Gå til innhold

Til flergangsfødende og andre eksperter!! ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når har hodet festet seg hos dere ? Jeg er i uke 34 nå, og hodet er ikke festet. Skal til JM om tre uker.. Hvis babyen da sitter i seteleie, hva skjer da ? Blir det prøvd snuing osv av babyen? Jeg mener, da er jeg jo i uke 37 allerede...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette ditt første barn eller er du og fleregangs? Det er helt normalt at hodet ikke fester seg før fødselen er i gang hvis du er fleregangs:-)

Hvis hodet har ligget ned hele tiden fortsetter det nok å gjøre det. Hvis barnet plutselig snur seg i sete, vurderes snuing ut i fra størrelse, mengde fostervann osv.

Men nå går du vel til kontroll 1 gang i uken, og da sjekkes dette hver gang:-)

Selv er jeg 4. gangs, og ikke noe festet hode her heller, men ligger rett vei i alle fall!

Lykke til!!!

Skrevet

Er andregansfødende her.. Går ikke til JM 1 gang i uka, men det hadde vært fint. :) Vet jo at det er normalt at hodet fester seg under fødselen, men håper liksom på at hodet skal feste seg før jeg da. :) Hvis fødselen starter med vannavgang og hodet ikke er festet blir det jo til at man må legge seg ned for å ikke få navlestrengen rundt hodet på babyen osv. Det virker bare mye tryggere hvis hodet hadde festet seg .. HELST NÅ! ;)

Skrevet

Som flergangsfødende er det vanlig at hodet ikke fester seg og det er helt normalt. Man trenger IKKE legge seg ned hvis vannet går, ihvertfall ikke hvis man har kort veg til sykehuset. Bor du på landet med en times reise er det kanskje noe annet. Ved seteleie prøver de kanskje å snu ( de gjorde det til meg med førstemann), men siden dette er nr 2 til deg kan det være de lar deg føde i sete.

Skrevet

Lærte om dette på kurset på sykehuset igår.

Hos førstegangsfødende så fester hode seg gjerne i uke 35-36, og kanskje senere. De snur seg iallefall sjelden etter denne tida.

Alt er trangt hos førstegangsfødende, så stripping er unødvendig.

Jordmor sjekker mormunnen, modning og om hode har festet seg, evt hvor mange cm det er osv når hun sjekker - dette skal man ikke gjøre selv av to årsaker, det ene er at man ikke har erfaring nok og det andre er pga bakterier. Hun bruker hansker. Mormunnen er lang og man må ganske høyt opp - dette kan gjøre litt vondt.

Lærte også at man skal måle tiden mellom riene, altså tiden fra siste rie slutter, til den neste begynner - og oppgi den tiden når man ringer inn. Når det er ca 5 min mellom hver rie, og dette har holdt på i 1-1,5 time, først da skal man tenke på å reise til sykehuset.

Dette er en fase som oftest tar 12-13 timer, så om man reiser inn for tidlig, blir man bare målt og tatt prøver av, for så å måtte reise hjem igjen. Man skal ned til 1 min mellom hver rie, først da er man ordentlig igang.

Skrevet

Ja, setefødsel er jo noe jeg ikke akkurat ønsker meg! Men vil jo føde naturlig. Ønsker ikke KS. Jeg føder store barn. Har ligget over sf-målet hele veien og datteren min veide 4360g og var 55 lang. En setefødsel blir vel vanskeligere jo større babyen er ?? Lurer på om lege ville anbefalt snitt hvis babyen min blir veldig stor. Eller om da en setefødsel er helt okay da også ?

Skrevet

Med min nr 1 ble jeg strippet! Og vondt var det! :S Viste ikke at det var unødvendig. :/ Nå er jeg jo andregangsfødende, og synes allikevel hodet burde feste seg nå! hihi;) men, men.. :) Naturen må få gå sin gang. Jeg stoler på kroppen min uansett ! :)

Skrevet

Skjønner godt at du ønsker hverken setefødsel eller KS, men tror fortsatt ikke du trenger å engste deg over at hodet ikke har festet seg. Det gjorde ikke det med nr to til meg og har heller ikke gjort det nå (termin om 13 dager). I følge min lege kunne hode også "løsne" etter at det hadde festet seg så de var ikke så "nøye" på det lengre. Uansett tror jeg at hvis det fester seg gjør det det mye senere når man har født før.

Skrevet

Ja, du har rett i det. :) Får jo ikke gjort noe med det allikevel. Får nok bare smøre meg med tålmodighet og vente å se. :) Moren min fødte lillebroren min uten at hodet var festet. dete hele ble ganske dramatisk. Hun ble hentet med ambulanse osv. Så det har nok satt litt støkk i meg. Ønsker jo å føde med minst mulig sykehuspreg og mest mulig naturlig også denne gangen, så tanken på ambulanse som henter meg fordi navlestrengen kan snurres rundt nakken på babyen, det frister ikke ! hehe ;) Men, det går nok bra! Gjør jo som regel det :)

Skrevet

fordi om hodet ikke har festet seg, er det veldig sjelden at det er plass til at navlestrengen kommer imellom likevel, så lenge babyen ligger med hode nedover

Skrevet

Okay :) Deilig å høre!! Får bare håpe babyen legger seg med hodet ned (festet eller ei) å ikke danser samba inni der da! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...