Gå til innhold

Hva ligger blodtrykket ditt på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll idag, og blodtrykket mitt er på 125 / 60.

Min lege sa dette var litt høyt når man er gravid.

Høyt blodtrykk skremmer jo vannet av meg, så jeg bare lurte på hva dere damer ligger på. :)

Er 23+1.

Takker for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det var ikke høyt..

jeg har 132/80 og de sier det ligger innenfor normalt:S

jeg er 18 uker.

Skrevet

kan ikke si at jeg syntes det var høyt da. undertrykket ditt haller jo heller mot det som er lavt.

jeg ligger på alt mellom 115/75 og 85/55. den siste tiden har det vært mere 90/60. men da plages jeg litt med slapphet og svimmelhet innimellom.

det svinger veldig hos meg. jeg er 22+6

Skrevet

Hm...kan ikke helt skjønne at legen mente blodtrykket ditt var høyt...

Jeg har hatt lavt bt ved de to første kontrollene i svangerskapet - 100/60 og 95/60.

Sist svangerskap hadde jeg derimot høyt bt. Da var det gjerne 140/90 osv. På slutten ble jeg innlagt med høyt bt og hevelser i kroppen. Da var bt 180/110. Du har jo veldig langt igjen til noe sånt da! Jeg ville ikke blitt nervøs av et sånt bt i hvert fall. :)

Skrevet

Legen mener sikkert at det er litt høyt mtp på at du er gravid (da er trykket som oftest litt lavere enn vanlig) så det kommer vel an på hva du vanligvis ligger på.

Jeg har litt høyt trykk til vanlig ca 140/90, nå i uke 27 er det gått ned til 140/80.

Skrevet

jeg hadde 90/50 på 1.sv.kontr i uke 10.

er nå 17+ 5

vet ikke hva som er normalt??

noen som vet?

Skrevet

Nei det var jo ikke høyt! Vanlig bt er ikke det 130/75 da? ca...

Jeg hadde 135/75 sist tror jeg, men det har visstnok steget litt :P

Skrevet

Jeg har ny fastlege nå, fra etter jeg ble gravid, så hun har vel ikke kontroll på hva jeg vanligvis ligger på...

Tidligere i svangerskapet har jeg ligget på 110/70, 120/60 og 100/60, så jeg synes ikke det har forandret seg stort heller... O_o

Skrevet

Nei, jeg synes heller ikke det var høyt.

Hun sa forrige gang jeg var der at hun synes det var litt høyt og, og da lå det på 100/60. O_o

Begynner littebitt å tvile på at hun har heeelt peiling på hva hun snakker om...

Skal til jordmor på fredag, så jeg får ta det opp med henne da. :)

Skrevet

tror jordmora di trenger å sjekke blodtrykket sitt selv. 100/60 er faktisk i nerkant av normalen. det er ikke under noen omstendighet høyt ihvertfall.

normalt BT varierer mye. men man kan kansje si, om man skal si noe, at undertrykket optimalt sett bør være fra 80 og nedover. mens overtrykket ikke bør overstige alder+ 100. men merk da sier jeg optimalt. det finnes like mange blodtrykk som rumper.

men som sagt normalen varierer veldig, det innspilles både av livvssituasjon, stress, om du har slappet av før måling, hvor veltrent du er, vekt, kosthold osv...osv... mange har høyere BT når de skal måle seg hos legen pga "prestasjonsangst" hvis man kan si det sånn. har de målt hjemme hos seg selv, ville ofte resultatet blitt noe lavere. jeg har bestandig høyere hos legen enn jeg har hvis jeg måler hjemme.

Skrevet

er i uke 17 og trykket var sist 110/74. Rart at hun sa du hadde høyt blodtrykk....ikke alle leger som er like fantastiske....jordmoren vet nok bedre...

Skrevet

Det optimale blodtrykk er 120/80, men lavere enn 80 er også bra. Når det kommer under 60 kan det kjennes litt ubehagelig ut pga at da blir en ofte svimmel. Synes også det høres veldig rart ut at legen din synes at et trykk på 100/60 er høyt..Dette med overtrykk 100+alder har de gått vekk ifra nå, det var en tommelfingerregel vi lærte da jeg gikk sykepleien, men det anbafales ikke at overtrykket er så høyt som f.eks 160 på en 60 år gammel mann (bare et eksempel) en 40 år gammel kvinne bør heller ikke ligge på 140 i overtrykk over lengre tid.

Skrevet

har hatt på 126/79 130/65 og 128/64og mente det var veldig bra hun da.i uke 20 nå

Skrevet

100/60 sist jeg var på kontr. Noen uker siden nå.

Er plaget litt med lavt BT og blir ofte svimmel osv.

Skrevet

Er i uke 15, trykk på 100/60 +/- fra gang til gang....

Det er fint..

Ligger til vanlig på 110/60 og lav puls ca 55..

Det kommer ann på hvor gammel du er på trykket ditt, hva du spiser og hvor mye du trener.

Skrevet

120/80 - er 22 + 6 uker. Blodtrykket mitt har vært det samme gjennom hele svangerskapet så langt.

Skrevet

på forrige kontroll i slutten av juli var bt på 120/60, var da i uke 16. Har ligget jevnt rundt dette helt til nå i hvert fall.

Skrevet

Jeg ligger på rundt 90/60. Det er lavt..

Skrevet

hi hi jeg ar 145/95 jeg da, så ditt er ikke sååå høyt :o)

Er i uke 25, og blodtrykket går bare oppover og oppover

Skrevet

110/70 24+2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...