Gå til innhold

Bier og blomster og en 5 åring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min skal snart fortelle sønnen min på 5 1/2 år at han skal bli storebror :) Er da klar over at det vil komme mange spørsmål, som om åssen babyen kom inn der, åssen den kommer ut osv osv...

Da lurer jeg på hva dere andre som har barn på samme alder har fortalt dem om dette med åssen barn blir til? Vet ikke helt hva som er normalt å vite i den alderen. Vil ikke risikere å hente han i barnehagen en dag og så har han delt "og sånn blir babyer til" historien til alle barna, hehe.....

Noen gode råd? :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk de spørsmålene der da min datter var 4 siden min søster da fikk en liten baby, vi lånte rett og slett noen bøker på biblioteket med tegninger og masse gode forklaringer som passet til den alderen, min datter ble da hvertfall tilfredsstilt ang sine spørsmål uten at jeg slapp å gå i dybden på hvordan barn blir til osv. Det er sånt man kan ta senere, min datter er nå 14, og jeg mener jeg tok den skikkelige alvorspraten med henne da hun var rundt 11 siden hun allerede da begynte puberteten og det ble naturlig for oss og ta en alvorsprat :-)

Skrevet

Hei!

Jeg venter mitt første barn, så har ingen erfaring med sev å fortelle dette til noen. Samtidig så husker jeg veldig godt at mamma forklarte meg om dette når jeg var ganske liten (under skolealder.) Jeg fikk et søsken da jeg var tre, så det var vel i den perioden. Vi leste Trond Viggo sin bok "Kroppen vår" på sengen hver kveld. Der er forplantning et av kapittlene. Det ble en like naturlig del å lære om som å lære om f.eks. øret. På den tiden gikk jo Trond Viggo sitt program på tv også. Etter å ha sett ham løpe rundt å kaste ut sædceller hadde jeg en rimelig god ovesikt over hvordan dette funket. Mamma lærte meg at dette var en fin ting som voksne mennesker som var glad i hverandre gjorde. (Jeg lærte også at det ikke alltid måtte bli barn av det. Det må ha vært her hun klarte å lære meg om kondomer også.) En av tingene jeg husker veldig godt var at jeg lærte at damer har tre hull i nedentil. Tissehullet, fødselshullet og rompehullet. Veldig kjekt å kunne briljere med når de andre ungene i gata trodde det ble barn av at pappaen putet tissen sin inn i tissen til mammaen.

Selv har jeg veldig tro på at man ikke skal vente for lenge med å forklare barna dette. Spør de; ja da tror jeg det er riktig å svare. Svarene må selvfølgelig tilpasses at det er et barn som skal forstå hva det er du forklarer. Utover det er barn enkle og fordomsfrie. De er opptatt av kroppen sin og nyskjerrige på hvordan verden funker. Da kommer dette mysteriet naturlig inn i denne vitebegjærligheten for de fleste. Barn snakker sammen. De fanger opp bruddstykker av hva voksne sier, de ser tv og lager fantasier. Jeg tror det er bedre at vi forteler dem hvordan ting henge sammen enn at de feilinformerer og missforstår hverandre. Kanskje blir de også skremt. Venter man til puberteten blir det fort flaut og ekkelt og skulle snakke med foreldrene sine om dette, og mest sansynlig har de allerede plukket opp hvordan det fungerer via andre. Tar man det tidlig kan vi kontrollere hva som blir den første informasjonen de får. Da har de dette med seg når de skal ut i verden og få alle de andre versjonene. Så kan vi gradvis videre lære de om alle de andre dimensjonene av det å bli voksen og trene på å lage barn som også er viktig. Nemlig å respekter sin egen kropp (og andres) og lære å kjenne og respektere sine og andres grenser.

Vel, så min vurdering er altså at en 5 åring er voksen nok til å få vite om dette hvis informasjonen og språket tilpasses alderen. Hva som blir sagt i barnehagen dagen etter tenker jeg ikke er så farlig. Kanskje kan vi voksne bli litt flaue, men ungene tåler det og barnehagepersonalet har nok erfaring i å takle slike temaer. Når alt kommer til stykket er jo sex en fin og naturlig ting. det tenker jeg det er viktig at vi signaliserer i stedet for å være flaue og unnvikende. Det vil fort kunne prege ungenes forhold til sex det også og ikke nødvendigvis positivt. Hvis vi lærer de at dette er naturlig tidlig så vil det forhåpentlig følge de videre og de slipper å føle skam og skyld i tilknyttning til sex slik som mange voksne og kanskje særlig kvinner er preget av, forhåpentlig i avtakende grad.

Vel, dette var mine synspunkter. Lykke til uansett hva du velger å gjøre!

Skrevet

Tusen takk begge to ;) Tror jeg skal dra innom bibloteket og se om jeg finner boka om kroppen vår..! Da kan jeg vise og forklare og vi kan se på bildene.... Supert!

Takk igjen :D

Skrevet

Jeg er førskolelærer og arbeider i barnehage, fikk mange spørsmål av barna i forrige svangerskap når magen vokste. kjøpte en flott bok; Det er ikke storken. Den forklarer hva som skjer på en bra måte som barna forstår, der står det i tillegg mye annet som vi sikkert får spørsmål om etterhvert. om homofili, kroppen, innvandring+++ mange ting som kan være vanskelige å snakke med barna om. jeg har veldig gode erfaringer med denne boken. Lykke til;)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...