Gå til innhold

Noen med erfaring med epidural her??


Silja-78

Anbefalte innlegg

Jeg er 2.gangsfødende, og er blitt anbefalt bruk av epidural ved forestående fødsel. Dette på grunn av styrtfødsel forrige gang, som resulterte i store innvendige skader. Nå mener jordmødrene jeg har vært i kontakt med at en epidural vil kunne sinke pressfasen, og dermed redusere risikoen for tilsvarende skader. Jeg er imidlertid skeptisk, da jeg har hørt mye negativt om epidural. Noen andre som har erfaringer å dele med meg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk epidural ved min første fødsel, men det var pga langvarig fødsel og smerter, så det blir ikke det samme som du lurer på.

Men iallefall så har jeg også hørt veldig mange som lovpriser epiduralen, så jeg tror dette er veldig individuelt.

Jeg personlig vil prøve å holde meg unna det denne gangen, men det er pga at de hadde slik problem med å sette den sist og jeg fikk veldig vondt i stikkstedene lang tid etter. Men under fødselen så likte jeg den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange har god hjelp av epidural. Jeg fødte 2 august for 3 gang og fikk epidural. Ingen tvil om at det hjalp på smertene under åpningsfasen. men....det er alltid et men. Åpningsfasene mine varer bare 2-3 timer. jeg fikk bare nytte av dette i 1 time, og jeg syntes at det var veldig vanskelig å presse i utdrivningsfasen. Fikk ikke føling med riene og klarte ikke jobbe ordentlig. Dette gjorde at han måtte tas med vacum og det var veldig smertefullt. Likevel, alt i alt hadde jeg nok valgt det igjen. Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fantastisk effekt av epidural begge gangene. Jeg har ikke fått så stor dose og ikke vært smertefri, men det har hjulpet vanvittig!!! I tillegg slappet jeg mer av og jobbet med riene, slik at jeg hadde motsatt effekt enn mange ved at åpningsfasen gikk raskt og riene bare tiltok. Siste fødsel gikk jeg fra 3 cm til 10 cm på 1 time. Epiduralen virker jo vanligvis ikke noe særlig på utdrivningsfasen ( finnes jo ulike typer), selv hadde jeg ingen effekt i den fasen. Med første presset jeg i ca 45 min, mens med andremann ble det bare to pressrier...... Har prøvd akupunktur, men det ble faktisk verre for meg da jeg følte meg hemmet med alle disse nålene rundt omkring. Ble skikkelig stresset....

 

Selv har jeg vært heldig og har hatt ingen bivirkninger. Selvfølgelig er det litt vondt i ryggen etterpå, men det er jo virkelig ingenting i forhold til det å føde!!

 

Jeg har forstått at det er noen faktorer som kan øke risikoen for bivirkninger (feks hodepine); dersom den fødende er veldig overvektig eller har mye væske i kroppen - eller dersom den fødende er veldig urolig når man setter epiduralen.

 

Jeg har ikke bestemt meg på forhånd når det gjelder denne fødselen heller, er veldig spent (-:. Kanskje det går fint uten epidural... ? Vi får se, jeg tar det som det kommer. Jeg vet hvertfall at epiduralen har hjulpet meg til 2 fantastiske fødselsopplevelser!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt epidural ved begge de to forrige fødselene mine. På den første, som var noe langvarig var det fantastisk å få en liten "pause" innimellom de værste riene, men da andremann meldte sin ankomst, gikk det veldig fort og jeg fikk aldri gleden av den. De jordmødrene jeg har snakket med sier det er veldig avhengi av når tid i fødselsprossessen den blir satt, får at du skal få full virkning av den.

 

Men, nå som jeg venter 3.mann, sverger jeg til den igjen og har allerede gitt beskjed til føden om at det er et sterkt ønske.

 

Er du blitt den anbefalt, syntes jeg bare du skal takke ja. Kan den være med på å gi deg en bedre fødsel, ser jeg ikke noe annet enn positivt ved det.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal antagelig føde setebarn..så da blir d epidural..men jeg liker ikke tanken..har født to ganger før uten ,så dette har skremt meg ..men jeg har hørt så mye bra om d,så nå er jeg rolig igjen..eneste jeg gruer meg til er stikket i ryggen..

å jeg skal gi beskjed at jeg skal ha en DYKTIG lege som setter den!!

d er veldig viktig for meg..å jeg skal gi kla beskjed om at jeg ikke vil ha for stor dose..jeg vil kjenne når jeg skal trykke å sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikker på at det går kjempefint (-:. Dersom du har klart å føde 2 ganger uten epidural er jo det stikket ingenting. Jeg har ikke kjent at de har stukket meg i det hele tatt, riene har liksom overgått alt annet.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er gutten vår en uke, og jeg fikk epidural da jeg fødte han.

Det var åpningsfasen som tok mye tid hos meg, ( var på sykehuset kl 02.45, fikk epidural ca 8.30 og gutten var ute 17.30 )og etter epiduralen klarte jeg endelig å få slappet av litt og hvilt. Hadde nesten ingen smerter, men kjente pressriene godt, og klarte å jobbe godt med dem.

De hjelper til med drypp ol. for å få gode rier hvis det er nødvendig.

 

Det gjorde absolutt ikke vondt å sette den, men dene ene foten min ble litt smånummen. Det gjorde ikke så mye, var bare litt rart når jeg skulle på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre andre med gode erfaringer..

ser for meg at jeg må pinnholde i samb når de skal inn med nåla..

men d høres jo litt deilig ut da..å ha en nesten smertefri fødsel..:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...