Mammaen til Isak Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Pleier bruke fløterester i vafler jeg, så det går sikkert an. Smakssak det
Mom2Two Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Jeg bruker aldri noe som har gått ut på dato, jeg. Det er jo en grunn til at varer datomerkes. Men det var kanskje ikke svaret du ville ha:-p
Gjest Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Så lenge det ikke er blitt dårlig er det greit. Ja, det er en grunn til datomerkingen, men de fleste produsenter er såpass redde for misfornøyde kunder og dårlige varer at de daterer varene tidligere enn strengt tatt nødvendig. Dermed går det i de aller fleste tilfeller helt fint å spise en vare selv om den gikk ut for noen dager siden :-)
gærne ko Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 Datomerkinga er jo der for å gi et hint om kor lenge ting er holdbar, står jo som regel best før. Veldig ofte er ting holdbart mykje lenger enn datomerkinga. Så lenge fløta lukter ok hadde eg brukt den.
ohayoo Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 det blir kastet tonnevis med mat i Norge, mye mer enn for noen år siden for alle produsenter har redusert "levetiden" på mat veldig mye. Egg f.eks hadde veldig lang holdbarhet før, mens nå går de ut på dato på null komma svisj. som onkelen til mannen min sier: "Best før, betyr ikke dårlig etter"
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 jeg syns det nesten er viktigere hvor lenge ting har stått åpnet jeg, er den gått ut på dato for bare få dager siden men uåpnet ville jeg luktet på den og evt helt den over i et annet glass enn bakebollen først for å se om den skiller seg. datostempelet er ofte satt med god margin og mange matvarer holder en god del lenger
gullungemamma'n til 3!! ;-) Skrevet 19. august 2008 #8 Skrevet 19. august 2008 Ikke noe prob. det nei!! ;-) Bak og stek i vei! men har den begynt og surne kan den sette litt smak seff. Det meste går bra når maten varmebehandles faktisk!! Og jeg så noen nevnte egg...-De blir faktisk bedre og bake med når de ikke er helt ferske og holder seg myyyye lenger enn holdbarhetsdatoen som brukes nå. Tror det var bortimot en måned lengre holdbarhet på eggene før, om ikke mere. Men de kan faktisk holde seg på månedsvis ved riktig oppbevaring!
UnePune äntligen hemma! Skrevet 19. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 19. august 2008 Da har jeg laga pannekaker - og det blei bra. Fløta var uåpna, men gikk ut på dato den 15.8. Så gjenstår det å se om vi overlever... =P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå