Gå til innhold

Ble igrunn litt engstelig av den stoffskiftetråden jeg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte, og har ikke blitt fulgt noe opp på det.

Har spurt legen om det var viktig, hun sa at det kan forandre seg i svangerskapet, men at det ikke var viktig å justere dosen, heller vente til etter og sjekke da.

Orket ikke å lese hele den tråden, når jeg kom til alvorlige skader, hjerneskade og greier og greier.

På ultralyd så vi en frisk og fin baby. Men nå ble jeg faktisk litt skremt her!!

Så vær så snill og ikke skriv noe som skremmer meg enda mere i denne tråden.

Kom med konkrete råd om hvordan jeg skal gå fram.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har verdi på 12. Og det er akkurat i grenseland. Men legene ble enige om at for min skyld kunne jeg starte med en tablett levaxin om dagen. Sånn at jeg fikk tilbake litt energi... Jeg skal ta blodprøver for å sjekke om dosen må justeres. Er viktig at dette følges opp, men nå har du sett en frisk og fin baby så da er det i orden.. Be om at de tar blodprøver av deg, ca med 5-6 ukers mellomrom. Det er riktig at stoffskifte endres under graviditet, men er det lavt i utgangspunktet bør det følges opp.

Ei god venninne av meg hadde nesten sluttet å produsere tyroxin, ho var gravid da de fant ut hvorfor ho var så innmari sliten og utenfor. Starta medisinering og jentungen er jammen frisk og rask.. I de aller aller fleste tilfeller går alt bra..

Hadde kanskje forhørt meg med annet fagpersonell dersom ikke legen tar deg på alvor...

Skrevet

Det viktigste er at du går jevnlig og tar blodprøver for å sjekke at verdiene ligger riktig. Normen er riktignok at man skal legge til 30% på den dosen man brukte før man ble gravid.

Legen min fortalte meg at så lenge verdiene er normale er risikoen for alvorlige skader hos barnet absolutt minimal, så så lenge du tar blodprøver med jevne mellomrom og verdiene er normale, synes jeg ikke at du skal bekymre deg.

Jeg synes uansett at du skal be legen om å få ta en blodprøve, DET skader i hvert fall ikke :o)

Skrevet

Jeg har ikke lagt til 30% på dosen etter jeg ble gravid.

Men, nå har verdiene mine gått fra å være vinglete og for høye _før_ svangerskapet, til å være perfekte nå. :)

Som de andre sier her, det viktigste er å gå til legen for å sjekke verdiene dine jevnlig. Alt fra hver måned, til annenhver, avhengig av hvordan verdiene ligger.

Når du har vært på UL å sett en frisk og fin baby, synes jeg ikke du skal begynne å bekymre deg for dette nå.

Men, gå til legen å krev blodprøver.

Om stoffskiftet ditt går veggimellom, kommer det til å tære på deg, og det trenger du absolutt ikke, når du er gravid. :)

Skrevet

Som det og er skrevet i den andre tråden; Det er MAAAAAAAAANGE forskjellige stoffskiftesykdommer, og det er ikke alle som er skadelige for barnet!

Det er og en veldig veldig veldig liten del av alle de som har stoffskifteproblemer som får et barn som ikke er friskt!

Synes du skal slappe helt av jeg. :)

Skrevet

Takk for beroligende ord. Skal til legen, så da skal jeg be henne ta en blodprøve.

Føler ikke på kroppen at det skulle vært i ulage, men greit å være på den sikre siden,

Skrevet

tro meg, hadde du behøvd medisiner, hadde kroppen din overhode ikke føltes ok... så jeg tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig:) har selv lavt stoffskifte og min lege sier at det er ikke problem i det hele tatt. som andre sier, det er sååå mange forskjellige stoffskiftesykdommer, for lavt er den "beste" av dem:)

Skrevet

Om legen din har sagt at du ikke trenger å endre på dosen så følger hun ikke med på ny forskning, men når det er sagt så ville du merke om du er lavere enn før- i form av trøtthet, nedstemthet eller andre plager som pleier å følge oss med lavt stoffskifte.

Det med hjerneskade er nok ikke relevant for oss da det gjelder veldig syke kvinner som får barn og som ikke vet at de er syk eller i de delene av verden hvor de ikke får tak i jod i maten (ørkenområder og noen stammer av urbefolkning i jungel) og barna blir født med noe som heter kretinisme og som ikke har noe med våre former for lavt stoffskifte å gjøre.

Det er ikke vanlig å føde barn med misdannelser selv om man har lavt stoffskifte og så lenge du tar Levaxinen din er du nok trygg for det. Økningen av dosen gjelder vel så mye mors velvære som barnets utvikling. Siden vi trenger litt mer vil verdiene ofte gå ned og vi vil kunne få noen småplager.

Skjønner at du blir redd for en sånn tråd, men det er da viktig at vi opplyser hverandre litt siden fastlegene åpenbart har utrolig varierende kunnskaper.

jaja..langt innlegg igjen..

Skrevet

Nei, det er godt mulig hun ikke følger med på ny forskning.

Men, når mine verdier ligger fint innenfor normalen, vil det vel ikke være noen grunn til å øke dosen med 30% uansett? Eller?

Skrevet

Nå var det egentlig HI sitt innlegg jeg svarte på, men så vidt jeg har forstått skal man øke uansett. Det høres jo faktisk litt ekstremt ut, aner ikke hva som skal gjøres om kvinnen opplever for høy dosering. Tror i alle fall at man skal ligge i øvre del av referanseverdiene.

Vet at flere syns de blir litt mer skvetne og får indikasjoner på at de er høy. Selv har jeg trengt økningen, og jeg har alltid trivdes best i øvre del av FT4 nivået.

Skal jammen spørre legen om dette neste gang jeg er der:)

Skrevet

tror ikke vi skal begynne å høyne dosen uten at legen sier det. noen av oss har det betydelig bedre av å ligge på den nedre delen av skalaen. og jeg er en av dem. dersom jeg hadde gått opp 30% hadde jeg blitt ganske dårlig! dette er super-individuelt og her er det viktigst å følge legens råd. samtig er det viktig at flere tester seg og finner ut dersom man har en stoffskiftesykdom. mange går årevis uten å vite det.

tror det beste vi kan gjøre er å insistere på å bli jevnlig testet og følge legens råd. selvmedisinering kan være ille dersom man ikke vet hva man gjør.. og ofte kjenner vi ikke bibirkninger av medisiner. spesielt vi som er gravide bør være ekstra forsiktige. tror bivirkninger kan veksles med "symptomer" på graviditet. hjertebank, trøtthet, søvnløshet, dette er bare småting som kan skyldes både over- og undermedisinereing OG graviditet. nei, mitt råd er å høre på legen her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...