Gå til innhold

VEEELDIG treg mage...noen fler?Råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med treg mage. Det er ganske ubehagelig for den blir så stor og jeg føler jeg blir enda mere kvalm...=( Jeg spiser jo vanlig, men det kommer nesten ingenting ut.. dette kan jo ikke gå bra i lengden... noen som har det sånn? Burde jeg oppsøke lege? Eller noen gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er veldig vanlig.

drikk mye vann, spis fiberrik kost, og biola/youghurt!

god bedring!

Skrevet

Jeg sliter med det samme som deg. Har også slitt med en del magesmerter i det siste, og håper dette skylder at jeg ikke får gått nok på do.

Fikk et tips om svisker idag. Har ikke fått prøvd det ut enda, men skal gi en lyd når jeg ser om det funker eller ikke. Ellers vet jeg at et par kiwi om dagen skal løse litt opp. Og ananasjuice skal også hjelpe på.

Lykke til :)

Skrevet

Svisker hjelper nok. Men husk og drikke mye ved siden av. Mye av rådene mot treg mave kan virke mot sin hensikt dersom man ikke drikker nok. Svisker kan man også få som juice eller kompott dersom man ønsker avveksling eller synes sviskene er vanskelig å få ned. Plommer kan og hjelpe og rosiner. Tørkede aprikoser kan også virke.

På apoteket kan du få noe som heter lactulose. Spør om det er ok å ta dette når man er gravid. Dersom du er kvalm er dette ganske søtt og seigt og kanskje ikke særlig lett og få ned. Jeg ville anbefalt svisker eller liknende først.

Lykke til!

Skrevet

Ok da prøver jeg svisker og masse vann =) Er ubehagelig, for magen blir så stor, og begynner jo å lure på hvor alt jeg putter i meg blir av.. men leste et sted at det ikke bare er dumt, for hvis systemet går tregt så får fosteret større mulighet til å ta til seg næring.. så det er vel bra da=)

Skrevet

Jeg sliter også med dette etter at jeg har blitt gravid.

Dette har sin grunn at maten passerer langsommere i fordøyelsessystemet slik at den kan lettere tas opp som næring til fosteret. Så det har sin grunn, selv om det er plagsomt!

Jeg har begynt med Activia og håper det skal hjelpe :)

Skrevet

Kan jeg spørre hvor langt dere er på vei?

Jeg er 5+4, og trodde ikke treg mage skulle være noe problem før fosteret var blitt så stort at det var "i veien".

Skrevet

Spis 1 ss linfrø 1 - 2 ganger om dagen (formiddag og kveld).Jeg har det i yogurth, men du kan blande det inn i hva som helst. Husk å drikke masse vann! (for ellers blir det bare verre).

Jeg er 5+6 nå - og det har hjulpet for meg :)

Skrevet

Jeg har også veeeeldig treg mage, og mye luft. Jeg drikker mye mer enn før, men det hjelper liksom ikke. Jeg får vel bare finne meg i det en stund. Det kommer ut til slutt.

Skrevet

Allbran hver morgen fungerer supert. Har så fin mage atte...

Skrevet

heihei!

dette problemet hadde jeg også i et par uker! endelig føler jeg meg litt normal igjen nå!

men jeg brukte lactulose i 1uke (det er hvert det, så du ikke får hemorider, d vil du ikke ha;))bør blandes med juice eller noe, og rør godt!

jeg spiste også 1yougurt med 2ss linfrø i hver dag + masse frukt!! husk også å drikke masse vann (helst ikke for kaldt).

ellers er biola og andre sure melkeprodukter gode!

lykke te!! det gir seg nok snart!

Skrevet

Jeg slet også med dette en stund, men har som flere andre her inne begynt å spise yoghurt med 1-2 ts linfrø i hver dag, og det hjelper kjempegodt! Anbefales! Linfrø får du kjøpt på vanlig matbutikk.

Skrevet

Mange gode råd innfor vanlig kost - som vann, fiberrikt, yoghurt / biola, svisker...

Om det fortsatt ikke hjelper, har apoteket laktulose - en seig, søt oljelignende greie. Den har som jobb å smøre tarmene dine innvendig, for med det å holde magen mer ved like liksom. Den skal ikke taes i stedet for det over, men i tillegg til feks. mye drikke...

Helt ufarlig for lillingen i magen :o)

Skrevet

Activia fungerer veldig fint for meg!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...