Gå til innhold

forferdelig barnehagestart.. (samme som barnehage debatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 9 mnd hadde første tilvenningsdag i barnehage i dag. Da jeg var på omvisning før vi tok i mot plassen fikk vi inntrykk av at barna sov ute i vogn. I dag derimot sa de at alle barna l(6 barn i 1-2 års alder) ligger på madrass inne på ett lite rom mens personalet (2 stk) sitter der inne med de og spiller beroligende musikk.

Da jeg sa at sønnen min alltid sover i vogn ute, sa de at de ikke hadde vogner der. Videre spurte jeg om hvordan de gjorde det på tur, "nei, da går barna selv" fikk jeg til svar. Da jeg sa at han ikke kan gå, svarte de at han kunne krype rundt, jeg måtte bare kjøpe noen gode goretex sko..!!

På toppen av alt dette måtte vi komme midt i hvilestunden hans, jeg hadde spurt om vi kunne komme utenom denne tiden, men det var tvert nei. Så jeg måtte utsette hvilen mens vi var der som førte til at han ikke ville ta hvil nr 2 og var bare sur i kveld og hadde så problemer med å sove..

Jeg synes dette var hårreisende, følte meg ikke beroliget over hodet og gruer meg sånn til i morgen.

Har vi som foreldre ingenting vi skulle sagt?? Jeg må jo ha pass til sønnen min..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går de små selv når barnehagen skal på turer??? Så små? Da kan det ikke være lange turene for å si det sånn, hvertfall hvis noen av de skal krype. Vanligvis bruker de sånne 4-er vogner men de kan de ikke sove i. Kan han ikke ha med seg egen vogn å sove i da?

Synes dette hørtes veldig rart ut, og litt spesielt at de ikke er mer fleksible under tilvenning. Skjønner at du gruer deg til imorgen, og ikke ser spesielt lyst på at sønnen din skal gå der. Hos oss har det vært veldig fleksibelt, og de har vært veldig greie i forhold til egne rutiner etc. Får håpe du blir møtt på en bedre måte imorgen!!:) Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Hei!

Jeg synes du ble møtt med ganske bastante tverre svar av de ansatte.

Men, jeg er til del enige med de ansatte, hvertfall når det gjelder soving. De har jo sikkert hatt de rutinene lenge og når de mener det fungerer så gjør det sikkert det. De aller aller fleste barn tilpasser seg alt som er i bhg, selv om de ikke er vant til det hjemme.

Lucas var vant til å sove i vogn og da måtte han trilles i 30 min og ha det helt stilt. Etter en uke i bhg var det bar eå legge han ned og han sov som en stein med masse barnelek rundt seg.

I Mina sin bhg så skal de sove inne i samme rom, jeg er spent på hvordan Mina takler det, men stoler såpasse på de ansatte og deres erfaringer, at jeg har tro på at det går bare supert.

Min erfaring er at de små sjeldent går på tur, hvertfall ikke lengre enn 10 min gange, det klarer sønnen din også (når han lærer å gå selvsagt), tror ikke de lar han krype hele veien altså, De bærer vel barna eller lar de aller minse være igjen i bhg.

Bhg har faste tider for tilvenning, det skal pase med pauser, mat, soving spising osv for de andre barna. De kan kanskje ikke gjøre spesialtilpassninger når det gjelder dette. Mina måtte også komme midt i sovetiden sin i dag, men det gikk heldigvis supert.

Skal til og med venne henne til bare en soving om dagen, for det er sånn det er i bhg.

Masse lykke til i morgen! Og husk på at barna venner seg til det meste! raskere enn vi tror!

Skrevet

Det er fine småskoger rett i nærheten, så det er ikke så langt å gå, men de kan da seriøst ikke mene at han skal krype rundt i skogen i all slags vær...

Håper det blir bedre! Jeg tilbød meg å kjøpe en vogn som han kunne sove i og gå på tur i, de skulle tenke på det...

Føler egentlig at han er klar til å begynne, vi har full plass, men kommer ikke til å ha ham der fullt fordi vi har plutselig en fridag nå og da. Men jeg vil jo at han skal sove godt når han er der. Også er det jo vi som får det når han kommer hjem fra barnehagen og ikke har fått sovet de timene han trenger i løpet av formiddagen.. Jeg ser så frem til å komme hjem til sønnen min etter endt arbeidsdag, men det er ikke kjekt å komme hjem til en overtrøtt og krakilsk unge..

Skrevet

Ser for meg en 9 mnd gammel baby krabbe bortover gaten når de er på tur....uff!

Er også enig med deg i at det ikke er lett å få en så liten en til å sove på madrass, selv med beroligende musikk;)

Skjønner at du ble skeptisk!

Skrevet

Takk blue lady, jeg kjenner at jeg trenger å få ut min frustrasjon. I forhold til dette med soving så er jo min sønn den eneste som sover 2 ganger, de andre er nærmere 2 år og min lille er jo ikke året enda. Lurer litt på hvilket gulv han skal sove på ved den første hvilen. Det er jo lekerommet som brukes til soving ellers (avd er veldig liten).

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Jeg hadde aldri latt mitt barn gå i en slik barnehage.

Aldri!

Skrevet

Du kan jo kanskje tilby deg å kjøpe en reiseseng han kan sove i inne?

Det er jo ikke alltid like lett å få en baby på 9 mnd til å ligge stille på en madrass, der er jeg enig med deg :o) Og det hadde sikker vært mer praktisk siden han skal sove to ganger.

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Og små barn skal sove ute i frisk luft i barnehagen, i vogner!

Ikke på noen madrasser hallo..og beroligende musikk? haha..da jenta vår var 9mnd så krøyp hun overalt..ikke søren om hun hadde ligget rolig på en madrass!

Skrevet

Jeg har ikke andre alternativer for barnepass, så dette må gå.

Vår lille gutt liker ikke å ha andre rundt seg når han sover. Når vi legger han om kvelden synger vi og går ut, så "synger" han litt til han sovner, hvis vi av en eller annen grunn må inn på rommet hans før han har sovnet, blir han utrøstelig. Han liker heller ikke å ligge i sengen vår for å sove. Han kan godt være i sengen vår, men kun hvis det er for å herje med pappa.

Skrevet

Skjønner at dette ikke ble noen fin start. Gutten vår var akkurat fylt 1 år da han begynte i bhg. Da hadde han ikke sovet inne på dagen siden han var 4 mnd, kun sovet ute i vogn. Jeg ble derfor ganske så skeptisk da jeg oppdaget at barna skulle sove på madrass inne. Men vet du.. andre dagen sov han en liten stund og etter noen få dager sov han som normalt. Ta med smokk, koseklut, bamse eller annet som barnet er knyttet til så går det nok bra. Jeg hadde aldri trodd at dette skulle gå greit for min gutt, men det gjorde det. Han ble en av de som la seg rett ned, fant smokken og sovnet tvert. Vi gikk også kort og brutalt fra 2 lurer til 1 lur da han begynte i bhg. Det gikk også greit. Skjønner at din er litt yngre...

Ang vogn på tur synes jeg det hørtes veldig rart ut. Er de aldri på langtur da? Ville undersøkt mer om du kan ha vogn til han der.

Ellers; lykke til imorgen, kan hende går det seg til og det er ikke alltid at førsteinntrykket er det riktige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...