Gjest Skrevet 18. august 2008 #1 Skrevet 18. august 2008 Jeg fikk antibiotikakur i dag og fikk beskjed om å ta den minst en halv time før eller to timer etter et måltid. 3 ganger for dagen. Funker jo fint å gi til en med hukommelse som en halvdød gullfisk... ;-) Hva om jeg glemmer meg, gjør dette veldig mye i så fall? Jeg kom f.eks ikke på tablettene før en halvtime etter middag og da spiste vi så sent at jeg måtte jo bare ta den da om jeg skulle ha noen timer igjen før de i kveld. Satser på at det går greit da, men hvor viktig er det å følge klokken på dette?
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 18. august 2008 #2 Skrevet 18. august 2008 Tror det har noe med at effekten blir dårligere dersom du har mat i magen. Er nok viktig å følge rådene, men sikkert ingen fare om du blingser en gang =/
Zitro Skrevet 18. august 2008 #3 Skrevet 18. august 2008 Det med 2 timer før mat, eller 1 time etter (eller omvendt) er pga mange blir kvalme av antibiotika. Kuren funker like fint om du f.eks bestemmer deg for å ta det sammens med maten hvis det er lettere å huske dem da.
Gjest Skrevet 18. august 2008 #4 Skrevet 18. august 2008 Hm, dette var jo litt ulike svar. Skal prøve å ta den etter det legen sa, men får håpe den virker like bra om jeg glemmer det :-)
Gjest Skrevet 18. august 2008 #5 Skrevet 18. august 2008 Det lønner seg å følge pakningsvedlegget, virkningen av antibiotikaen blir dårligere hvis du tar den sammen med mat. Dette har med absorpsjonen fra tarmen og gjøre. Jobber med dette daglig så dette vet jeg:)
Gjest Skrevet 18. august 2008 #6 Skrevet 18. august 2008 Ok, da får jeg bare skjerpe meg så godt jeg kan. Går sikkert bedre om et par dager når jeg er vandt til å ta dem, er jo bare første dag i dag.
mathildes mamma Skrevet 18. august 2008 #7 Skrevet 18. august 2008 Det er riktig at det har med at absorpsjonen blir dårligere dersom det tas sammen med mat. Det kan nemlig føre til at konsentrasjonen blir for lav og dermed kan man risikere å ikke drepe alle bakteriene, i verste fall får man motstandsdyktige bakterier. Det viktigste med antibiotika er at man tar mye nok og lenge nok. Altså at man tar foreskrevet mengde og fullfører hele kuren. Det er altså en viktigere grunn enn at man kan bli litt kvalm av antibiotikaen. Jeg foreskriver antibiotika flere ganger daglig i jobben min, og dette er noe jeg understreker overfor pasientene.
Gjest Skrevet 18. august 2008 #8 Skrevet 18. august 2008 Takk for utfyllende svar :-) Det med å gjøre kuren ferdig visste jeg, men det andre var nytt.
nicknavn Skrevet 18. august 2008 #9 Skrevet 18. august 2008 Jeg er som deg, glemmer ofte tidspunktet når medikamenter skal taes, så nå har jeg lært meg å bruke alarm på mobilen som minner meg på at det er tid for antibiotika og øyedrypping. Bare et lite tips:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå