Håperogtror Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 For ei flott side dette er! Håper noen kan ta seg tid til å lese dette: Jeg er 42 år og har to store barn fra et tidligere forhold. Jeg ble fort gravid med begge og hadde fine svangerskap. Nå har jeg truffet "mannan i mitt liv" - han er barnløs (og yngre enn meg), og vi vi ønsker oss veldig sterkt et barn sammen. Jeg har 2 ganger blitt raskt gravid med ham (begge gangene etter at jeg hadde passert 40), men mistet begge gangene, dessverre. Nå har vi strevd i flere måneder med å lykkes på nytt, og jeg/vi sysler med tanken på assistert befruktning. Jeg føler at tiden er i ferd med å løpe fra meg, spesielt siden de siste par syklusene har vært ustabile. Jeg skal til gynekolog neste måned, og håper da å finne ut om jeg allerede nå har begynt å komme i overgangsalderen. Jeg lurer på så mangt, jeg! F.eks.: Er det noe håp om å bli gravid (med eller uten hjelp) dersom overgangsalderen har begynt å gjøre seg gjeldene? Er det positivt at mannen er yngre enn meg, eller spiller det ingen rolle? Hvilket sykehus tar imot sånne "gamlinger" som meg? Finnes det noen støtteordninger, siden mannen min på sett og vis er ufrivillig barnløs (og selv om jeg har barn)? Osv., osv..... Jeg ønker å høre oppmuntrende historier, for nå er jeg ganske fortvilet, men tåler også å bli presentert "harde fakta". Blir uansett glad for svar, dette betyr mye for meg/oss!
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Hei! Mormor fikk 13 barn, de to siste når hun var 44 og 47 år gammel, men det var lenge før en begynte med ass befruktning. Selv startet jeg med barnefødslene altfor sent, dvs jeg møtte ikke min mann før jeg var 30 år, og han var drøye 5 år yngre. Vi fikk to barn ved naturmetoden da jeg var 32 og like før jeg ble 38. Som 41-åring oppsøkte jeg klinikk Hausken i Haugesund, og ved første forsøk fikk vi vårt barn nr 3 når jeg var 42 år. Jeg kommer aldri i nærheten av mormors barneflokk, men har et håp om å få like mange barn som min mamma (4). Derfor kommer vi til å prøve ass befruktning en gang til, og om 3-5 uker vet vi hvordan det ender. Jeg er nå 43 år, og er ikke i overgangsalderen. Overgangsalderen tar normalt flere år frem mot 50-års alderen, men det blir jo gradvis vanskeligere å bli gravid, så i vår alder kan det være en god ide å benytte seg av det private tilbudet innen ass befruktning. Jeg har også hatt mine spontanaborter, men det betyr ikke at en eventuell ny graviditet vil ende i abort. Du må bare satse litt hvis du vil ha resultater. Lykke til! mvh
Maisen65 Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Hei! Din historie ligner veldig på min. Har også to store barn fra tidligere forhold. Traff drømmemannen for sju år siden og etter tre-fire år meldte ønsket seg om et felles barn. Han er noen år yngre enn meg og hadde ikke barn fra før. Først gikk det ett år uten at jeg ble gravid. Da jeg var 41 mista jeg to ganger ganske tett. Tok da kontakt med Medicus i Trondheim som var villig til å gi oss ett forsøk. Prøver viste at jeg nærmet meg overgangsalder. Startet behandlingen i aug-06. Fikk ut 5 egg, men desverre ble ingen befruktet- uvisst av hvilken grunn. Forsøket ble ansett som avbrutt, og vi fikk tilbud om et nytt. Var igang med det da det ble klart at jeg var blitt gravid igjen på naturmetoden. Mistet på nytt, en veldig nedtur! Vi stabla oss på beina igjen og startet på ny frisk på nyåret -07. Fikk ut 4 egg er 3 ble befruktet ved ICSI (mikroinjeksjon). Disse ble fryst da jeg fikk blødning like før uttaket. 1. fryseforsøk var i april og satte inn to egg, negativt. 2. fryseforsøk startet i juni, men måtte igjen avbrytes pga av blødning. Satte inn det siste fryseegget på august i fjor i naturlig syklus, følte at kroppen hadde fått i overkant mye hormoner. Testet positivt for 1 år siden i morgen :-) I dag har vi en skjønn liten datter på 3,5 mnd :-) Anbefaler Medicus på det varmeste. Føler deg ivaretatt, samtidig som de ikke gir deg falske forhåpninger. I tillegg er de veldig hyggelige! Lykke til!
Håperogtror Skrevet 20. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2008 Tusen takk til dere, Lissi og Maisen, for at dere tok dere tid til å dele erfaringer med meg! Jeg ønsker dere lykke til med henholdsvis prøving og "fix ferdig baby"! Det blir spennende å høre hva gynekologen sier om min status, men jeg håper vi blir like heldige som deg, Maisen - ikke sant, Lissi? ;-) Krysser fingrene for deg!
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 Det er din tur nå Håperogtror, siden jeg og Maisen "leder" med ett barn. Som jeg har sagt mange ganger før, jeg unner de barnløse og sliterne m/fler å lykkes mye mer enn jeg tenker på å lykkes selv med neste IVF. Jeg har allerede fått bonusbarnet mitt, og det skal vel forferdelig mye til at vi er så heldige to ganger på rad. Nå må du og din (nye) kjæreste endelig få et kjærlighetsbarn sammen, det fortjener dere, og det er slett ikke for sent;) Krysser fingre og tær for dere også mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå