Gå til innhold

Noen med erfaring med epidural her?


Silja-78

Anbefalte innlegg

Jeg er 2.gangsfødende, og er blitt anbefalt bruk av epidural ved forestående fødsel. Dette på grunn av styrtfødsel forrige gang, som resulterte i store innvendige skader. Nå mener jordmødrene jeg har vært i kontakt med at en epidural vil kunne sinke pressfasen, og dermed redusere risikoen for tilsvarende skader. Jeg er imidlertid skeptisk, da jeg har hørt mye negativt om epidural. Noen andre flergangsfødende her, som har erfaringer å dele med meg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På meg satt de epidural som kunne brukes til keisersnitt, så jeg har ikke noe god erfaring med epidural. Den sinket fødelen, og jeg måtte ha mer drypp, og så ble det så vondt at epiduralen ikke funket mer, og da skrudde den den opp. Det resulterte i at fødselen stagnerte igjen, og de satt opp dryppet. Det ble en vond sirkel.

 

Det jordmødrene sier om at epidural sinker fødselen er helt riktig. Faren er bare at de sinker den sånn at du mister riene og må settes på drypp. Det blir sikkert en veldig medisinsk fødsel, med overvåking og ikke mye frihet for deg. Etter at det er sagt, så er det jo ikke så vanlig med styrtfødsel hos førstegangsfødende, så kanskje det er lurt å høre på jordmødrene?

 

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort hvis jeg var i din situasjon. Jeg antar at siden de planlegger epidural, så må du vel settes i gang også da. Det tror jeg at jeg er mer skeptisk til enn selve epiduralen.

 

Lykke til med avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager så mye til trådstarter for at jeg bøller meg inn i tråden din..Fikk bare litt krypp da jeg leste svaret fra sullemor. Jeg skal settes i gang på termindato. Er 2 gangs fødende, fødte vanlig\naturlig\alene forrige gang. Hvorfor er du skeptisk til igangsetting av fødsel? Ble utrolig bekymret jeg nå. ( Noe jeg sikkert kan ta fagbrev i å være etterhvert. Bekymret og hysterisk. ;) )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Beklager at jeg gjør noen mer bekymret. Jeg hadde en HELVETES fødsel sist, og burde ikke fortelle om det på denne måten her.

 

Jeg hadde svangerskapsforgiftning, og ting skjedde rundt meg uten at jeg fikk vite hva som foregikk. Jeg var alvorlig syk og legene bekymret, de gjorde bare det de måtte for at både jeg og barnet skulle overleve. De fortalte meg ingenting.

 

Jeg har hørt mange snakke om at de har hatt flotte fødlser på tross av at de har blitt satt i gang. Dette tror jeg selvfølgelig er mulig, men min erfaring med både epidural og drypp er litt ekstrem. Jeg skal prøve så godt jeg kan å holde meg unna epiduralen denne gangen, men det er nok fordi de satt den må en annen måte på meg enn på den vanlige epiduralbrukeren. Jeg ble "lammet" fra livet og ned, uten at smertene forsvant. Min fødsel var et produkt av jordmødre og leger, og jeg satt på sidelinjen og så på når barnet ble dradd ut av meg med tang. Dette skjedde ikke fordi jeg ble satt i gang, eller fikk epidural, men fordi jeg hadde svangerskapsforgiftning.

 

Min historie er bare en skremmende fødelshistorie, og jeg beklager at jeg uttalte meg ang. epidural i utgangspunktet, siden jeg ikke har hatt en normal opplevelse med den.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er 2 gangsfødende nå i september og tenkte jeg ville svare på innlegget ditt. Jeg hadde en forholdsvis normal fødsel sist, begynte som vanlig, men etter 14 timer stoppet det opp, dvs jeg hadde masse rier, men disse hadde ingen effekt. Jeg hadde frem til dette ikke fått noe smertestillende foruten badekar og akupunktur. På dette tidspkt var jeg skrekkelig sliten og ba om å få epidural når jeg skulle få drypp da jeg hadde hørt at dette gjorde vondt. Og det fikk jeg!! Det var helt supert følte jeg. Jeg fikk hvile meg litt fra smertene mens åpningen gikk sin gang, det var vondt, men den verste smerten var borte, jeg klarte å spise litt og når pressriene begynte var jeg klar.

 

jeg er helt sikker på at dette gjorde mitt til at jeg i ettertid har sagt til folk at å føde var skikkelig kult og flott!! jeg har allerde snakket med gynekologen om å få epidural denne gange også. Men, jeg fikk ikke så mye epidural, det tok smerten bort, men jeg klarte å stå på bena.

 

 

Lykke til med fødsel!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også født en gang før med epidural og synes det var helt glimrede. Jordmoren beskrev det som en "drømmefødsel" til tross for at jeg synes det var helt ubeskrivelig vondt. Fødselen min var ganske rask (6 timer) men når det åpner seg så raskt gjør det fyktelig vondt. Epiduralen ble satt ganske sent og ikke så mye, så jeg hadde full kontroll selv. Tok bare bort toppene på de verste riene. Pressriene kjente jeg GODT! Og det var bra sa de for da trykker man når man skal:-) Fikk litt drypp på slutten for å holde på de gode riene. Er helt klar for epidural denne gangen også. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke slik at epidural garantert sinker riene da. Det KAN skje, men slettes ikke med alle. Jeg fikk epidural sist, men hadde like hyppige og kraftige rier likevel. Hadde en kjapp fødsel. Synes det høres rart ut at en jm har anbefalt deg epidural. Det beste må jo være å ta det som det kommer. Dersom man har styrtfødsel er det jo uansett sjelden tid til å sette epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk epidural ved første fødsel. Da hadde jeg holdt på i så mange timer, at jordmødrene mente at det ville få meg til å slappe av, og at det skulle åpne seg mer. Veene stoppet litt opp etter at de satte epiduralen, så de måtte øke dryppet. Jeg husker at det var slitsomt, men det skal det joogså være.

Jeg synes det var ubehagelig, da jeg mistet følelsen i høyre side. Det tok noen timer før jeg kunne stå på bena. Steriltvannspoplene fungerte mye bedre i ryggen enn epiduralen.

Jeg vil ikke ha epidural nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...