Gå til innhold

Noen andre som er/har vært kontaktlærer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det veldig vanlig at foreldre ringer en på ettermiddag/kveld for å gi små beskjeder? Har fått to telefoner i dag, en som ringte midt i middagen vår for å si at datten ikke kom før ut på dagen i morgen pga tannlege og en annen som ringte for en times tid siden for å si at sønnen måtte gå litt før i morgen pga legetime. De har fått utdelt meldingsbøker som liksom skal være til bruk for sånne typer beskjeder. Er dette normalt? Jeg ser plutselig for meg at det kan bli travelt og noe forstyrrende å være kontaktlærer om foreldre skal ringe hjem til meg privat for den minste lille ting...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid noen som prøver jeg, men jeg har gitt beskjed om at hvis ikke det er noe veldig viktig så får de ta det i arbeidstiden.

Meldebok eller mail fungerer fint :-)

Skrevet

Hmmm, skal jo ikke det da.

Foreldre må jo skjønne at kvelden er fritid for deg.

Som du sier beskjedboken skal jo brukes til sånt.

Er du lærer i 1 kl?

Skrevet

Hva med å ha en "fast" rubrikk i ukeplanen som forteller reglene?

Foreldre glemmer fort:)

Skrevet

Nei, 9.klasse.

Er jeg frekk dersom jeg sier i fra på en pen måte at jeg foretrekker en sms, mail eller at de skriver i meldingsboken i stede for å ringe?

Skrevet

Det der går ikke an..

Du får gi beskjed på foreldremøtet nå om et par uker at meldinger kan skrives i meldeboken og sendes med barnet. Er det noe de vil ta opp med deg om utenom konferansetimen kan de ta kontakt med deg i kontaktlærertimen. Kanskje de skjønner det da?

Skrevet

Nei, man kan jo si det på en hyggelig måte. Jeg har sagt det på foreldremøtet (pleier å ha et i skiftet august/ september)

Er noen folk som ikke tenker lenger, eller ikke bryr seg, og da gjentar jeg det i telefonen.

Har da rett på fritid vi også :-)

Skrevet

jeg er veeeeeeeeeeeeldig tydelig på at jeg kun ønsker sms/mail. Er jeg midt i middagen tar jeg ikke tlf. :)

Skrevet

Jeg er kontaktlærer i år, og kommer til å gi foreldrene mailadressen min og tlf.nr til kontoret mitt. Mobilnr vil jeg holde for meg selv. Var kontaktlærer for en 6. klasse for et par år siden, og foreldrene der var helt ekstreme med ringing opp og ned og i mente. Grøss.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger :-)

Ja jeg har skrevet i et infobrev når jeg har kontaklærertime og sånt, men får ikke delt det ut nå siden jeg er syk selv :-/ Da never jeg det på en fin måte på foreldremøte og håper de tar det til seg. Ikke fordi at jeg trodde yrket skulle fritt for jobbing etter endt skoledag akkurat, men da så jeg mer for meg planlegging, retting av prøver osv, ikke masse telefoner ;-)

Skrevet

Jeg ble nok litt satt ut, er første gang for meg dette så er litt usikekr på hva som er vanlig og sånt :-)

Skrevet

Du kan jo si at du foretrekker beskjeder i meldingsboka på foreldremøtet?

Hvordan går det med deg på jobben (Tror du skulle starte samtidig med meg)? Jeg er kontaktlærerer på 10. trinn, og det er ganske beinhardt å komme inn nyutdannet i systemet. Men jeg har lært masse på bare en uke, og i dag fikk jeg treffe elevene-var en kjempegjeng! Tror det blir et bra år!

Skrevet

Jo, det pleier alltid være 2-3 foreldre i en klasse som ringer meg på ettermiddag/ kveld til de tar poenget ;-)

Skrevet

Enig med Spetakkel, ta det opp på foreldremøte. Er veldig kjekt om foreldre kan sende mail men informasjon, men også at det står i meldingsboka (ikke alltid kontaktlæreren har timen eleven skal gå i).

Dersom du ikke er klar på dette tidlig så vil det bare bli en dårlig vane...

Jeg var ikke klar nok første året jeg jobbet, hadde en mamma som kunne finne på å ringe like før kl 23....Lærte det ganske fort kan man si!

Skrevet

Oi da!

Lurer på hvorfor de gjør det jeg? Ville aldri funnet på å ringe en lærer for sånne småtteting selv, så for meg virker det så underlig at de gjør sånt, men vi tenker vel bare ulikt. Skal ta det opp i hvertfall :-)

Skrevet

Nei si det...barnet er det virktigste i hele verden, og det gjør jo ingenting om BARE de ringer for å gi en kort beskjed, for da vet de at den har kommet frem og det er jo litt viktigere for dems barn enn for de andre...???

Nei aner ikke, men viktig å si fra med en gang!!!!

Skrevet

Kanskje de ringte for å høre hvordan du er? Har som de andre her sagt på foreldremøtet at jeg ønsker at de ringer i arbeidstida. Unntaket er dersom det har skjedd veldig alvorlige ting som f.eks dødsfall i nær familie. Dessuten liker jeg email bedre enn meldingsboka dersom det er andre ting enn melding om fravær. Da kan jeg ta det når det passer, og skrive et mer gjennomtenkt svar. Samtidig slipper en at barna går med sensitiv informasjon i sekkene. En annen ting jeg tar opp er hva som sies dersom jeg møter dem på fritida. Dersom de da spør hvordan det går, vil de alltid få svaret: Det går fint, kanskje med en liten morsom historie.

Ellers er det ingen regel uten unntak. Jeg har latt enkelte foreldre få lov å ringe meg etter arbeidstid dersom de har en vanskelig livssituasjon. Det kan være foreldre som har et alvorlig sykt barn, barn med store psykiske problemer, alvorlig mobbeproblematikk etc. Da gjør vi avtaler om når de kan ringe, hvor ofte og hva jeg kan gjøre/ikke gjøre.

Skrevet

Jeg er på andre siden,altså foreldre.Har 3barn på skolen,der alle lærerene har gitt ut sitt mobilnr,men presisert at dette ikke er en tlf vi skal ringe til,men kun sende sms.Vi har og fått mailadressa.Jeg pleier å sende mail og fortelle kort hva jeg ønsker å ta opp og ber læreren ringe meg når den har tid.Det har fungert,ellers så ringer jeg i kontakttiden de har oppgitt,men den er jo bare en gang i uka og derfor har jeg tydd til mail noen ganger.Men er kanskje bare et par ganger i året jeg tar kontakt med læreren da...vi bruker meldeboka til fravær,lege,tannlege osv

Skrevet

jeg gjør egentlig svært lite av dsse telefonene.Blir samlet ikke så mye uansett... passer det dårlig, lar jeg være å ta tlf -som jeg gjør uansett hvem som ringer. Vi er så heldige å slippe unna altfor mye bundet arbeidstid. Av og til kan jeg hente gutta kl 15, om vi er ferdige planleggingen etc. Da er jeg jo ikke tilgjengelig på jobb, og følgelig kan de bare ringe meg når det passer..I løpet av mine mange år som lærer har jeg vært borti en pain-mum,som egentlig bare var hyggelig - men manglet kanskje et eget liv..? Restrerende telefoner har vært korte og enkle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...