Gå til innhold

dere som er/var veldig kvalme når dere var gravide....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan fikk dere det til å gå best mulig gjennom dagen?

jeg hadde enkelte dager hv or jeg var kvalm rundt uke 7-9 og kastet opp bare 2-3 ganger, tenkte da at jeg var heldig som hadde sluppet billig unna i dette svangerskapet da det gikk over... hadde hyperemesis forrige gang og det gikk bare mer og mer på jo lenger ut i svangerskapet jeg kom...

men nå er jeg 12 uker på vei, og det siste uka har vært jæv.... i alle fall siden fredag, da har jeg spist lite og ofte og nesten bare kjeks, brødskiver og lett mat men absolutt hver gang jeg har spsit har jeg kastet opp! det eneste som fungerer litt er å drikke et halvt glass med saft eller eplejuice og så legge meg ned da holder jeg på det... har ikke klart å få i meg mer en halvliter drikke pr dag heller, prøver med vann men bare brekker meg...

begynner å bli skikkelig sliten nå, formen er grei så lenge jeg ikke spiser, da kan jeg være oppe og gjøre litt, men så fort jeg får mat i magen er jeg kvalm. føler meg helt ubrukelig, har ikke orket skolen denne uka, heldigvis bare forkurs jeg kan lese hjemme. jeg er skikkelig bekymret for at jeg kommer til å bli dårligere jo lenger jeg går nå... noen som har vært ekstremt kvalme i et svangerskap som kan fortelle hvordan det ble med neste??

har prøvd slike bånd mot reisesyke, reisesyketabletter prøvde jeg sist gang uten hell og noen legen skrev ut... vil jo helst ikke spise masse medisiner heller.... men nå må jeg snart holde på maten for det går rundt for meg når jeg resier meg opp om dagen og formen er skikkelig dårlig, sover ca 14-16 timer i løpet av et døgn nå men er trøtt hele tiden....

noen tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde god effekt av ingefær, prøvde både te og tabletter kjøpt på helsekost.

Drakk også et glass brus de morgenene jeg var ekstra kvalm, det hjalp. Tror det var en kombinasjon av kullsyre og sukker/søtsmak.

Men jeg var sjøsyk/fyllesyk de første mnd, følte jeg...men det gikk over.

Skrevet

Har det nå og hadde det forrige gang (men forrige gang gav det seg heldigvis rundt uke 18-20) - ingenting hjalp/har hjulpet til nå, selv om jeg holder på mer mat denne gangen. For min del klarer jeg å spise, men må holde meg noenlunde i ro rett etterpå (ca 1 time er best). Og så spiser jeg lite og oftere. Sliter egentlig mest med å drikke, og klarer nok ikke drikke mer enn kanskje en halv liter til dagen. Har til gjengjeld prøvd det meste, alt har gått i perioder for meg. Har drukket iste, saft, diverse brus, vann, mens akkurat nå bare "tvangsdrikker" jeg Farris Bris med lime. En slurk litt ofte klarer jeg som regel å holde på men det blir ikke mer enn kanskje 3 store melkeglass i løpet av en dag. Te fungerer overraskende bra forresten - liker best sånne som smaker "jul" (krydderte altså). Prøv deg litt frem og se om du finner noe du liker, og som ikke smaker så inni gamperæva grusomt når du evt får det i retur. Mild mat feks. Jeg har egentlig gitt litt opp og bare "overlever" dag for dag, og tilpasser heller maten min etter hvordan den smaker når den kommer opp igjen, fremfor å prøve å tenke på kurer. Og har vel klart ås lå meg litt til ro med det selv om det ikke akkurat er "gøy". Det er godt med tikka masala, men forferdelig å få i retur, så da spiser jeg heller en skive med leverpostei i stedet for det er ikke så ille, hehe... Husk å få legen til å passe godt på deg mtp å passe på vekta di og at du får i deg nok drikke (kan sjekke på urinprøve) - får du altfor lite så kan du evt få intravenøst. Jeg har sluppet det begge gangene, men som sagt så kommer ikke maten i retur med en gang den treffer magen heller... Ja og så syns jeg det hjelper å ikke ligge flatt etter maten - sitt litt mer opp så "renner" maten rett vei.

Skrevet

sist gang ble jeg fulgt nøye opp med blodprøver og urinprøver men slapp heldigvis å legges in fo rintravenøst da, husker bare at det var ille å ligge rett og ut kaste opp da også men jeg føler meg mer dårlig nå egentlig, sikkert fordi sist gang ble jeg sykemeldt fra jobben min men denne gangen vil jeg gjerne følge studiene jeg tar men føler at jeg ikke klarer... gikk ned 4 kg før 15 uker sist gang, nå har jeg gått ned 3 og er 12 uker på vei... får håpe det gir seg snart :) ringte legen, har helt glemt å få første time til svangerskapskontroll pga bryllupsforbedrelser i sommer :) men nå er legen på ferie så skal dit 8 sept....

har prøvd ingefær, det hjalp litt men nå klarer jeg ikke det heller lenger, får prøve litt ulik drikke, det eneste som duger nå er halvt glass eplejuice som drikkes sakte :)

Skrevet

Med første barnet hjalp det å småspise hele tiden, og unngå fet mat og ting med mye sukker i.

Reisesyketabletter tok jeg noen få ganger når kvalmen var ille, ellers tok jeg tørket ingefær (fra helsekost) og drakk ingefærte.

Med andre barnet hjalp ingenting, og jeg lå rett ut i 7 mnd. :P

Nå er jeg ikke så kvalm. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...