Sannamor ;)Fødeklar:) Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 Jeg var og handlet noen dyner idag,Hun i butikken fant frem alle dun dunene de hadde,men så sa jeg at jeg ville ha vanlig dyne,(syntetisk). Oge hun så rart på meg,og sa at alle valgte dun dyne (hun var riktig nok gammel,men). Har 2 barn fra før,og har alltid brukt de enkle dynene. Og er fornøyd med dem. Hva med dere?? er det virkelig sånn,at det er bare meg som ikke bruker dun dyne til de små??? Skal jo ha dun pose med lammeskinn i vognen når det blir kaldt:) vasker dere forresten nye dyner før de taes i bruk???
**Lillemy** Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Her blir det ikke dundyne i alle fall... Jeg synes det er mye bedre med vanlig dyne, og mye mer allergi vennlig ) Om den må vaskes.... Hm... Har jeg faktisk ikke tenkt på.. Hadde ikke tenkt å gjøre det, bare lufte den, kanskje????
miakan Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Jeg ble anbefalt å kjøpe syntetisk i tilfelle allergi hos den lille. Dynene er vasket, som med alt annet vi har skaffet, eller fått til baby'n...
2690 Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Dun dyner er også alergi fri !! Alt som barnet skal ta i bruk som er nytt bør vaskes før bruk!! Uansett er det vel smak og behag hva man ønsker å bruke, selv har jeg både dun og syntetisk dyne, en til vogna og en til senga.
Mrs. Bouquet Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 Studien er fra 1998, ikke spesielt fersk heller. Jeg syns det er rart at så mange henger etter med kunnskaper om allergi, spesielt når mange i familien er allergiske. Leser man på NAAF så har de også etterhvert gåt mer og mer bort fra å anbefale syntetisk til allergikere. I alle år har rådet til allergikere og astmatikere vært å kvitte seg med dunputa og dundyna og bruke syntetisk i stedet. Nå viser det seg at sengetøy med kunstfiber trolig forverrer plagene dine. En fersk studie viser blant annet at innholdet av allergiframkallende stoffer fra husstøvmidd er åtte ganger høyere i puter med syntetisk fyll enn i dunputer. En av fem nordmenn er allergiker, og om lag 40 prosent av oss vil oppleve å ha allergiske plager i løpet av livet. Ny kunnskap - Undersøkelsene gir oss helt ny kunnskap. Dersom funnene blir bekreftet i større studier, har vi et klart eksempel på hvordan ikkedokumenterte råd om helse basert på tradisjon og skjønn direkte kan ha forverret sykdommen, sier Martinus Løvik, seksjonsoverlege i Folkehelsa. For noen kan syntetisk sengetøy bety økte astmaplager med alvorlige pustebesvær, nesekløe og rennende øyne. Løvik har gjennomgått den nyeste forskningen på området. Resultatene er gjengitt i siste nummer av Tidsskrift for den norske lægeforening. En av undersøkelsene avslørte at dunputer hadde en klart beskyttende effekt på barn med alvorlige pustevansker, sammenliknet med puter med syntetisk fyll. Stikk motsatt - Funnene er svært overraskende, og kan tyde på at sengetøy av dun reduserer risikoen for å få allergiplager. Til nå har vi trodd det stikk motsatte, sier Løvik. Dette kan skyldes at preparatene som er brukt for å teste allergikere, har inneholdt rester av midd fra fuglene. - Når pasientene så har reagert mot middrestene, har vi feilaktig forvekslet det med reaksjoner mot dun og fjær, sier Løvik. Den statistiske sammenhengen mellom astma og middallergi er sterk. Midd er mikroskopiske dyr som trives aller best i den varme og fuktige senga di. Du ser dem ikke, men i mikroskop viser de seg som fryktinngytende åttebeinte monstre. De livnærer seg på hudavfall fra mennesker, og det er særlig avføringen deres som gir oss astma- og allergiplager. Om lag åtte timer i døgnet, eller en tredjedel av livet ditt, deler du seng med de små krypene. Hodeputa viktigst - Luft og støv fra hodeputa presses ut når vi flytter eller snur på hodet. Puta kan derfor være den gjenstanden i innemiljøet som er aller viktigst for helse og sjukdom i luftveiene, sier Løvik. Ifølge overlegen viser dette at det er svært viktig med godt renhold og jevnlig lufting av sengetøyet. - Her har trolig syntetisk sengetøy en fordel framfor fjær og dun, som må spesialrenses, sier Løvik. Norges Astma- og Allergiforbund synes Løviks funn er svært interessante. Fram til i dag har de rådet mange av sine medlemmer til å kvitte seg med sengetøy av dun. - Resultatene var nye for oss. Vi vil ta opp saken med våre rådgivende leger og Folkehelsa. Det danske forbundet er også aktuelt å kontakte. Det har utviklet dyner og puter der fjærene er kapslet inn for at allergikerne ikke skal reagere, sier Ernst H. Honningdal, informasjonskonsulent i forbundet. http://www.dagbladet.no/pds/1998/04/21/84117.html
halloween-termin :) Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 Sist brukte vi stort sett ullteppet mer enn dyne - den vi kjøpte - men knapt brukte var vel syntetisk så vidt jeg husker.
ChellBell - har født! Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 Jeg har begge deler fra forrige barn - som nå er 14 år, og som jeg skal bruke. Kommer til å vaske dem først.
slurp Skrevet 19. august 2008 #8 Skrevet 19. august 2008 Jeg er allergisk mot dun, så jeg har valgt syntetisk dyne til babyen. Det kan jo være at den blir allergisk sånn som meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå