Gå til innhold

Må jeg ha dåpssamtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha dåpen til sønnen min i en annen kirke enn den menigheten jeg tilhører (fordi jeg selv ble døpt der osv) Hun på prestekontoret der som jeg skal døpe han sa at HVIS jeg skulle ha dåpssamtale så måtte jeg ha det i den menigheten som jeg tilhører..(i den kommunen) Betyr det at jeg ikke MÅ?

Hva snakker man om i en dåpssamtale?

Følte det virket litt halvrart ut å ha samtalen med en menighet, og dåpen med en annen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg skal også døpe sønnen min i en anna menighet ennden vi sokner til. Og fik da vite at man skal ha dåpssamtale og den foregår i den menigheten man sokner til.

Skrevet

Man snakker med presten på stedet man bor uavhengig av hvor man skal døpe barnet. Man må selvsagt ha en samtale med presten før dåpen, presten kan også komme hjem til deg.

Hadde jo blitt veldig tunvindt for mange og måtte reise til stedet der dåpen skal være for å ta en samtale med presten, samtalen skjer jo en tid i forveien. Dessuten er det jo den "lokale" kirken barnet skal bruke og knytte et forhold til.

I en samtale snakker man litt om hvorfor man vil døpe barnet, litt om fadderene, hvorfor de er valgt, hva som skal skje i kirken, hvor man skal sitte osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...