ikke meningen å fornærme noen, refererte bare til det som stod i boken. Vil ellers påpeke at jeg skrev "spiser annerledes".

For å utdype det som står, så står det at blant de tre gruppene gravide (1.ikke symptomer, 2. kvalme, 3.kvalme og kaster opp) så var det henholdsvis flere SA i gruppe 1 enn 2 og minst i gruppe 3. I følge boken har man IKKE vitenskapelige bevis for hvorfor det er slik.

Hovedforskjellen mellom gruppene ellers var at gruppe 2 og 3 tok det mer med ro og spiste annerledes (naturlig nok), det var derfor en teori på at dette også kunne være en faktor som spiller inn.

Det betyr jo ikke at man beskylder de som har hatt en SA for å ha forårsaket det selv. Men gravide som har stor risiko for SA blir jo ofte bedt om å ta det mer med ro av legen. De fleste vet jo ikke om at de har høyere risiko for SA før de faktisk har opplevd det. Så det kan jo være at det er en sammenheng. Er man skikkelig dårlig så vil man jo automatisk foretrekke sofaen (eller baderomsgulvet) store deler av dagen enten man er blitt bedt om å ta det med ro eller ikke.

Skrevet

Har vært gravid 9 ganger og aldri vært kvalm men har hatt kun 1 sa, så vet ikke om jeg tror noe særlig på akkurat det der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...