Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å bli gravid igjen nå, men tenker litt på svangerskapsforgiftningen. Er det større sjanse for å få det denne gangen? Og hvordan håndteres det?

Noen med erfaringer?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor tidelig fikk du preeclampsi?

Ja du har en økt risiko for å få det igjen, men den er ikke mye større enn ved første svangerskap. Dette håndteres i mitt tilfelle med tettere oppfølgning, ekstra ul for å se på gjennomstrømningen i morkaken i uke 24, hjelp til å unngå mye vektøkning(dersom det er et problem for deg).

Avhengig av jobben, er det noen som får beskjed om å stresse ned/sykemeldt for å unngå ekstrem belastninger.

Men stort sett får jeg inntrykk av at det ikke blir gjort særlig mye for de som har hatt preeclampsi. Dette skyldes nok at en ikke vet helt hvorfor noen får det, samt at risikoen for å få det igjen ikke er veldig stor.

hvor stor risikoen er avhenger av når du fikk det sist samt hvor mange barn en har...

Skrevet

Dette lurer jeg også på! jeg fikk svangerskapsforgiftning sist svangerskap, fikk det da etter termin. Har jeg økt sjanse for å få det igjen? Kan jeg få det tidligere enn sist gang?

Skrevet

Jeg fikk denne beskjeden av legene på sykehuset: Ettersom jeg ble bra raskt etter fødsel har jeg ingen større sjans enn andre gravide kvinner for å få svangerskapsforgiftning denne gang. Det er også færre andregangsfødende som får det enn førstegangsfødende. Nå fikk jeg preeklampsi i uke 35 sist og måtte settes i gang i uke 37. Kan hende de følger opp de som fikk det mye tidligere på en annen måte. Kan og hende at de som ble veldig mye dårligere enn meg også følges opp bedre.

Jeg følges ikke opp spesielt pga dette, men jordmor og legen sier de kommer til å følge tettere opp raskere om jeg begynner å få symptomer også denne gang.

Lykke til med ny spire:)

Skrevet

Jeg fikk samme beskjed som temine. Jeg fikk moderat preeklampsi de siste par ukene av sv.skapet, og fødselen ble satt i gang en uke før termin.

Blodtrykket mitt etc sank fort igjen, og legen sier at jeg ikke har større sjangs for å få preeklampsi denne gangen enn hvem som helst andre.

Skrevet

Av 100 som får det første gang får 5 det igjen senere har jeg lest.

Jeg har kun hatt ekstra kontroller (hver mnd.ca,og hver 14.dag etter uke 30).

Fikk rundt uke 32 sist,satt igang i uke 38.Ingen tegn nå i uke 38..

Skrevet

hadde alvorlig truende preklampsi sist..ogfikk det igjen denne gangen i uke 27...

er hos fastlege en dag i uken og UL hver 14 dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...